Gå til innhold

Logikk / Hva er logisk?

Anbefalte innlegg

Hmm... sitter og diskuterer med kjæresten min. Hun sier følgende: "det kan jo være logisk for meg, men ikke for deg..". Er dette mulig? Trodde logikk enten er slik eller slik. Ikke noe midtimellom eller hva noen synes?

Hvis noe er logisk, så kan det vel bevises?

Noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I ordboka til Escolas blir logikk definert som "læra om de allmenne prinsipper og lover for gyldig tenking, holdbare resonementer og bevisføring" .

(Fra gresk "logos" oversatt til "fornuft". )

Sikkert mange som vil arrestere meg nå, men hele greia er bygd på konvensjoner og vedtatte sannheter.

Ta feks en trekant:

Vi har definert summen av vinklene til 180 grader.

Om to av vinklene er (30 og 60)grader følger logisk at det kun er én vinkel til som må være 90 grader.

Dette er udiskutable "sannheter".

Om det utenfor en butikk står en kjempediger reklameplakat for et eller annet produkt "vet" vi at mange vil kjøpe selv om hverken behov eller pris sier at tilegnelse er riktig.

I dette tilfellet er det så mange impliserte og diskutable variabler og mekanismer at jeg mener det blir feil å bruke bekrepet logikk. Selv om det er mulig å gjøre kvalifiserte gjetninger om utfallet, gode nok for et markedsføringsbudsjett.

Logikk kan vel på mange måter sammenlignes med den hellige gral.

Uansett blir det ekstra feil å si "logisk" i en diskusjon for å styrke et skranglete argument.

Edit:

Var vel egentlig det samme som Zethyr skrev, bare med litt flere ord og mer kronglete gramatikk. ;)

Endret av Bach
Lenke til kommentar
I ordboka til Escolas blir logikk definert som "læra om de allmenne prinsipper og lover for gyldig tenking, holdbare resonementer og bevisføring" .

(Fra gresk "logos" oversatt til "fornuft". )

Dette var en fin definisjon på logikk.

Menneh, tips til trådstarter: Ikke si til kjæresten din at du har sladret til oss på hwno for å få medhold i saken :p

Lenke til kommentar
Hmm... sitter og diskuterer med kjæresten min. Hun sier følgende: "det kan jo være logisk for meg, men ikke for deg..". Er dette mulig? Trodde logikk enten er slik eller slik. Ikke noe midtimellom eller hva noen synes?

Formell logikk (formal-logikk?) har klare regler å følge. Men for å benytte formell logikk på problemer fra virkeligheten så må man først formalisere virkeligheten. Og her blir det med ett en subjektiv vurdering som vil være full av feil.

Så selv om dama di sansynligvis bare prøver å vri seg unna behove for å forklare sin jentelogikk, som vi alle vet bare er tull og tøys alikevel, så har hun prinsipielt rett.

Om du vil tyne henne litt så kan du jo si at siden det er logisk for henne, så bør hun også kunne redegjøre for denne logikken!

Men om du heller vil bevare husfreden så må du innse at jenter styres ofte ikke av logikk, og det er ingen ting verken du eller andre kan gjøre for å endre dette. Så det mest fornuftige er å lære seg å leve med det.

Lenke til kommentar
Men om du heller vil bevare husfreden så må du innse at jenter styres ofte ikke av logikk, og det er ingen ting verken du eller andre kan gjøre for å endre dette. Så det mest fornuftige er å lære seg å leve med det.

M.a.o.: Kvinnfolk er til for å vaske klær, lage mat, og være underholdning om kveldene. På dagtid er det bedre jo mer du er bort fra hjemmet ;)

Lenke til kommentar

M.a.o.: Kvinnfolk er til for å vaske klær, lage mat, og være underholdning om kveldene. På dagtid er det bedre jo mer du er bort fra hjemmet ;)

Tja, vil ikke si det så hardt. Jeg er veldig glad i jenter, og jeg omgir meg gjerne med dem til alle døgnets tider. Men enkelte ting gjør jeg normalt ikke sammen med jenter, og det er å diskutere ting som politikk, vitenskap, filosofi og logikk (det har jeg dere andre nett-nerder til). Og jeg vet når det ikke er noe vits å diskutere andre ting også. Noen ganger må man bare akseptere at 'sånn er det for henne', og ingen ting kan endre på det.

Halvveis off topic nå, men det er mye visdom i "Pick your fights". La alle de små ting fare, men stå på krava når det gjelder det som er viktig for deg.

Lenke til kommentar
^^Seff.. skulle bare se om jeg greide å hisse opp en stakkarslig likestillingsfanatiker :p

Vet ikke hvem du siktet til, men det kan ikke ha vært meg. :cool:

Ingen bestemte jeg siktet til; jeg bare hadde et håp om at noen skulle streife innom tråden og gjøre den til kveldens underholdning for min del ;)

Uten at jeg skal nevne navn, har vi jo et fint repertoar forskjellige forumbrukere som er ganske aggressive innen snillisme, 'likestilling', osv..

Lenke til kommentar

Hva konklusjonen blir av logisk tenkning kommer an på hva man observerer og hva man anser som riktig. Hvis dette er forskjellig kan konklusjonen med stor sannsnlighet også bli det. Dersom to personer har ulik oppfatning, men ikke er i stand til å identifisere hva som ligger til grunn fo dette blir det selvsagt litt vanskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...