Gå til innhold

Er hacking i BIOS mulig?


Gjest Slettet+564654123

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+564654123

Beklager å måtte starte en ny tråd (den hører kanskje ikke hjemme her), men jeg lurer på:

 

Er det noen datakyndige her på forumet som vet om det er mulig å "hacke" i BIOS-en?

 

Mitt konkrete problem er at kjølevifta på min bærbare Dell Inspiron 6000 (1,87 GHz Centrino/Sonoma) støyer FOR mye! Jeg har snakket mye med Dells tekniske support og diskutert alt mulig, men de sa i dag at de ikke hadde noen løsning på problemet og at de ikke hadde mer å si om den saken. Jeg vil jo helst beholde maskinen, men IKKE dersom jeg må leve med konstant viftestøy. Og ja, jeg har FanGUI, men jeg må jo la viftene koble inn når tempen blir for høy - og da er jo støyen der igjen. Kjølinga på laveste viftetrinn er jo nok i massevis, så det hadde jo vært glimrende og fornuftig om det på en eller annen måte var mulig å SENKE viftehastigheten, slik at susinga kom ned på et akseptabelt nivå. Da tenker jeg at BIOS er tingen som kontrollerer dette. (Og nei, Dell vet ikke om det kommer noen oppgradering som tar seg av dette). Det er nok mange der ute som hadde blitt glad for hjelp med vifteproblematikken på deres I6000.

 

Hvis det viser seg at det er umulig å senke viftehastigheten (jeg snakker altså IKKE om å slå den helt av), så kommer jeg til å returnere maskinen :mad: Og det må jeg gjøre senest i morgen, da det kun er 2 ukers frist på å heve kjøpet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+564654123

LoSerboss: Tror ikke å byttte vifte hjelper så mye, for det er nok ikke selve viftesnurringa, men heller luftsuset (grunnet den høye hastigheten) som lager lyden.

 

Prøvd I8kFanGUI og SpeedFan uten hell. Ingen av dem klarer å styre HASTIGHETEN til vifta. "Motherboardet" og chipset'et er nok problemet (har også skrevet mail til gutta som laget de overnevnte programmer). Fristen for å returnere maskinen og få pengene tilbake er ute i morgen; det er derfor jeg desperat prøver å finne noe som hjelper. Hvis ikke, får Dell maskinen min i retur. :cry:

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker på om Bios styrer viftene faktisk. Lurer på om det ikke er en egen styrebrikke med temperatur sensor. Men skal ikke si det for sikkert.

Men det er mulig å hacke bios ja. Om du lurte på det, fantes program for noen år siden, finner sikkert noen nå også om du søker:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...