Gå til innhold

Geforce 6800 Ultra eller Radeon X800XT

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal faktisk kjøpe meg nytt 3D Korts elv nå, og det blir et GF6800Ultra, anbefaller dette fordi jeg mener det er best, såklart ,ellers hadde jeg jo ikke kjøpt det, men det er smak og behag egentlig, på noen steder vil Geforce være best, andre Radeon, men som en hovedregel kan du si: Direct3D= ATI

OpenGL= nVidia.

Lenke til kommentar

Tror nok du blir fornøgd uansett.. har selv x800pro vivo @ xt pe og er kanon fornøgd. Trur også at du blir fornøgd med 6800 ultra.. det er noen få FPS her og der som skiller nVIDIA litt bedre i doom (open GL ) ATI litt bedre i FC og HL dx9+ høyoppløsning og aa&af).. Og tar jeg ikke feil er bildekvaliteten glimrende på begge to..

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom ytelsen på ATI og nVidia baserte kort er ikke så stor, så tror at du blir fornøyd uannsett hva du velger. Det som skiller kortene mest er at ATI X800/X850 serien støtter Pixel shader 2.0 og directx 9.0b, mens nvidia 6800 serien (og 6600serien?) støtter pixel shader 3.0 og directx 9.0c. Men kvalitets og ytelses messig er det liten forskjell å spore.

Det som heller er en større faktor er om kortene har 1 eller 2 DVI skjermutganger samt hvordan kjølesystem har dem (ergo hvor godt fungerer kjølingen kontra støyforhold).

MSI er ikke blant de største leverandørene ved å levere dårlige produkter. ;) Jeg har ingenting imot MSI (har selv ett MSI kort i min gamle maskin), men personlig så er jeg ASUS-fanboy ;) hehe.

[EDIT] PS, det er ikke så lett å spå om hva som blir det mest brukte 3D systemet og slikt i spill i fremtiden, jeg tror at det blir en ganske jevn fordeling med OpenGL og Direct3D og at ATI og nVidia kommer nok til å være ett lite heste"nesebor" foran konkurrenten på hvert sitt felt.

Endret av Zimon
Lenke til kommentar
Tusen takk for alle svar...jeg tror jeg går for X800XT for det er litt billiger enn GF6800Ultra og fysisk mindre:P

Har selv ASUs X800 XT PCI-e versjon som jeg er strålende fornøyd med, selv om kortet nå har fått en feil på seg som gjør at vifta skrur seg av og på sånn innimellom. Kortet sendes i retur snart tenker jeg, venter på returgodkjenning fra komplett.no Men ellers så har kortet vært helt 100% etter min smak, ganske støysvak med god kjøling og helt konge ytelse i spill. HL2 på max details etc sier nå jeg. :D

Lenke til kommentar

Velg kort etter hva du har råd til. Denne uken får du powercolor radeon x850XT til 3695,- det er ikke så ille det. Ellers ville jeg råde deg til å sjekke ut demovare lagret til de forskjellige web-shoppene, der finner man gjerne high-end som er satt ned med 5-600kr. Har selv et Asus x800XT som jeg gav knappe 3000 for. Forskjellen mellom de beste kortene til nvidia og ati er ikke stor, men Ati ligger vel et lite hestehode foran når det gjelder aller beste kortene, men som sagt det er lite.

Lenke til kommentar

Jeg ville faktisk valgt GeForce kortet, da det har støtte for shader model 3.0 (ATi kommer også med støtte for det i neste generasjon)

Ytelsen blir nemmelig hipp som happ her, og teknologisk er GeForce-kortet mer avansert...

Lenke til kommentar
Raptor,29/03/2005 : 16:26] Jeg ville faktisk valgt GeForce kortet

hoi, så overaskende!

sm3.0 gir 0.5% bedre ytelse enn sm2b så om han velger nVidia kortet pga sm3 støtte gjør han et dumt valg!

Jeg begynner å bli rimelig lei dine usaklige poster nå, Aurgjelme! :nei:

Lenke til kommentar
Raptor,29/03/2005 : 16:26] Jeg ville faktisk valgt GeForce kortet

hoi, så overaskende!

sm3.0 gir 0.5% bedre ytelse enn sm2b så om han velger nVidia kortet pga sm3 støtte gjør han et dumt valg!

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/07/02/5805267

tok fram den testen, det var hva jeg fant i farten... Xbitlabs sine tester har jeg problemer med å se bildene i...

Uansett, her ser du forbedringene litt mer enn dine 0,5% men... Uansett shader model 2.0_b er så godt som døs. ATi sine kort med 3.0 støtte er rett rundt hjørnet, og listen over spill som støtter model 3.0 blir bare større og større....

Jeg setter iallefall pris på å ha hardware som støtter ny teknologi som kommer, det er vel ikke så overaskende?

Lenke til kommentar
ja, du har et poeng der! Nå blei jeg i tvil faktisk..hvilket av disse kortene trekker mest strøm å har det noe å si, siden jeg har så masse hardware installert?? (se signatur+ 3 pci-kort)

6800 Ultra kortet trekker nok mest, men er ikke så stor forskjell....

Ser du har samme PSU som jeg har i maskinen jeg kjører 6800U kortet.

siden du klokker, og har en P4 som trekker endel strøm ville jeg kjøpt ny PSU uansett om det blir ATi eller nVidia

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...