sbaerheim Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Hei! Jeg har 2 pc'er i nettverk, 1 stasjonær og 1 bærbar. De er koblet sammen med en switch. Switchen er koblet til NGT-ruteren. Nettverket mellom disse og internett fungerer fint på begge pc'ene, men når jeg prøver å sette opp ftp-server på den bærbare så får jeg ikke koblet til denne. Når jeg setter opp ftp-server på den stasjonære så virker alt fint, men når jeg gjør akkurat det samme på den bærbare pc'en så virker det ikke. Jeg bruker Guildftp. Jeg har åpnet portene i ruteren... Noen som vet hva som kan være galt? Lenke til kommentar
hart Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Kan det være en portkræsj?.. forsøk med en annen port på den bærbare, feks noe annet enn 21, 22 eller 990. Jeg er ikke sikker på om du trenger ftp i intranettet eller over internett. Har du problemer i intranettet kan det være brannmur elns som stenger. Lenke til kommentar
EMM386 Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Ville ha sjekket brannmur-innstillinger på den bærbare ja... Lenke til kommentar
covah Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 En router kan bare forwarde en port til én bestemt intern IP. Dersom du skal ha to ftp servere på innsiden av en router, må den ene kjøre på en annen port enn standard (port21). Du må også huske å forwarde denne porten til den interne IP'en til ftp server nr. 2. Dette portnummeret må også de som skal koble seg opp mot serveren vite. Man kan da enten stille inn portnummeret i ftp-client programmet de bruker, eller skrive inn adressen slik: xxx.xxx.xxx.xxx:port, feks 123.456.789.012:25000 (dersom du bruker port 25000). Du kan i teorien bruke hvilkensom helst port du vil mellom 1-65536, men det anbefales at man bruker en port over 1024. Lenke til kommentar
sbaerheim Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2005 Jeg har prøvd å skru av brannmur, både på den stasjonære og den bærbare, men det er akkurat likt. Jeg har ikke begge ftp-serveren oppe samtidig. Jeg har brukt den stasjonære til det, men så tenkte jeg at jeg skulle formatere den nå, og heller bruke den bærbare til ftp-server når jeg trenger det. Men jeg har altså prøvd å skifte på portene også, har prøvd flere, en det er akkurat likt. For noen dager siden hadde jeg linux på den bærbare. Jeg prøvde å sette opp ftp-server da, men det virket ikke da heller. Jeg klarte av og til å koble til, men da måtte jeg bruke intern IP (10.0.0.5) istedenfor IP-adressen ut mot internett. Når jeg har ftp-server på den stasjonære og prøver å koble meg til den fra den bærbare så bruker jeg Ip-adressen min ut mot internett, og det virker helt fint. Andre har også klart å koble seg til den. Men når jeg prøver å sette opp ftp-server på den bærbare så klarer jeg ikke å koble til. ....? Lenke til kommentar
hart Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 (endret) Skal du bruke ftp i intranettet, må du bruke de IP adressene som hører til intranettet (type 10.0.0.x el lign). Alle utenforstående fra intranett og inn må bruke den andre IP adressen som du er tildelt fra ISP (internett). Det er da opp til routeren og styre trafikken videre dit du vil ha den. På den bærbare... kjører du SP2 med dertil plagsom brannmur? Du må i uansett type brannmur åpne for trafikk i intranettet for å få kontakt Endret 29. mars 2005 av hart Lenke til kommentar
sbaerheim Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2005 Takk for svar alle sammen! :-) Jeg kjører Windows XP SP2 på begge pc'ene. Jeg har prøvd å skrue brannmuren helt av også, men det virker ikke allikevel. Men kan det være at det bare er internt problemet er? Slik at det kanskje virker dersom jeg får noen andre til å prøve å koble til? Men når jeg har oppe ftp-serveren på den stasjonære og prøver å koble til med den bærbare, så virker det med både den lokale IP-adressen og internett-IP-en. Lenke til kommentar
hart Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 joda, du kan bruke internettadressen også, men det blir som å ta klesvasken med seg ut på plenen, snu rundt og gå inn igjen på vaskerommet for så å gjøre det du kunne gjort uten å forlate huset... Dvs, da ser naboene at du skal vaske klær. Helt unødvendig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå