Gå til innhold

word programerings spørsmål

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan jo benytte "SendMail" til dette i VBA:

' Legg til word-filen som standard
   Options.SendMailAttach = True

' Åpne vindu
   ActiveDocument.SendMail

Legg ovennevnte kode i click-hendelsen til en label - hvilket du legger inn ved å først aktivere Visual Basic-verktøylinjen, hvorpå du trykker på ikonet med en hammer og en tang. I verktøyboksen som nå kommer til syne, skal du trykke på ikonet med en stor A. Høyrkeklikk dernest på labelen når den er markert, og velg Properties. I vinduet som nå kommer opp, skal du sette Caption til epostaddressen, Name til eksempelvis lblEmail og Forecolor til en blåfarge. Du kan også eventuelt trykke på Font, knappen "..." som så kommer opp ved siden av, og velge Underline.

For å legge inn noe i Click()-hendelsen, er det ikke verre enn å trykke på objektet. Trykk derfor på labelen, og skriv inn ovennevnte kode inn mellom Private Sub ... og End Sub.

Lenke til kommentar

slik har jeg skrevet koden:

Private Sub lblEmail_Click()

'legg til word-filen som standard

Options.SendMailAttach = True

'Åpne Vindu

ActiveDokument.SendMail

End Sub

jeg vet ikke hvordan linje det er for det får jeg ikke beskjed om.. men jeg kan tenke meg til noe sånt som at den ikke vet hva den skal legge til eller så finner den det ikke..

jeg har office xp

Lenke til kommentar

Dersom du marker de respektive objektene i hver linje (ordet før punktum) og velger List properties/methods, burde dette gi oss en pekepinne på hvorvidt det er dette objektet som er skyld i elendigheten. Eksisterer ikke objektet innenfor den gitte konteksen av en eller annen grunn, skulle den ikke vises i kombinasjonsboksen som kommer opp.

Du kan også finne ut hvor problemet er lokalisert ved å trykke på Debug neste gang dialogboksen med feilmeldingen dukker opp - hvormed feilmeldingen blir marker med en gulfarge. Bemerk at du må eksekvere koden ifra selve Word-applikasjonen, og ikke direkte i VBA. Her må du eksempelvis trykke på merkelappen i dokumentet, og ikke på Run (F5) i VBA.

Ellers kan det muligens hjelpe å slenge på nøkkelordet Word i hver linje, som følger:

' Legg til word-filen som standard
  Word.Options.SendMailAttach = True

' Åpne vindu
  Word.ActiveDocument.SendMail

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...