Gå til innhold

Hva er NVIDIA GeForce 3?

Akina

Anbefalte innlegg

Ytelsen ut av eska tilsvarer vel ca ett 9600xt kort.

Jeg ser på kortet på samme måte som ett 6800LE.

Ett kort med stort potensiale for lite penger.

Hmm.. jeg tenkte på TC kortet jeg over.. :hmm: Dersom det vanlige er såpass mye bedre er det jo ikke et dårlig kjøp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.. jeg tenkte på TC kortet jeg over.. :hmm: Dersom det vanlige er såpass mye bedre er det jo ikke et dårlig kjøp.

6200TC er som du sier et svakt kort som ikke egner seg til spill.

6200TC bruker også NV44 kjernen som bare har fysisk 4 pipelines.

6200 vanlig og 6600/6600GT bruker NV 43 kjernen som har 8 pipelines hvor 4 er låst på 6200.

Jeg har nå testet et 6200 og ett 6600. Begge overklokker fra 300 til 540+ på kjernen som er over 6600GT hastighet.

Jeg vet ikke hvilken spenning 6600GT kjernen får, men 6200/6600 får ca 1,35V. (målt med multimeter)

Fikk 15mhz bedre overklokk på kjernen ved å bruke AS5 og ta vekk noen støtte puter rundt kjernen.

Prisforskjellen mellom 6200 og 6600 er bare 150 kroner, så for de som ikke har kunnskap til/ ikke gidder å låse opp de 4 siste pipelines så er vel 6600 standard et bedre valg. De 4 siste pipelines på 6200 kan også være deffekte.

Lenke til kommentar

Jeg har sett flere tester av 6200 Turbocache hvor Turbocache kortet har klart seg meget bra i spill.. Vanlig 6200 vil jeg si er det klart beste budsjettvalget for tiden så 6200 er ikke noe dårlig kort.

Håper forumet støtter HTML ;)

6200 Turbocache:

Hardwareanalysis har tatt en liten titt på hvordan Turbocache fungerer og hvordan det yter med 512MB og 1024MB systemminne. Konklusjonen kan du lese hos <a href="http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1766/" target="_blank" >hardwareanalysis.com</a>

Vanlig 6200:

Nvidia har lenge hatt svake skjermkort i budsjettsegmentet og mange har valgt løsninger ifra ATI pga dårlig pris\ytelse på Nvidia sine kort. Dette er nå forandret med Nvidia 6200. Dette kortet er betydelig raskere enn alle kort ATI har i den samme prisklassen og kan konkurere med den forrige generasjonens toppkort. Les mer hos <a href="http://www.tweaktown.com/document.php?dType=article&dId=726 " target="_blank" >Tweaktown.com</a>

Etter å ha lest testen på Tweaktown så er vell alle enige om at 6200 ikke er noe dårlig kort ;) Disse la jeg ut for lang tid siden på en annen norsk hardwareside =P

Lenke til kommentar

He he det ser ikke ut som trådstarter har så mye peil på skjermkort, men når man er nybegynner så er det egentlig mye å ta i pga det er rene jungelen når det gjelder skjermkort. Men seriøst ikke kjøp deg et GeForce 6200 hvis du har tenkt å bruke det til spilling. Selv om foreksempel et GeForce 4 kort er 2 år gammelt så vil det være raskere enn eks et GeForce FX 5200.

Lenke til kommentar

Akina: Du befinner deg i farlig farvann.. Uvitenhet + ønske om best mulig skjermkort + ønske om svært lave priser fører svært ofte til at man lar seg lure av lure benevnelser som TC, MX, ProEz, SE, osv. Det er svært mange feller å gå i som gjør at spillet vil yte langt dårligere enn med et annet skjermkort til samme pris.

Jeg tror det er lurt av deg å høre på råd her fra forumet, og lese sammenligningstester før du bestemmer deg. Spør f.eks om "beste kjøp av grafikkort til under 1000kr" og skriv hvilke spill du kommer til å spille mest og om du har en PC med AGP-port (4x?) eller om du skal kjøpe nytt hovedkort samtidig.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Akina: Du befinner deg i farlig farvann.. Uvitenhet + ønske om best mulig skjermkort + ønske om svært lave priser fører svært ofte til at man lar seg lure av lure benevnelser som TC, MX, ProEz, SE, osv. Det er svært mange feller å gå i som gjør at spillet vil yte langt dårligere enn med et annet skjermkort til samme pris.

Jeg tror det er lurt av deg å høre på råd her fra forumet, og lese sammenligningstester før du bestemmer deg. Spør f.eks om "beste kjøp av grafikkort til under 1000kr" og skriv hvilke spill du kommer til å spille mest og om du har en PC med AGP-port (4x?) eller om du skal kjøpe nytt hovedkort samtidig.

