Gå til innhold

Forskjell på "kald katode" og "neonlys"?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, altså.. Neon skal visst bruke mer strøm, men gir ut mye mer lys enn kalde katoder, men der igjen er de MYE dyrere! 165 for neon, 50 for kalde katoder. Kan også hende neonlys gir ut mer varme. Og så må det nevnes at fargen på neonlys skal visst være MYE bedre enn på kalde katoder! Røde kalde katoder kan f.eks. være rosa.. :roll:

Lenke til kommentar

neon er etter det jeg vet ulovlig i norge så tviler på at det er det som blir brukt, men de som er under biler er ikke like sterke som katoder i samme størrelse det kan jeg love deg, mål med et lux meter(trot jeg det var) og sjekk. gjorde dette på skolen, og det sterkeste lyset pr kvadrat cm var LED's

Lenke til kommentar
Å? Kommer vel veldig ann på neonlyset/katoden for jeg leste nemlig en test som sa det motsatte! Men jeg tenkte iallfall på de du får på Microplex..

Neon er bare ulovlig under biler, men ikke alle andre steder! :D

er ikke ilovlig under alle kjøretøyer, men det er alle lys, men gassen NEON er forbudt pga, den er miljøskadlig,

men neon er også betegnelse for en lysende farge, f.eks neon blå neon grønn osv

Endret av stidz
Lenke til kommentar

Vil du style bilen din, flytt til USA, der er nesten alt lov. Her har du ikke lov til å gjøre noe med bilen. Det er rett det du sier Firesky, det er på grunn av at det kan forstyrre dine medtraffikanter (heter det seg i loven) Men hva med Xenon-lys? Noen av de får deg jo nesten til å grine! Men nå ble det litt off-topic her, tilbake til tema: Katoder brukes vanligvis i pc`er, og neon-lys brukes vanligvis i og/eller under biler. Den tekniske forskjellen er jeg ikke sikker på. :hmm:

Lenke til kommentar

Grunnen til at det forstyrrer medtraffikanter er at det kan misforståes med politibiler, sykebiler, brannbiler eller sånt! Så egentlig er det godt forståelig..

stidz: Mente neonrør, men når man skriver neon i denne sammenheng tenkte jeg at de fleste tok det som neonrør.. :) Men det jeg mener er altså at det er ulovlig med neonrør som lyser en farge under bilen!

Lenke til kommentar
Det er vel lov med neon-lys under bilen, bare det ikke brukes på offentlig vei.

Neon-lys trenger mye høyere spenning enn katoder, tror det vanlige til neon er 30000V og kald-katoder trenger vel 600V.

30000V som i 30000 volt??? Eller er jeg på trynet siden volt skrives med liten v?

Lenke til kommentar

OFFTOPIC: Jaja, det er bra, du får garantert mye glede av det..! Jeg strøyk naturfag på vgs, det var dumt merker jeg nå.. :!:

ONTOPIC: Avgir kalde katoder vesentlig mindre varme enn neonlys og er lysstyrken bedre?

Lenke til kommentar

offtopic: Du kan ha så mye neon lys at det skinner ut nesa di, men du har ikke lov å bruke det under kjøring... Det samme gjelder grøftelys.. Kalles unødvendig lysbruk, for neon lys er det i tillegg forvekslende lys med utrykningspersonell...

Altså når du står parkert har du lov til å lyse opp som et juletre på julafta, men under kjøring skal det vere kun kjørelys...

Føler med de som reagerer på xenon lys, det er jo noe av det verste du kan treffe på, blir jo blind en stund etterpå, om du er så uheldig at du stirrer inn i de når langlysa er på :blink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...