Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 maskiner i nettverk - ulik internetthastighet

Anbefalte innlegg

Har to maskiner i kablet nettverk, bruker en Jensen router, og har kjøpt nytt ADSL-modem som heter SpeedTouch.

Etter at jeg byttet ut det gamle ca. 2 år gamle modemet fordi det gikk i stykker, har internett blitt veldig ustabilt. Hvis det er bare en maskin som er på nett så går det bra, men hvis jeg da prøver å koble den andre opp på nettet så er det noen ganger helt umulig. Det er akkurat som om hastigheten er ujevnt fordelt. Av og til har maskin A 100% hastighet og maskin B 0%, men det kan også være 80/20 eller hvilken som helst annen kombinasjon. Det er alltid den maskinen som blir koblet på nett først som har den høyeste hastigheten. Noen ganger er det håpløst å få internettforbindelse på den andre maskinen og det eneste som da fungerer (av og til) er å resette routeren.

Hadde aldri dette problemet med det gamle modemet, husker dessverre ikke hva det heter men det fulgte med Telenor's ADSL-pakke for 2 år siden. Da jeg installerte nettverket for ca. et halvt år siden hadde jeg Windows millennium på maskinene, da gikk alt knirkefritt men nå kjører jeg XP og synes det er veldig vanskelig å forstå. Når jeg går inn på routeren med den htpp://168 xxx.... adressen for å stille inn ting så henger det seg alltid opp på den siste siden der forbindelsen liksom skal sjekkes.

På den ene maskinen dukker det til stadighet opp noe som heter "Network bridge" (har engelsk versjon av XP), uten at jeg har installert noe sånt, og det er håpløst å fjerne igjen.

Fildeling og printerdeling fungerer forøvrig fint.

Noen som har peiling på evt innstillinger som jeg bør endre, eller om noe som er feil forøvrig? Hvordan kan jeg forresten sjekke at jeg har brukt riktige kabler?

Hilsen Stine

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...