Gå til innhold

Hvorfor dual-dvi på 20 "

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er på grunn av båndbredde. En single-link dvi-kabel holder vel ganske enkelt ikke følge når bildet skal oppdateres. Jeg har ingen 20" lcd-skjerm så jeg har ingen erfaring, men dette er hva jeg har hørt. Forskjellen på en single-link og en dual-link er at båndbredden er dobbelt så høy på dual-link :)

Sikker noen som kan gå inn mer teknisk på saken, jeg er ikke akkurat noen skjerm-guru.

Herr Brun

Lenke til kommentar

Det som står i skjermkortguiden er en smule unøyaktig. Single link greier helt fint å kjøre oppløsninger på 1600x1200 i DVI. Om du har et litt eldre skjermkort kan signalprossessoren som leverer DVI signalet være litt for dårlig til å levere 1600x1200 i 60 Hz eller mer. Dette kan ordnes med driverinnstillinger både hos ATI og NVIDIA.

Det er forøvrig ytterst få av grafikkortene (ser bort fra kort beregnet på CAD/CAM) som selges i dag som støtter dual link standarden.

R.

Lenke til kommentar

mbarone: Det er ikke noen direkte fare for å kjøre kortet for hardt. Om det ikke leverer et godt nok DVI-signal i den oppløsningen du kjører, merker du det umiddelbart i form av støy på skjermbildet. Ditt kort vil levere 1600x1200 helt greit på en DVI utgang.

Når du kommer opp i oppløsninger på 1920x1200 begynner det å bli mer usikkert. Ved å redusere screen blanking / oppdateringsfrekvens skal det være mulig å kjøre denne oppløsningen over single link. Her er du likevel helt i grenseland av hva som er teoretisk mulig, så om det faktisk funker vil nok avhenge av Skjermkort, drivere samt kvaliteten på kabelen. Om du kjøper en sånn skjerm vil jeg absolutt anbefale å ha 2x DVI utgang eller støtte for dual link på DVI utgangen (fins noen 6800 baserte kort som har dette).

Denne tabellen i Toms Hardware skisserer mulige oppløsninger i single link. Anbefaler forøvrig å lese hele artikkelen.

R.

Endret av Plukkern
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forklare en del missforståelser:

1) Dual link og single link, er bare en kabel. Å kjøre dual link innebærer ikke å kjæøre to kabler

2) Single link holder for å sende singnaler til en 20" skjerm

3) Dog overfører en Dual link mer data, dog har man ikke behovet for det.

4) Siden man først skal kjøpe seg kabel (som regel) kan man like gjerne kjøpe dual link.

5) Den LCD guiden har jeg tenkt å oppdatere i løpet av noen få dager.

Lenke til kommentar

En av hovedgrunnene til å anbefale dual-kabler er kvaliteten. Det finnes mye råtne kabler der ute, og av en eller annen grunn velger de fleste å kjøpe det billigste mølet de finner. Den billigste dual-kabelen holder langt høyere kvalitet enn den billigste single-kabelen.

Dette høres selvfølgelig ut som en grov overforenkling, og det er det til en viss grad. Men jeg har faktisk vært borte i en test av skjermkabler et eller annet sted, og der viste det seg gjennomgående at dual-kabler holdt høyere kvalitet.

Edit Øivind: Dual og single link er ikke bare kabler - for å oppnå dual link må skjermkortet støtte dette, ellers sender du nøyaktig samme signal over dual-kabelen som du ville gjort med single-kabel. Les Plukkern sine innlegg :)

Lenke til kommentar
Forklare en del missforståelser:

1) Dual link og single link, er bare en kabel. Å kjøre dual link innebærer ikke å kjæøre to kabler

2) Single link holder for å sende singnaler til en 20" skjerm

3) Dog overfører en Dual link mer data, dog har man ikke behovet for det.

4) Siden man først skal kjøpe seg kabel (som regel) kan man like gjerne kjøpe dual link.

5) Den LCD guiden har jeg tenkt å oppdatere i løpet av noen få dager.

i følge den testen på tomshardware kunne enkelte grafikk-kort kun kjøre 1600x1200 med "reduced blanking", noe som visstnok eldre 20" monitorer ikke støttet. Dvs er punkt 2) unøyaktig. Korrekt ville være "de fleste skjermkort støtter de fleste 20" via single link. Enkelte kombinasjoner kan dog gi problemer, spesielt med lange kabler"

3)Man har bruk for dual-link til apples 30" HD cinema system. Om man har bruk for det for 1920x1200-skjermer er for meg uvisst, da testen fokuserte på 1600x1200 som øvre grensen. Denne HDTV-oppløsningen trenger ca 20% mer båndbredde enn UXGA.

knut

Lenke til kommentar
Støtter ikke single link DVI opp til 1920*1080?

