Gå til innhold

[5K80 vs 5K100] & [40 pin IDC vs 44 pin IDC]


Anbefalte innlegg

Først lurer jeg på hva som er forskjellen på følgende to Hitachi-harddisker:

 

Hitachi Travelstar 80GB 5400RPM IDE ATA/100 2,5" 9,5mm 5K100

&

Hitachi Travelstar 80GB 5400RPM IDE ATA/100 2,5" 9,5mm 5K80

 

5K100-varianten har raskere intern dataoverføringshastighet enn 5K80-varianten, men ellers er det lite som skiller dem når det gjelder tekniske data.

 

Så hva betyr egentlig tallene 80 og 100 (etter K)? Begge harddiskene er jo på 80 GB. Har de ulike platestørrelser? Jeg har hørt at det er vanlig med 30 eller 40 GB-plater, og da passer det jo bra med 2 plater på 40 GB hver, siden vi da kommer opp i 80 GB. Men hva er forklaringen på tallet 100?

 

 

Så lurer jeg også på hva som er ulempene/fordelene med en harddisk som har kontakt av typen "40 pin IDC" i forhold til en som har "44 pin IDC".

 

Link til 40 pin Samsung-harddisk

 

Link til 44 pin Western Digital-harddisk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal hente min 5k100 i morra. Den skal visstnok være ca. like rask som 7k60 i ren overføring, men treigere søk. Sikkert en del nytt godteri i disken, som lavere strømforbruk enn 5k80. På hitachis sider står det hvor mange plater de enkelte diskene har, tipper begge to har to førti plater, mens 100gb utgaven har to femti plater.

 

jeg skifter forresten fra 4200 disk fra forrige århundre (gammel hitachi 60gb) til denne nye, kan jo avgi rapport når jeg har fått sammenlikna hastighet.

Lenke til kommentar
Skal hente min 5k100 i morra. Den skal visstnok være ca. like rask som 7k60 i ren overføring, men treigere søk. Sikkert en del nytt godteri i disken, som lavere strømforbruk enn 5k80. På hitachis sider står det hvor mange plater de enkelte diskene har, tipper begge to har to førti plater, mens 100gb utgaven har to femti plater.

 

jeg skifter forresten fra 4200 disk fra forrige århundre (gammel hitachi 60gb) til denne nye, kan jo avgi rapport når jeg har fått sammenlikna hastighet.

Nå har jeg sjekket Hitachis sider, og kan konkludere med at modellnavnet 5K100 betyr at den beste modellen av alle 5K100-modellene, har 5400 RPM og 100 GB. Totalt kommer det 4 PATA-varianter og 4 SATA-varianter i 5K100-serien.

 

Jeg tipper at din 5K100 på 80 GB består av to 50 GB-plater, hvor man har utnyttet 40 GB på hver plate. (Men dette fant jeg ikke ut helt sikkert, selv etter å ha lest x antall pdf-filer på Hitachis sider.)

 

 

H I T A T C H I - L I N K

Lenke til kommentar

5k100.jpg

 

Jeg merker en betydelig forskjell på det aller meste. Støyen er litt høyere ved søking, lavere når disken ikke søker. Det er ingen vibrasjoner i maskinen fortsatt. Ser ut til å ha vært en lur investering. Kommer med test på DK23EA-60 disken og.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...