Gå til innhold

DFI - hvem har garantiansvaret? Hjelp...


Anbefalte innlegg

Er det flere som nå sitter med skjegget i postkassa etter at Dataleverandøren og Hovedkort.no gikk konkurs ved nyttår?

 

Jeg var en av de som kjøpte rett før konkursen og har feil på kortet. Nå er det ingen som hvistnok kan gi meg hjelp annet enn om 6-24 mnd.

 

Har allerede sittet 2mnd uten pc for å få hjelp til reflashing av bios, men det var ikke feilen.

Dette er i tillegg et SocketA system, så verdien forsvinner meget fort for meg hvis jeg ikke får brukt det. Det er også kjøpt inn mye ny hardware som jeg heller ikke får brukt!

 

What to do..

 

Hvilke regler gjelder når eneste leverandør og forhandler går konkurs?

 

Det er forøvrig Netshop som var så snille og hjalp meg å reflashe biosen. Dette fordi alt feilsøk osv pekte hit. (se tidligere post rundt dette)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Netshop sier de ikke har noe ansvar når jeg ikke har kjøpt kortet av dem. Noe som er helt korrekt, alt annet hadde vært utrolig ;).

 

Jeg kontaktet Netshop med en gang jeg fikk problemet og trådte villig til og vi ventet 6-8 uker på et bios reflash verktøy fra USA som vi nå har forsøkt, uten at det hjalp. Men videre garanti feilsøk kan ikke de utføre.

 

De kan evt. ta inn kortet mitt og la det ligge til de får mange nok DFI kort med feil på så sendes de ut(pga kostnader i toll etc.). Men dette kan ta 6-24 mnd.

 

(noe som er flott at de er villig til, siden jeg ikke har kjøpt kortet hos dem!)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Netshop sier de ikke har noe ansvar når jeg ikke har kjøpt kortet av dem. Jeg kontaktet Netshop med en gang jeg fikk problemet og de ventet 6-8 uker på et reflash verktøy som vi nå har forsøkt.

du kan jo høre med produsenten... Eller evt grosisten av hovedkortet.

Ikke at jeg vet hvem.

Lenke til kommentar

Importør/Distributør var Dataleverandøren. Forhandler/detaljist var hovedkort.no. Disse hørte til hverandre og begge gikk konkurs ved nyttår.

 

Jeg har tom. tatt kontakt med en av de som jobbet i Dataleverdøren som nå har startet ny bedrift, han sa han skulle ta kontakt med de som hadde ansvar der før, men all komunikasjon stoppet plutselig opp etter et par uker og etter det ingen lyd.

 

Årsaken til at jeg fikk tak i denne personen er fordi jeg plutselig fikk reklame mail fra et ukjent selskap.

 

Så ingen av disse kan hjelpe.

 

Produsenten er DFI, men hvordan fungerer det... eller vil det i det hele tatt fungere? Netshop sier jo at de har gjort en avtale om å sende returvarer for kunder, men at det kan ta 6-24 mnd(av div. årsaker som jeg også forstår i den sammenhengen).

 

Dette tyder også på at DFI ikke ønsker å hjelpe kunder direkte.. så da er jeg like langt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Mulig ett bomskudd/streifeskudd herfra. Helt riktig at Netshop ikke har noe ansvar relatert til denne saken her. Når den forrige importøren har gått konkurs så vil nok garanti/reklamasjons ansvar settes over videre til produsenten eller neste ledd i logistikken.

 

Men til skuddet.... Netshop har i allefall kontakter til DFI og diverse muligheter, har du hørt med dem om de har noen kontakt informasjon eller om de har muligheten til å hjelpe til mot en hvis dekking av Netshop sine kostnader (dette for å fortgang i saken). Kan hende at de har muligheten til å kjøre en erstatning av produktet ved å selge ett nytt kort til deg for kostpris, da vil ikke netshop tape noe på dette + de sikrer seg kanskje en ny kunde? :)

Lenke til kommentar

Ikke gjør dette til en sak om Netshop, de har faktisk gitt meg ganske god support :). Så ikke vri den den veien. (takk til netshop).

 

Jeg har hele tiden komunisert med Netshop, og får masse hjelp og råd der.

 

Det kan hende at jeg må krabbe til korset og se hele DFI kortet som tapt.. men jeg vil prøve alle muligheter først og se hvor interessert DFI er i å beholde en merkekunde.

 

Saken dreier seg om... hva gjør en forbruker i et slikt tilfelle? men også selvf. hvordan kan jeg få brukt garantien på kortet og få reparert/byttet innen "rimelig tid?"

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ikke gjør dette til en sak om Netshop, de har faktisk gitt meg ganske god support :). Så ikke vri den den veien. (takk til netshop).

Prøvde ikke det heller jeg, prøver bare å komme med forslag til hvordan får løst en slik floke. Har også selv gode erfaring mot Netshop, men de er ikke topic her da. :)

Lenke til kommentar

Det som er litt dumt er at jeg ikke kommer til å kjøpe SocketA hvis jeg skal kjøpe noe nytt nå. Og jeg har anskaffet Socket Vannkjøling til en dyr penge osv. Som jeg ikke har fått montert pga. denne feilen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

det er jo bare til å ta kontakt med dfi på dfi-street.com eller gjennom mail.. Høre på hva de har å si om saken.. Mest sannsynlig ordner det seg... Jeg ser iallefall mange som utfører retur av defekte varer direkte til produsenten på utenlandske forum...

Lenke til kommentar

Det første jeg gjorde var å ta kontakt med DFI siden de andre hadde gått konkurs, og etter 1-2 uke med mail og forum fikk jeg ingen respons(tidligere post).

 

Derfor gikk jeg deretter til Netshop. (som har gitt meg god ekstraservice hele veien!)

 

Men jeg skal forsøke noen av DFI ressursene igjen siden det ser ut til at jeg må tilbake dit. Men tar dette en mnd til så blir det ut med DFI og inn med noe annet på S939.

 

Synd, siden jeg hadde gledet meg til å bruke dette systemet skikkelig med vannkjøling osv. Alt er spesialkjøpt for et tunet DFI/XP-M.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er ofte sånn det går når man har gleden av å handle billigst. Om det ikke er det denne gangen, så er det oftest de med minst resurser som havner i uføret....dessverre.... :cry: ..og de kommer liksom aldri ut av sumpa heller pussig nok.

 

Derfor: Finn solide butikker før du begynner å prutte.

Lenke til kommentar

Hvem sa jeg prutta? De var de eneste som solgte DFi på denne tiden og jeg ville kjøpe av en norsk butikk, nettopp med tanke på aftersale support.

????

 

Dvs. det var vel en til men hovedkort.no lå nære og de var faktis dyrere når jeg så på dem.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Som trådstarter har nevnt, ikke bland inn netshop i denne diskusjonen..

Netshop blandet seg selv inn i diskusjonen da de tok på seg forhandleransvar for Diamond Flower Inc. Da skal de ha en komunikasjonskanal med DFI for godkjenneing av garanti og reklamasjonsaker.

Hvis de ikke kan hjelpe i dette tilfellet klarer de neppe andre tilfeller heller.

tillitsvekkende er det. :cry:

Lenke til kommentar

Netshop har hjulpet meg. Men siden de selv ikke kan påta seg garantiansvaret ga de meg en mulighet om at mitt kort kunne bli sendt sammen med andre returvarer, men det kunne ta tid.. og jeg har ikke så mye mer tid.

 

Men jeg forstår Netshop der og er veldig fornøyd med den servicen jeg har fått.

 

Jeg fikk aldri svar en gang av DFI på 1-2 uker med hauer av mail via offisielle websider og skjemaer og e-post etc. Derfor jeg spurte Netshop vennlig som hjalp så langt de kunne.

 

Jeg har fått en e-post adresse til DFI i nederland som jeg skal forsøke igjen nå, husker ikke om jeg forsøkte de for 2 måneder siden. For å høre hvordan DFI kan hjelpe meg.

 

Så jeg skal gi DFI en par sjangser til, for å hjelpe meg i en ny runde.

 

Årsaken til at jeg henvendte meg her var fordi jeg ønsket å vite mer om folk som har havnet i lignende situasjoner som forbruker.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er ikkje heilt med på korleis netshop skal ha noko ansvar for produkt dei har import på når dei ikkje var importør når salget fann stad.

 

Kjøpsloven gir forbrukar rett til å gå på ledda bak butikken eller bak leverandør viss desse salgsledda ikkje finnes lengre.

Butikk--> Leverandør --> Produsent. Dermed har vel ikkje kunde noko krav mot netshop men mot DFI som produsent av produktet.

Om netshop har kjøpt konkursboet til hovedkort/dataleverandøren stiller saka seg anderledes.

 

Argumentasjonen din her blir jo som om Elkjøp skal ta reklamasjonskrav på produkt kjøpt hjå Expert. Sidan dei begge selger same produktet.

Lenke til kommentar

Hva p... er dette? Kan dere slutte å diskutere netshop? de er hverken ansvarlig el., de har kun gitt meg god service.

 

Blir det noe mer diskusjon om Netshop ber jeg om å få tråden stengt. Klar nok beskjed? Jeg har nevnt Netshop kun fordi de har hjulpet meg IKKE for å diskutere et evt. ditt eller datt om de.

 

Og som jeg har sagt hele tiden, jeg vil ikke lage noen sak mot DFI, kun høre andres erfaringer i slike situasjoner. Løsningsorienterte forslag :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...