Jo, ifølge standarden så gjør de det. Hvorfor er i grunnen bare matematikk. Single link er 165 MHz. En 1920x1080 skjerm har 2 073 600 punkter, og skal de tegnes opp 60 ganger i sekundet blir det 124 416 000 punkter å tegne opp.

Her kommer litt multiplikasjon inn i bildet: Det er 3 farger som skal sendes pluss klokkesignalet, men disse sendes "hver for seg" så det behøver vi ikke ta med i regnestykket. Hver farge sendes som 10 bits, 8 for selve fargen og 2 kontrollbits. Men siden dataene overføres med 10 x klokke signalet, går det opp i opp også. Så enkelt sagt er 1 herz tiden det tar å overføre en fullfarge pixel.

Vi ser derfor at en oppløsning på 1920x1080 krever ca 124 MHz. 1600x1200 krever 115 MHz. 1920x1200 krever 138 MHz.

Men så er det mer enn dette som foregår over kabelen. Den såkalte "blanking time" tar en god del av båndbredden, opptil 25%. Blanking er den tiden det tar fra katodestrålen i en CRT når kanten av en rad i bildet til den har plassert seg på begynnelsen av neste linje. Dette tok man med i standarden fordi man tenkte seg den brukt på CRT skjermer også. LCD skjermer har ikke dette problemet, siden pixlene adresseres direkte, man har fortsatt noe overhead å ta hensyn til. Standarden tok utgangspunkt i 25% overhead, og resten = 165 MHz x 75% = 123,75 MHz, eller temmelig nøyaktig nok til 1920x1080.

Hvis man reduserer blankingen kan man kjøre høyere oppløsninger, men det er ikke kabelens problem, men sender og mottager i skjermkort og skjerm. Spesielt i starten var det ikke alt utstyr som håndterte det, siden det ikke var spesifisert i standarden.

Anbefaler sterkt at man leser artikkelen som Plukkern linker til lenger opp i tråden. Start på først side...

Personlig ville jeg hvis jeg hadde en maskin med et kostbart skjermkort og en 7-8000 kroner skjerm eller dyrere spandert på meg en anstendig Dual Link DVIkabel. Det er et par vel anvendte hundrelapper ekstra...

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Pleier det ikke følge med kabler til de fleste skjermer?

Leveres 20" LCD med typisk billig single link DVI kabel, eller har de vett på å legge ved Dual Link kabler? Hva leveres med Dell 2001fp 20"?

Jeg kan si det slik som en anerkjent produsent sa til meg:

Bruker du kablene som følger med HiFi-anlegget ditt til 15.000?

Man skal spare penger på alt, og så lenge det fungerer såpass at man får fargebilde så er det prisen som bstemmer kvaliteten på de medfølgende kablene.

Lenke til kommentar
Pleier det ikke følge med kabler til de fleste skjermer?

Leveres 20" LCD med typisk billig single link DVI kabel, eller har de vett på å legge ved Dual Link kabler? Hva leveres med Dell 2001fp 20"?

Jeg kan si det slik som en anerkjent produsent sa til meg:

Bruker du kablene som følger med HiFi-anlegget ditt til 15.000?

Man skal spare penger på alt, og så lenge det fungerer såpass at man får fargebilde så er det prisen som bstemmer kvaliteten på de medfølgende kablene.

følger ikkje med kabler om du kjøper årtig anlegg

Lenke til kommentar

Det følger som regel alltid med noen kabler om man kjøper DVD-spiller i 5.000 kr klassen. Men du får ikke meg til å bruke medfølgende kompositt/s-video nei :)

Men - DVI er jo et digitalt format. Har det da noe å si på kablen? 1 er 1 og 0 er 0 uansett kabel vil jeg tro?

Vil jeg se forskjell på den medfølgende "billig" kablen kontra om jeg kjøper en "Skjermet høykvalitets DVI Dual-Link kabel" som selges for en 3-400kr rundt forbi?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...