Gå til innhold

Bråkete strømforsyning

Anbefalte innlegg

Har funnet ut at vifta i strømforsyningen min er den største kilden til støy i min datamaskin (stoppet den ett par sekunder med maskinen på... ble utrolig stillegående).

Finnes det spesielle strømforsyninger som er stillegående? Og hvor får jeg tak i de?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-07-01 18:02, mohuhau skrev:

sjekk ut
de har flere stillegående strømfosryninger, bla enermax sine med viftekontroll +++

Er det noen her med støydempede PSU'er, f.eks de fra "Noise Control" som kan dele sine erfaringer?

Takknemlig for svar da PC'n noen ganger må stå på om natten og jeg sover i samme rom, ikke langt unna.

Lenke til kommentar

Bytt viften i strømforsyningen med en "Papst 8412N2GL 12 dB(A)". Det er denne som er brukt i "NoiseControl"-strømforsyningene. (De tar Enermax-strømforsyniger, setter i Papst-vifter og tar seg godt betalt.)

Jeg har selv satt denne viften i en rekke ulike strømforsyninger. Alltid med samme resultat. Det gjør underverker for støynivået. Er bare harddisken som lager lyd nå.

Når det i tillegg bare koster 155,- hos Microplex er det et enkelt valg.

En "3- til 4-pins adapter-kabel" kan også komme godt med, hvis du ikke gidder å kutte og sette sammen masse ledninger. Bare kutt av og kast den gamle viften. Sett i den nye. Legg kabelen ut av strømforsyningen, og koble den på en vanlig 4-pins kontakt med adapteret. Fungerer ihvertfall for meg.

LeD

Lenke til kommentar

Hvordan er erfaringen angående kjøling når en bytter eksisterende vifte med ei som kjøler mindre (mindre rpm gir i de fleste tilfeller mindre kjøling)??...er vel ikke så lurt å bruke ei vifte som ikke tilbyr den kjøling som strømforsyningen burde ha...eller?

...har selv bare byttet hele strømforyningen i ei som er mer lydløs....så har ikke allverdens erfaring med å bytte bare vifter i de.

Lenke til kommentar

I mitt tidligere kabinett Aopen bigTower fikk jeg litt problemer med at jeg ikke fikk den varme luften ut.

Måtte montere 2 stk 19" db papst vifter i tillegg til den jeg satte i strømforsyningen (cwt 300 fra microplex.)

I mitt nye kabinett med enermax 350 watt mener jeg at denne ikke bråker så mange db mer en det som den modifiserte cwt gjorde.

Men har satt den originale vifta som stod i lian li kassen på saktere nivå og den i toppen har jeg ikke igang. Grei nok temperatur uten den.

Det festlige er at på laveste nivåhastihget på de to fremre viftene får jeg bedre kabinett-temperatur en tidligere.

Lenke til kommentar

Jeg har satt 12dB-Papst i strømforsyninger på både 300W og 250W, som hadde langt kraftigere (og mye mer støyende) vifte tidligere.

Tror ikke det er selve strømforsyningen som utvikler så mye varme. Viften fungerer nok mer som en "kabinettvifte". Kjøp et par ekstra vifter av samme sorten, og du skulle være sikret bra kjøling.

NoiseControl har plassert 12dB-Papst i sin 250W, og 19dB-Papst i sin 300W. Men 12dB'en holder som sagt i min 300W.

LeD

[ Denne Melding var redigert av: LeD på 2002-07-01 22:11 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...