Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

mine utstyrsideer til bil...

twarr

Anbefalte innlegg

heisann,

det starter å nærme seg å kjøpe bil, er 18 om litt under 2 år..

Jeg tenkte da på forskjellig type utstyr som jeg tenkte å ha i bilen, her er det ikke spart på noe! :p

Ja, jeg vet at det blir dyrt, men vil man så kan man. Har med prioriteringer å gjøre.. her er det jeg har tenkt ut så langt:

- Shuttle (pc). Denne får mest trolig plass under et av setene...

- Tre skjermer. Alle disse skal kobles til pc'en.. Den fremme ved føreren skal være touchscreen. Denne skal ha en playliste med sanger..

- GPS. Utrolig kjekt å ha når man er ute å reiser.. kobles til pc'en.

- WLAN. Veldig greit å kunne holde seg oppdatert med forskjellieg ting på internett, sende mailer osv. Kan bare kjøre innom en statoilstasjon som har WLAN el.

- Webcam! 2 ryggekameraer, 1 frontkamera (i grillen), evt. 1/2 til baksetene.

- Playstation 2 og Xbox. Disse skal kunne kobles til de 2 skjermene i baksetet, og også til anlegget i bilen, men også ha egne hodetelefonutganger.

- Hauk kort. Et kretskort som du kobler til funksjonene i bilen, som feks. sentrallås, takluke, vindu, speil ..

- 3G. Håper at dette er billigere om 2 år. Altså at man kan surfe på nettet ved 384 kbts eller raskere der det er mobildekning.

- Der cd-spilleren vanligvis skal være: Dvd-brenner.

- Evt: bluetooth fjernkontrol.

- Politiradio. Finnes det noen usb politiradioer?

- Tv- og radiokort. Nrk1&2, TV2 og TVNorge kan vises på de 2 skjermene i baksetet. Radio... radio er kjekt å ha :)

Jeg må jo selvsagt ha 12v<-->230v omformer og helst en ups. Holder det med 1 ekstra batteri?

Hva tror dere om dette? Virker kanskje litt overdrevet, men jeg tror at det kan bli skikkelig tøft visst det blir gjort skikkelig, får skjult alle kabler og satt det inn pent.

Vet ennå ikke hvilken bil jeg skal ha...

Vil gjerne ha deres meninger :)

Endret av twarr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gode idèer du har, men husk på å ta fuktighet med i betrakning hvis du skal gjennomføre dette.

...Og politiradio er ikke tillatt å bruke til det den er tiltenkt.

Flytter tråden btw. til "Bil og motor -> Bil -> Stereo/multimedia"

Lenke til kommentar
Gode idèer du har, men husk på å ta fuktighet med i betrakning hvis du skal gjennomføre dette.

...Og politiradio er ikke tillatt å bruke til det den er tiltenkt.

Flytter tråden btw. til "Bil og motor -> Bil -> Stereo/multimedia"

ok, spesiellt følsomt er pc'en og skjermene? er det noe annet som er følsomt for fuktighet?

Er det ikke lov å bruke politiradio? Jeg tenkte på samme måten som en vanlig politiradio, men i steden for at du må ha en radio som du tar opp og skrur på manuelt, så har du en fastmontert som du starter via pc'en? er ikke dette lov?

Lenke til kommentar

Alt dette lar seg gjøre, bare snakk om penger og tid...

Kjipt hvis det går en sikring eller det blir en kortslutning, før du får merka dette greiene da... :p

Politiradio, eller "jaktradio" som det kalles av de som selger de, er ikke lov til bruk i kjøretøyer, men det er vel ikke så lett å bli tatt hvis du har dette på en data der du kan skru det av på den måten...

Har tenkt samme tanken etter at en kompis blei tatt for bruk av en liten håndholdt sak...

Edit: Alle elektriske komponenter er følsomme for vann, med mindre de er merka med sprutsikker, og lignende :thumbup:

Enda en edit: Du har lov å bruke den når du sitter i stua di, det er bare det at du ikke har lov til å høre på frekvensen til politiet, så derfor er det 100% ulovlig å bruke den i bil generelt :dontgetit:

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar
ok, spesiellt følsomt er pc'en og skjermene? er det noe annet som er følsomt for fuktighet?

Data er følsomt for fuktighet pga. kondenseringen som oppstår, men detter er ikke noe problem så lenge du isolerer sakene godt.

Omformer trenger du vel strengt tatt ikke hvis du tør å mekke på psu'en siden den høyeste spenninga den gir er 12v.

Det som kan bli vrient er å opprettholde en stabil spenning.

Lenke til kommentar

joda, men det kan bli et problem når batteriet lader og sånnt, siden da varier volten... jeg trenger jo også uansett 230v til PS2 og Xbox...

Akkurat det med å legge ledninger o.l. er ikke noe problem, har god tolmodighet, og driver dessuten på med flipperspill, så jeg kan elektronikk, mer enn nødvendig til et sånnt prosjekt..

Det jeg lurer veldig på, er hvordan jeg skal greie å få alt til å passe inn, og få det til å se stilig ut... altså at alt er fastmontert og koblet opp på en stilig måte, uten at kabler henger og slenger osv... noen ideer?

Lenke til kommentar
Plasseringen avhenger jo av biltype.

Btw. PS2 går på 12v den også, er en trafo inni den. ;)

og det samme med xbox, bruker 12v.

Men uansett så tror jeg at det er lett å skade komponenter, siden volten varierer så mye, spesiellt når batteriet lader...

Noe annet jeg tenkte på, var ups. Fryktelig kjekt å ha visst bilen får motorstopp eller du skal stoppe for å kjøpe deg noe e.l., slik at jeg slipper å tenke på at pc'en restarter..

Lenke til kommentar
Det er vel bare å kjøre pc'en på et eget batteri, mulig sammen med noen andre kompnenter du ikke vil skal dø, hvis dfu f.eks kveler bilen...

Jo, kanskje...

Jeg holder på å ser påf forskjellige biler, og lurer på om valget kanskje faller på en RX7..

Problemet på den er jo at det er så lite bake, at det blir liten plass for de som skal sitte å spille xbox/ps2?

Visst det blir noe av RX7, så tenkte jeg også å installere neonlys under bilen, med av/på bryter :D Blir kanskje litt harry-harry, eller?

Angående farge på bilen: pappa kjenner en fin-lakkerer som har jobbet med lakkering i over 20 år. Han kan med andre ord sine saker.. noen sm har forslag til hvilke mønster og fargekombinasjoner jeg skal ha, evt. på en RX7?

Lenke til kommentar

Detta er faktisk noe jeg selv har tenkt på selv... men skulle ikke ha fullt så advanced shit da.

Tenkte mer bare anlegg og pc med MASSSSEEE MP3'er og LCD skjærmer...

Kommer til å følge litt med her.. akkurat det med tråløst nettverk ifra bilen har jeg oxo tenkt på..

Veit ikke om det greiene med statoil men har tråløst nettverk hjemme.. kanskje det rekker ut til bilen..

Men åssen PC bruker man da??

er det mulig å lage en selv?

:tease:

RX7?!?!?! Her er det penger å bruke ser jeg ja heheheh...

men da så... lucky bastard :p

Endret av Amo Aka Eagle
Lenke til kommentar
Detta er faktisk noe jeg selv har tenkt på selv... men skulle ikke ha fullt så advanced shit da.

Tenkte mer bare anlegg og pc med MASSSSEEE MP3'er og LCD skjærmer...

Kommer til å følge litt med her.. akkurat det med tråløst nettverk ifra bilen har jeg oxo tenkt på..

Veit ikke om det greiene med statoil men har tråløst nettverk hjemme.. kanskje det rekker ut til bilen..

Men åssen PC bruker man da??

er det mulig å lage en selv?

:tease:

RX7?!?!?! Her er det penger å bruke ser jeg ja heheheh...

men da så... lucky bastard :p

I en alder av 16 år så driver jeg enkeltmansforetak da, så det er ikke noe sånnt at jeg får pengene av mor & far, visst det var det du trodde... hardt opptjente penger, og da vil jeg bruke de på noe som jeg vil ha :)

Hvilken type pc? som jeg sa, shuttle. Finnes maaange forskjellige typer, så jeg har ikke bestemt meg for type ennå, dessuten kommer det jo nyere modeller om 2 år. her er et eksempel på en shuttle.

Lenke til kommentar

Snakk med folka på Norsk Wankelregister om RX7 er saken. Der får du sikkert haugevis av tips og råd.

Ellers tror jeg nok Fleischers Autodesign vil være et kurant sted å begynne om du skal ha en spesiell bil. Virker som du har råd til det siden du skal ha en bensinsluker som koster såpass i tillegg til at det blir noen vedlikeholdskroner å regne med.

Du kan jo også kontakte f. eks Musical Transparency og høre om de er interessert i demobil. Så får du kanskje delvis sponsa fett anlegg også :thumbup:

Lenke til kommentar

Tusen takk for tipset!

Men nå er det jo ikke helt sikkert at det blir RX7, jeg må se hvor mye jeg rekker å tjene inn på 2 år... får se :) Det kan hende at jeg bare sparer helt jeg får råd til RX7, altså at jeg feks kjøper det når jeg er 19..

Lenke til kommentar
I en alder av 16 år så driver jeg enkeltmansforetak da, så det er ikke noe sånnt at jeg får pengene av mor & far, visst det var det du trodde... hardt opptjente penger, og da vil jeg bruke de på noe som jeg vil ha :)

Hvilken type pc? som jeg sa, shuttle. Finnes maaange forskjellige typer, så jeg har ikke bestemt meg for type ennå, dessuten kommer det jo nyere modeller om 2 år. her er et eksempel på en shuttle.

aight.. jaja.. da skjønner jeg.. men blir spennende å se hva du velger å slikt.. lurer veldig på å gjøre det samme så ;)

veldig interesert i pointers og slikt jeg oxo ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...