Gå til innhold

Beskytte LCD skjerm, EOS 350D

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nettopp oppgradert fra Canon IXUS v2 (ok.. slutt å le ;) )til eos 350d - et heftig sprang om jeg så skal si det selv (selv om jeg brukte et vanlig SLR for en del år tilbake) Meget fornøyd hittil.

Uansett, spørsmålet mitt er om det er noen som har et tips til hvordan jeg best kan beskytte LCD'en mot riper. Jeg sitter å vurderer å skjære ut en bit med kontaktpapir og lime over den, men har ikke helt tatt motet til meg ennå (litt overbeskyttende ovenfor kameraet fremdeles). Noen som har erfaring med beskyttelse av lcd på slr? Er det noe vits?

- Ole Kristian

edit: trykkleif og dårlig formulering

Endret av fotoelsker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt min EOS 10D i alle mulige situasjoner uten beskyttelse av noe slag. Den ser fortsatt veldig fin ut. Tror ikke du trenger særlig mye beskyttelse. Kan jo kanskje være greit å klippe til en bit kontaktpapir dersom du klarer å se godt gjennom det...

Lenke til kommentar

Det finnes noe fra 3M som er ment å beskytte utsatte karosserideler på biler for steinsprut. Det er en klar, selvklebende plastfolie som er utrolig slitesterk. Denne folien er mye mindre synlig ann kontaktpapir og så er den så sterk og seig at en har problem med å skjære den med kniv. Du får kjøpt den på forretninger som har bra utvalg i bil-utstyr. Jeg bruker den selv på kamera og mobiltelefon.

Lenke til kommentar

Trodde det fantes eget "deksel" for 350D? Uansett, et annet alternativ er muligens å benytte plastfilm som legges/limes på skjermene for PDA. Jeg bruker det selv. På min PDA skriver jeg med en metallpenn,- direkte på skjermen! For å beskytte skjermen mot riper benytter man plastfilm. Litt blast i fargene blir det, men fungerer bra nok.

Her et eksempel fra Komplett.no

Lenke til kommentar

Blir vel litt som å putte på noen stygge setetrekk i en ny bil for man skal jo selge den en dag :-) .

Har hatt 300D i drøyt halvannet år nå, og dratt kameraet opp og ned av sekk og vesker. Ennå ikke noe riper eller slitasje å se.

Lenke til kommentar
Blir vel litt som å putte på noen stygge setetrekk i en ny bil for man skal jo selge den en dag :-) .

Har hatt 300D i drøyt halvannet år nå, og dratt kameraet opp og ned av sekk og vesker. Ennå ikke noe riper eller slitasje å se.

Blir vel heller som å polere og stelle med bilen fordi man vil bevare lakken. Men uansett, jeg har også brukt en type folie på skjermen. Denne folien fikk jeg med når jeg kjøpte kamera. Folien blir fort stygg men den er jo bare å bytte :)

Lenke til kommentar

På mitt kamera satte jeg på sånn film som brukes til skjermen på PDA. Man må klippe og tilpasse litt, men man har igjen for det. Sitter godt gjør det også. Men skjermen er mye penere å se på uten den beskyttelsen. Så jeg må si meg litt enig i de som sier dette om setetrekk på en ny bil... :p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Finnes en "film" som er for touchscreens til mobiltelefoner og håndholdte pc'r. Kanskje det kunne være noe? Har selv brukt på en SE P900 å der virket den meget greit. Tror jeg ga 100 kr for 10pack på en engelsk side. Har kun brukt 1 hittil. :yes:

Lenke til kommentar

Du skal kunne bytte plasten over skjermen på 10D - og sannsynligvis på 20/300/350 også. Leste på et forum at dette gjøres for omtrent 50 USD hos Canon eller så kan du få tak i delen for omtrent 10$.

Bla et stykke ned i denne testen så finner du et bilde av hvordan 10D ser ut med og uten skjermdeksel. Artig nok står det SONY på den skjermen, vet ikke om det er tilfelle dog :)

(jeg bruker forøvrig noe kontakt-film-aktig stuff, er ikke jeg som har satt det på men jeg tipper at det er noe man får kjøpt, den ser veldig made-for-10D ut i størrelse og form)

Endret av olemm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...