arex Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 (endret) EDIT Har gjort flere endringer og bestemte meg for å gjøre om hele posten slik at det ble sånn passe ryddig. Har blant annet valgt et nytt kabinett med plass til flere vifter og byttet skjermkortkjøler. Kabinett: Lian-Li PC75BUSB 80x80 kabinettvifter: 4 stk. SilenX 80mm 14dBA 40x40 kabinettvifter: 3 stk. SilenX 40mm x 10mm 14dBA Strømforsyning: SilenX 450w 14 dBA iXtrema PRO Kjøleribbe til CPU: Thermalright XP-90 Vifte til CPU: SilenX 92mm 14dBA Kjøling til GPU: AC skjermkortkjøler, VGA Silencer ATI 3 Viftestyring: 2 stk. Sunbeam Rheobus, 20Wx4, Rev. 3, Sort Tror dere kjølingen blir god nok? Tenker særlig på CPU og GPU. Jeg har AMD64 4000+, og Radeon 9800 Pro 256MB :o OPPDATERT SYSTEM Endret 30. mars 2005 av arex Lenke til kommentar
Azton Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Jeg tror dette blir en helt greit, og ganske lydløs kjøleløsning. Kan ikke komme på noe annet du trenger. Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 6 harddisker blir vel uansett en del støy, men oppsettet ser bra ut. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Ja, skulle akkurat til å si det, 6 disker, det kan bli ok (har 6 disker selv), men stille blir det neppe. AtW Lenke til kommentar
Millmax Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Synes det ser ut som ett av de mest gjennomtenkte systemene jeg har sett under topic støydemping. To ting du ikke har nevnt er evt NorthBridge kjøler + GPU. Men du finner vel ut av det og tror jeg Lenke til kommentar
arex Skrevet 28. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2005 Haha, takker for den. Brukte bare 20 min men Tar det som et kompliment. Tror du standardvifta på mitt Radeon 9800 Pro bråker så fælt da? =P Få eventuelt forslag til ny vifte eller støydempende tiltak. Lenke til kommentar
Millmax Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 (endret) Se på Zalman side heatpipe løsninger for skjermkort. Sannsynligvis slipper du vifte i det hele tatt. Microplex er en av butikkene du kan myse litt i. Edit: Denne linken Endret 28. mars 2005 av Millmax Lenke til kommentar
Nemezis Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Støydempende harddisk-skruer: 3 stk. SilenX Hard Drive Grommets (4-pack) Disse kan ikke måle seg med strikkoppheng. Monterte de på en seagate barracuda 200gb sata, var til og begynne med ganske fornøyd - Men det var før jeg kjøpte strikk oppheng... Lenke til kommentar
bidz Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Forøvrig er HDD festene på det kabinettet støydempet fra før, så de gummiknottene passer ikke! Lenke til kommentar
leonhard Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Kjøp også Zalman ZM80D vifteløs kjøler til skjermkort. Kjører selv Geforce 6600GT med den. Skjermkortet er ofte den store stygge ulven mht. støy Lenke til kommentar
arex Skrevet 28. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2005 Hm, faen. Oppdaget at harddiskstøydemperen fra Sunbeam gjør at den må plasseres i 5.25"-drevplass. Finnes det ingen støydempere som gjør at de kan stå i 3.5"? Er ikke særlig praktisk hvis du har 10 disker liksom... En løsning noen? Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 (endret) dessverre ikke mange gode løsninger for å montere støydemping på hardisker montert i 3.5". Den løsningen fra Sunbeam har jeg selv på en utrolig støyende gammel 30GB IBM disk, fungerer utrolig bra, men ble litt bekymret da en annen på forumet sa at en av strikkene hans røk etter 3 måneder. Strikkoppheng er nok det beste for å støydempe hardisker, men krever dessverre 5.25" plass. Men ut ifra et tips fra Petteram i denne tråden, så kjøpte jeg 75mm O ringer ment for avløpsrør. Festes bare med strips i sidene, mye billigere enn å kjøpe ferdig produkt. Men krever også en 5.25 plass. Endret 28. mars 2005 av JoergenJonassen Lenke til kommentar