:hrm:

For det første kjøper jeg absolutt ingenting før jeg er 100% sikker på at det jeg skal kjøpe er det jeg vil ha og det eg trenger og at det passer sammen osv...!

Og som jeg har sagt til en del andre så kunne jeg absolutt ingenting om hardware for 1 1/2 uke siden, og det er en grunn til at jeg har sittet på nettet 24 t døgnet siden da... Akkurat pga det at jeg skal ha det riktige...

Har gått gjennom ufattelig mange ting på forumet her, har lagt ut mange spm som jeg har fått en del råd på...

Har gått gjennom utallige tester og guider på hardware.no og andre steder...

Har hørt med kjæresten min, ikkje det at han er den beste på hardware, men han har nettopp kjøpt seg pc sjøl, så han har litt peiling...

Og utenom det, så bor vi med to felles kompiser av oss, og begge de jobber m PC og slikt... Han ene jobber med hardware og han andre med software... Og fetteren til kjæresten er ekspert på pc...

ALTSÅ... Det eg ville fram til er at; ta det med ro, det skal nok gå greit... :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg kan svare på det.. I en tråd her (I "Hjelp, jeg skal ha ny PC") som heter "passer dette sammen" så skriver Akina at det skal kjøpes helt ny PC med blant annet nforce 4 PCI-e hovedkort og en LCD-skjerm.

Anbefaler alle å lese litt der, så kan dere få litt bedre inntrykk av hva slags PC Akina skal ha og dermed gi bedre råd.

EDIT: link

Som dere ser så er Radeon X300 satt opp som skjermkort, dette må endres :dontgetit:

Endret av Zythius
Lenke til kommentar
Som dere ser så er Radeon X300 satt opp som skjermkort, dette må endres :dontgetit:

Ser ut som det er endret:

SKJERMKORT

GeForce 6200 TV-out DVI RETAIL 1157 kr

Grensesnitt: PCI express

Grafikkchip (GPU): GeForce 6200

Minne: 256Mb

Minnetype: DDR

Video-inngang: Nei

1157 kr for et 6200? Det er jo veldig mye. Man får jo 6600 kort til under 1000 lappen.

Noen spesiell grunn for at du valgte databutikken?

Hvorfor ikke ta noe som dette: Komplett sin DinSide PC

Den har litt mindre skjerm (kan nok byttes) men er vel ellers ok? Det med SLI muligheten vil jeg ikke si er så fantastisk viktig, men det er meg.

Lenke til kommentar
Leker meg med ett MSI 6200NX 128MB.

Tok 7500 poeng i 3d mark 03 i går.

Både Doom 3, Farcry og HL 2 går glatt i 1280 x 1024 *high på en celeron D @ 3,6ghz.

Må si at minnebåndbredden "dreper" disse kortene.

Tok en voltmod på kortet i går, og 40mhz mer gav nesten 600 poeng i 03.

Ytelsen ut av eska tilsvarer vel ca ett 9600xt kort.

Jeg ser på kortet på samme måte som ett 6800LE.

Ett kort med stort potensiale for lite penger.

Vis du får over 7000 på ett 6200 kort så er jo det meget bra. selv har jeg ca 6200 i 03 med ett Raden 9800PRO ikke overklokket. og en P4 NW 2.6 @ 3020. så vil si at det er et ok kort da siden mitt kort drar de fleste spill idag greit. selvsagt ikke med alt av eyecandy men greit nok til at jeg ikke gidder og bytte enda.

Lenke til kommentar

Zythius: :blush::yes: Kanskje de brurde sjekke det... Men samtidig så burde kanskje jeg ha skrevet at de burde ta en titt på den... Men igjen så var det bare et enkelt lite spr jeg trengte svar på i denne tråden... For jeg lurte bare på om GeForce 2, 3 eller 4 var andre skjermkort enn f.eks 6200 og 6600gt osv, eller om det bare var andre måter å måle skjermkortene på... Og det har jeg jo fått svar på...

Men her er nå ihvertfall pc'en jeg tenkte på:

PC_og_slikt.doc

Lenke til kommentar

hvis du absolutt ikke må ha lcd skjerm, så ville jeg heller skaffet meg en grei 19" crt (vanlig stor pc-skjerm) og kjøpt et bedre grafikk kort. vis du skal bruke pcen til å spille med ihvertfall. vis du skal ha lcd skjerm og ikke har råd til f.eks geforce 6600gt så ville jeg heller ventet litt og spart penger til det, men som sagt det er vis du skal bruke det til nyere spill. lykke til i pc verdens kaos! :thumbup:

Lenke til kommentar
Som dere ser så er Radeon X300 satt opp som skjermkort, dette må endres  :dontgetit:

Ser ut som det er endret:

SKJERMKORT

GeForce 6200 TV-out DVI RETAIL 1157 kr

Grensesnitt: PCI express

Grafikkchip (GPU): GeForce 6200

Minne: 256Mb

Minnetype: DDR

Video-inngang: Nei

1157 kr for et 6200? Det er jo veldig mye. Man får jo 6600 kort til under 1000 lappen.

