Gå til innhold

Finner ikke HD

Anbefalte innlegg

Kan noen her si meg hvordan jeg skal gå fram når jeg skal legge til HD i Linux Mandrake 8.2

Og gjerne hvordan jeg jeg får fram nå jeg skal finne den andre pcn i nettverk så kjører med WinXP

Og hvordan jeg skal instalere et program i Linux

Det er første gang jeg prøver Linux så har har dere andre ting så jeg må/bør vite så hadde det vært fint om dere kunne nevne det her

Hilsen

Mumiene

[ Denne Melding var redigert av: Mumiene på 2002-07-01 15:24 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HD'er legges ikke til i software. Du blir nok nødt til å skru opp pcen... Forøverig skjønner jeg ikke problemet. Det tilater ti tusen forskjellige mulige svar. Et er at du ganske enkelt må mounte disken....

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...=36314&forum=27

Der er en tidligere post på dette forumet der jeg beskriver hvordan en disk som alt er formatert og partisjonert kan mountes. Er ikke disken mountet gjelder mesteparten fortsatt, men du må bruke f.eks "cfdisk /dev/hdb" først og lage en ext2/ext3/whatever partisjon.

Du finner xp maskinen ved å spørre mammaen din hvor hun la den, eller følge kablen...

Du kan også søke forumet etter ting som "windows 2000 samba" så vil du oppdage at det har vært diskutert før. Kort: Du bruker samba for å kobble til shares. Du finner maskinen ved å pinge ip'en. Det er det det vil si å finne maskinen. Eventuelt traceroute... Selv om du sikkert mener at den skal dukke opp på "my network" eller noe sånt idiotisk microsoft påfunn... (Sorry for bjeffing, men er litt trøtt nå)...

For å svare på det du EGENTLIG er ute etter, nemmelig det tåplige microsoft systemet, så er du ute etter en programvare pakke som heter noe sånt som "samba". "samba" er selve serveren, det vil si, den lar andre kobble til maskinen din og laste ned filer fra linux maskinen. I pakken følger en del klientsoftware, blant annet "smbclient" som lar deg kobble til andre maskiner på en litt upraktisk måte. Søk i forumet eller på http://www.samba.org om du vil vite mer (eller distorbusjonen din sin hjemmeside).

Hva installere programmer adgår, så leser du ganske enkelt installasjonsrutinene. Det er ingen standard måte, selv om du nok vil bli vant til å skrive ting som "tar xvzf foo.tar.gz; cd foo; ./configure; make; make all; make install;" om du bruker linux, eller "rpm -ivh foo.rpm" etc etc.. Som sagt: les installasjonsrutinene som følger med pakken/programmet. Det er som oftest ikke spesielt vanskelig å følge de stegene.

Når det gjelder andre tips må jeg bare si at om du ikke liker å lese så hold deg unna linux. Linux blir ikke bra om du ikke lærer deg det. Og for å lære deg det fort må du lese. Du kan sikkert begynne å like linux uten å lese også, men jeg tror det vil ta sin stund før du liker linux av hjertet og ikke bare av prinsipp... Poenget er at om du leser er linux veldig bra, men uten lesing er det ikke veldig imponerende.... Forresten: lær deg kommandoer og hvordan du opperer shell/terminaler... Selv om mange anser det som gammeldags og avleggs når de kommer fra windows verdenen er det en av linux desidert sterkeste sider og noe av det som helt klart gjør linux mer effektivt å bruke... Det tar litt tid å lære seg, men når du blir vant til det vil du ergre deg over hvor elendig command.com er når du er i windows....

just my two cents....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...