bidz Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Men ut ifra et tips fra Petteram i denne tråden, så kjøpte jeg 75mm O ringer ment for avløpsrør. Festes bare med strips i sidene, mye billigere enn å kjøpe ferdig produkt. Men krever også en 5.25 plass. Gjort akkurat det samme selv, hjalp mye her! Og mitt Lian Li PC6277B leveres med støydempende gummiknotter i HDD ramma også. Disse hjalp, men ikke langt på nær så mye som og henge opp diskene i disse O-ringene! Men krever 5.25" plass som sagt. Lenke til kommentar
Plukk Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 De 2 x 120mm kabinettviftene som er motert i kabinettet flytter ikke nok luft fra før, så jeg lurer på hvordan det går når du bruker noen enda svakere vifter... Lenke til kommentar
arex Skrevet 28. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2005 Å? På hvilken bakgrunn sier du dette? Erfaring? Fortell gjerne, så jeg slipper å svi av komponentene mine. Og foreslå gjerne alternativer! Forresten, hvor mye luft flytter viftene i Lian-Li kabinettet da? Lenke til kommentar
bidz Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Ehm.. ADDA viftene som leveres med Lian Li kabinettene flytter MYE luft for og si det mildt. De bråker gjerne en 34.4dB eller noe, men de er jo geniale (og veldig bra/stilleågende) om en bruker en slags viftestyring på dem. Lenke til kommentar
arex Skrevet 28. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2005 Vil ikke ha noe mer enn 14dB, og SilenX flytter da mye luft i forhold til dB... Men kan jeg få noe mer innspill på om det er nok? Har SilenX på CPUen og på GPUen også. Lenke til kommentar
Plukk Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 (endret) Av erfaring selvsagt! I dette kabinettet vil skjermkortet bli motert øverst og det er ikke uvanlig at systemtemperaturen rundt skjermkortet er over 40 grader. Problemet er at det ikke er sirkulasjon i øvre del av kabinettet. Personlig så har jeg ikke problemer med dette, men det er absolutt et minus. Hardware hadde med lillebroren PCV-1100B til test : Det jeg er mest misfornøyd med er kabinettet. Dette svarer ikke til prisen i det hele tatt. Luftgjennomstrømningen er alt for svak. Etter å ha montert inn en ekstra vifte, fikk vi systemtempraturen ned til 38 grader. Dette betyr at du opptar en del plass som du skulle brukt til noe annet. Vi har tatt en "mikrotest" av kabinettet her: Fordeler: + Det ser eksklusivt ut og designmessig er det etter vår mening noe av det peneste som finnes av kabinetter på markedet. Ulemper: - Dårlig lydisolering - Elendig luftgjennomstrømning - Lite smart PSU-løsning - støtter ikke alle PSU-er - Ingen reset-knapp Om vi skulle delt ut noen karakter, ville det trolig blitt en bunnkarakter. Jeg råder alle som skal ha et lignende system til å vurdere andre kabinetter. Nå er jeg ikke enig i alt hva Øyvind sier. Lydisoleringen er grei nok, men synes det derimot er litt vibrasjonstøy i kabinettet. Dette kan være fordi jeg ikke bruker pci-kortholderen. Psu løsningen er uansett mye bedre enn 75% av kabinettene der ute. Mangler en reset knapp og det er greit nok, det burde det være. Men i noen bioser kan man bruke startknappen til resett hvis man kun holder knappen inne i ett sekund... Designmessig så slår ingenting dette kabinettet. Det var fantastisk å jobbe med også, masse av plass. Ingen av ledningene til I/O panelet fremme var lange nok til å nå hovedkortet, noe jeg synes var utrolig klønete lagd. Kabinettet støtter jo både atx og btx.. Men alt i alt er jeg greit fornøy, men prisen jeg betalte (3500,-) er way over hva som burde være lovlig å ta for dette. Edit: Fant dette bildet av PCV2000, og hvis du ser området helt oppe til høyre vil få masse stille stående luft. Endret 29. mars 2005 av Plukk Lenke til kommentar
Plukk Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 (endret) Ehm.. ADDA viftene som leveres med Lian Li kabinettene flytter MYE luft for og si det mildt. De bråker gjerne en 34.4dB eller noe, men de er jo geniale (og veldig bra/stilleågende) om en bruker en slags viftestyring på dem. Og du hadde erfaring med det nevnte kabinettet? De flytter altforlite luft, de er derimot rolige av seg! Edit: Har ikke erfaring med andre lian-li kabinett, men dette kabinettet flytter for lite luft etter min smak iallefall. Endret 28. mars 2005 av Plukk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå