Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er temmelig ny til Java og har fulgt boka "Lær Java 2 på 21 dager." Jeg har prøvd å lage en applet som kaster terning, men klarer ikke å få den til å virke...

her er koden.

import java.awt.*;
import java.util.Random;
import java.awt.TextField;

public class TerningApplet extends java.applet.Appet {

int kast;
int count;
int[] res = new int[7];
int current;
Random r1;
String Kast;
Label Spm = new Label("Hvor mange kast?");
String Result = "Enere: " + res[0] + "/n" +
 "Toere: " + res[1] + "/n" +
 "Trere: " + res[2] + "/n" +
 "Firere: " + res[3] + "/n" +
 "Femmere: " + res[4] + "/n" +
 "Seksere: " + res[5];
public Button OK = new Button("Kast");
TextField Input = new TextField(25);
TextArea resultat = new TextArea(Result, 10, 50);

/*	int kast  = hvor mange kast.
int count  = hvor mange kast som er foretatt.
int res[]  = en matrise som lagrer resultatene. (Husk at 1 er 0, 2 er 1 osv.)
int current	= det tallet som behandles av sorteringsmotoren.
Random r1  = det tilfeldige tallet som genereres. Husk at det er et desimal tall. Ikke et heltall.
Label Spm  = teksten som vises når man skal skrive inn hvor mange kast.
String Result  = resultatet som viser hvor mange 1, 2 osv. Skal legges inn i tekstområdet resultat.
Button Ok  = knappen som setter i gang generasjonen av tall.
TextField Input = der man skriver inn hvor mange tall man skal generere.
TextArea resultat = der Result skal stå. */

public void init() {
 add(Spm);
 add(Input);
 add(resultat);
}

   public boolean action(Event evt, Object arg) {
 if (evt.target instanceof Button) {
 	kasting((Button)evt.target);
 	return true;
 } else return false;
}

public void button(Button b) {
 if (b == Ok) {
 String Kast = Input.getText();
 	if (Kast != null) {
 	int kast = Integer.parseInt(Kast);
 	generate(kast);
 	}
 	else;
 }
}
 

public void generate(int kast) {
 for (int i = 0; i < kast; i++) {
 	Random r1;
 	r1 = new Random();
 	System.out.println("Tallet er: " + r1.nextDouble()); //Dette er det tilfeldige tallet
 	int current = (int)(r1.nextDouble() * 6 + 1);
 	System.out.println("Tallet er: " + current); //Feilsøking. Det tilfeldige tallet.
 	switch (current) {
   case 1: res[0]++;
   	break;
   case 2: res[1]++;
   	break;
   case 3: res[2]++;
   	break;
   case 4: res[3]++;
   	break;
   case 5: res[4]++;
   	break;
   case 6: res[5]++;
   	break;
 	default: res[6]++;
 }
 }
}
}

 

Jeg får følgende feilmeldinger:

 

TerningApplet.java:5: cannot find symbol
symbol  : class Appet
location: package java.applet
public class TerningApplet extends java.applet.Appet {
                                             ^
TerningApplet.java:36: cannot find symbol
symbol  : method add(java.awt.Label)
location: class TerningApplet
               add(Spm);
               ^
TerningApplet.java:37: cannot find symbol
symbol  : method add(java.awt.TextField)
location: class TerningApplet
               add(Input);
               ^
TerningApplet.java:38: cannot find symbol
symbol  : method add(java.awt.TextArea)
location: class TerningApplet
               add(resultat);
               ^
TerningApplet.java:43: cannot find symbol
symbol  : method kasting(java.awt.Button)
location: class TerningApplet
                       kasting((Button)evt.target);
                       ^
TerningApplet.java:49: cannot find symbol
symbol  : variable Ok
location: class TerningApplet
               if (b == Ok) {
                        ^
6 errors

 

Hva er galt? :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den siste erroren du får er iallefall bare en skrivefeil. Du må være konsekvent på små og store bokstaver (standaren er liten forbokstav for alle variabel og objektnavn, mens man bruker stor forbokstav for klasser).

 

Edit:

Den første erroren og de følgende (de som ikke kjenner igjen metoden add()) er også bare et resultat av en skrivefeil. Prøv med "Applet" istede for "Appet" i klassedeklarasjonen :yes:

Endret av bakrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...