Noen spesiell grunn for at du valgte databutikken?

Hvorfor ikke ta noe som dette: Komplett sin DinSide PC

Den har litt mindre skjerm (kan nok byttes) men er vel ellers ok? Det med SLI muligheten vil jeg ikke si er så fantastisk viktig, men det er meg.

Jeg må bare si det at skjermkortutvalget på www.databutikken.com ikke var noe å skryte av, så jeg hadde nok byttet til komplett.no eller psdata.no.

Lenke til kommentar
corcky Skrevet 30/03/2005 : 07:16

Leker meg med ett MSI 6200NX 128MB.

Tok 7500 poeng i 3d mark 03 i går.

Hvis det virkelig stemmer at man får oppi 7000 3D03 poeng med et kort til den prisen, må det jo være et meget bra kjøp for trådstarter.

Til sammenlikning hadde jeg et ATI X600PRO, som jeg ser koster det samme på Komplett, og med det fikk jeg beskjedne ca 3500 poeng i 3Dmark 03.

Han har klokket og herja da..

Ut fra esken sier han at ytelsen er på linje med 9600XT..

Jeg får 3800 med mitt 9600Pro.. Det ville vel blitt 4000 kr... Selvfølgelig avhengig av resten av maskinvaren.

Lenke til kommentar
hvis du absolutt ikke må ha lcd skjerm, så ville jeg heller skaffet meg en grei 19" crt (vanlig stor pc-skjerm) og kjøpt et bedre grafikk kort. vis du skal bruke pcen til å spille med ihvertfall. vis du skal ha lcd skjerm og ikke har råd til f.eks geforce 6600gt så ville jeg heller ventet litt og spart penger til det, men som sagt det er vis du skal bruke det til nyere spill. lykke til i pc verdens kaos!  :thumbup:

Vil helst ha LCD... CRT tar for stor plass, og er for klumpete å ha m å gjøre etter min smak... For tung....

Jeg tenkte å kjøpe 6200 kortet, og om en stund (og om litt oppsparte penger)... kjøpe et mye bedre et... Eller to... siden jeg hadde tenkt å bruke SLi muligheten jeg har på hovedkortet... Hadde tenkt å selge det gamle kortet da... (føles litt rart å bruke ordet gammelt om et skjermkort jeg ikke har kjøptg enda... :hmm: )

Foreløpig holder det å kunne spille CIV3... Er bare det jeg har av spill som jeg ikke kjøpte i barne/ungdomskole tiden... Men må si at rollercoaster tycoon er ganske koselig da... Er bare jeg som er så glad i strategi spill... (STRATEGISPILL :love: )... Elsker å dille, og å måtte finne ut kordan eg kan gjøre ting best mulig (Whii... kan faktisk bruke perfeksjonismen i meg til noen gøye ting... :D )... Utenom det har jeg ufattelig lyst til å kunne spille battlefield 2... Koselige battlefield :love: ... Men sjekket minimum kravene og de holder no... Og det holder for meg, for eg kan godt spille CIV3 frem til eg får meg bedre skjermkort... Battlefield 2 med minstekrav funker til då...

Og eg :love: kompliserte ting... og kaos... For eg elsker å være kreativ og finne gode løsninger på ting... (ikkje det at eg nødvendigvis gjør det, men det eg må gjøre for å eventuelt komme fram t gode løsninger e jo bare utrolig herlig).... så då e vel pc og slikt en ting som passer ganske for meg...

Lenke til kommentar

Du høres akkurat ut som dama :D

Hu prøver å bli "nerd" hu oxo. tror skjermkortet holder til ditt bruk da, men som de andre også sier, tror jeg du kan få en bedre pris hos f.eks komplett.

Du får prøve å bygge pcen selv da, så lærer du nok mye da og! :yes:

Lenke til kommentar
Og grunnen til databutikken.com er? :p Og hva tenker du om å finne alternative løsninger som gir mer for pengene?

fordi eg bare skal bestille fra ett sted (for å unngå for mye frakt og slikt)....

Jeg har kikket på mange andre steder (skulle egentli kjøpe på komplett, så ble d flexidata), men på databutikken hadde de de varene som gjorde at eg kom nærmest den pc'en eg ville ha, uten at det ble for mye penger...

På de andre stedene var det alltid en eller annen ting de ikkje hadde som eg ville ha...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...