Gå til innhold

Får ikke surround til creative 7.1 til å fungere!

Anbefalte innlegg

Hei !

Først vil jeg bare si at jeg er ganske færsk med lydkort og surround. Probleme mitt er at jeg kun får lyd i senter og de to side høytalerne framme. Lydkorte er et Creative Audigy 2 ZS og surround anlegget er et creative 7.1. Det som er ille er at pcen er en slik ferdig pc som du bestiller gjennom jobben. Det fulgte ikke med driver plater , programmer eller noe som helst til de komponentene som er i pcen :thumbdown: . Jeg fatter ganske lite av dette med surround. Det jeg tror jeg har forstått er feil som jeg trodde var riktig før var at hvis du hørte på musikk gjennom Winamp så skulle alle det komme lyd fra alle høytalerne :hmm: Er det korrekt at dette er feil? Uansett så prøvde jeg derfor med noen dvd filmer, men det funket dårlig. Fikk kun lyd i front og side høytalerne . Så prøvde jeg HL2 som har støtte for 7.1 men det funket heller ikke. Er det noen som har en liten anelse hva det kan være? Kan det være et programm eller noe jeg trenger for å konfigurere at jeg skal bruke 7.1???

Det neste jeg skal prøve er å innstalere nye drivere til kortet.

Jeg tror driverne er lagt inn. Litt usikker fordi jeg vet ikke helt hva de jævla folkene som ordner pcene har gjort, men skal prøve å slette det som ligger der å innstalere nye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For Creative Audigy2 MÅ man nesten ha inn Creative sine driver og programpakker for at alt skal fungere. Du må ha Creative Control panel (eller ka d heter), surrondmixer og noe ekstra. Skal være tilgjengelig på (den noe rotete) siden til Creative (www.soundblaster.com). Da kan du gå gjennom en setupguide for å sette opp alle satelittene slik at du får korrent surroundsound.

Lenke til kommentar
Jeg fatter ganske lite av dette med surround. Det jeg tror jeg har forstått er feil som jeg trodde var riktig før var at hvis du hørte på musikk gjennom Winamp så skulle alle det komme lyd fra alle høytalerne :hmm: Er det korrekt at dette er feil?

Det er feil. Musikk er i stereo, altså to kanaler. Det skal bare komme lyd fra høyre og venstre kanal pluss sub. Ønsker du at Winamp skal spille gjennom alle høyttalere, forslår jeg at du leser denne tråden.

Lenke til kommentar

Du trenger:

- riktig driver med kontroll for å kunne velge 2 eller flere høytalere

- et program som kan sende AC3-lyd eller DTS til lydkortet når du spiller DVD (full versjon PowerDVD eller WinDVD)

- sist og ikke minst, DVD må har flere kanaler lydspor

Driveren til lydkort kan lastes ned enkelt fra Creative ved å velge autodetect/update.

Lykke til

Lenke til kommentar
For Creative Audigy2 MÅ man nesten ha inn Creative sine driver og programpakker for at alt skal fungere. Du må ha Creative Control panel (eller ka d heter), surrondmixer og noe ekstra. Skal være tilgjengelig på (den noe rotete) siden til Creative (www.soundblaster.com). Da kan du gå gjennom en setupguide for å sette opp alle satelittene slik at du får korrent surroundsound.

Finner ikke creative control panel og denne surround mikseren. Er det de oppdateringene du tenker på?

Endret av E}{IT
Lenke til kommentar

Hadde et bulk Audigy1-lydkort her for inntil noen uker siden. Kjøpte det bulk uten drivere eller noe. Problemet er at man ikke får lastet ned Creative-programvare på sidene deres, kun oppdateringer/patcher til disse. Veldig merkelig, men sånn er det dessverre. Endte med at jeg heldigvis fant SurroundMixerprogrammet og kontrollpanelet i en softwarepakke fra en Compaq-maskin som funket sånn noe lunde. Men da jeg kjøpte WoW og manglet en lydkanal, så var begeret fullt og kjøpte Audigy2 (med drivercd denne gangen, phew :D ).

Er du helt sikker på at du ikke har fått med en cd eller noe med Creativesoftwaren på? Siden det er slik ferdig-PC, har du vel fått en GjennopprettingsCD eller noe i den duren? Mulig du kan finne programvaren der inne?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...