geir.skoglund Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Må strømforsyninga (adapter) som skal brukes til scanneren levere eksakt volt og amp? Eg har uheldigvis mista den orginale adapteren, og lure på om eg kan benytte en av de som ligger her og har tilnærmet volt og amp utgang? Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 har tilnærmet volt og amp utgang? hvor "tilnærmet" da? Jeg har sjonglert masse med strømforsyninger opp gjennom årene og det har gått fint. Men en gang smalt jeg en extender på det trådløse nettverket mitt. Shit happens... Stort sett har det gått aldeles UTMERKET for min del, men du er selvsagt klar over at ingen her på forumet kan love deg noe som helst... Fortell oss hva strømforsyningen burde levere og hva den du har liggende kan levere. Lenke til kommentar
geir.skoglund Skrevet 4. april 2005 Forfatter Del Skrevet 4. april 2005 har tilnærmet volt og amp utgang? hvor "tilnærmet" da? Jeg har sjonglert masse med strømforsyninger opp gjennom årene og det har gått fint. Men en gang smalt jeg en extender på det trådløse nettverket mitt. Shit happens... Stort sett har det gått aldeles UTMERKET for min del, men du er selvsagt klar over at ingen her på forumet kan love deg noe som helst... Fortell oss hva strømforsyningen burde levere og hva den du har liggende kan levere. Takk for svar Tilnærmet ... Agfa Snapscan e50 skal ha 15 Volt og 1.2 Amp. Jeg tenker det kan vil vel endre lysets egenskap, farge ol om Volt og Amp aviker fra behovet? Men eg har lite peil og erfaring med slikt foreløpig. Skannern har ikke strøm ennå.... Lenke til kommentar
berntmh Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 (endret) Spenningen bør ihvertfall være 15V. Strøm kan være 1.2A eller høyere. Scanneren trekker uansett en fast strøm som er lavere enn 1.2A, derfor har det ikke noe å si om strømforsyning klarer å levere høyere strøm. EDIT: Hva kan adapteret du har liggende levere? Endret 4. april 2005 av berntmh Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Spenningen burde da være 15 Volt pluss minus 10%. Hvis spenninga er for lav så kan du få feilfunksjon som at den får problemer med å tenne lyset eller defekter i bildet. Hvis spenninga er for høy så kan komponenter bli ødelagte. 1,2 Ampere er maksimal strøm som scanneren trekker og stømforsyningen må kunne levere minst så mye. Hvis du bruker en strømforsyning på 0,8A så vil spenningen synke under det som er skrevet på strømforsyningen og den kan overopphetes og ødelagt. Du kan godt bruke en strømforsyning som kan levere mer, scanneren vil ta det den trenger. Et annet viktig poeng er om det er likestrøm (DC) eller vekselstrøm (AC). Likestrøm er merket med et tegn som ligner på = mens vekselstrøm er merket med noe sånt som ~. Den nye strømforsyningen må være av korrekt type og hvis den er likestrøm så må den ha samme polaritet. Noen apparater som bruker AC kan ta DC, men da må spenningen være 1,4 ganger høyere. Som nevnt ovenfor så er det vanligvis kalkulert inn ganske mye slingringsmonn så du kan ofte avvike ganske mye før det ryker. Det farligste for scanneren er hvis spenninga blir for høy, det farligste for adapteren er hvis den ikke kan levere nok strøm. Lenke til kommentar
Hobbyfotografen Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 (endret) Jeg har også en Snapscan e50. Poweret er 16v DC 900mA (0,9A) Pluss-polen er i senter og Minus-polen er da rundt. Du finner sikkert et kassert adapter som du kanskje kan bruke. Som Kristallo også sier, så kan spenningen variere noe +- 10%. Det viktige er at polarieten stemmer og spenningen er innenfor grensene. Mitt adapter har lavere strømverdi enn hva du brukte så det virker som om du kan ha litt å gå på der. Endret 4. april 2005 av Hobbyfotografen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå