Feynman Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Men (hvis du ønsker å diskutere) for diskusjonens skyld så kan du jo se bort ifra din prioriteringsliste og gå inn for hva du prinsippielt mener i saken. Prinsippielt ser jeg ikke noe galt ved det så lenge systemet vårt er et sosialdemokrati. Men hvis det er sånn at man går i netto tap etter en lønnsøkning pga. skatt er det selvsagt godt for langt. Man bør holde seg et stykke unna denne grensen og det har vi gjort i Norge. Når jeg tenker over det syns jeg de som argumenter for lik skatt tenker som dem som ikke vil ha skatt i det hele tatt. Sistnevnte er bare mer ærlig. Alle ser på skatt som en slags bot der forseelsen er å ha vært i arbeid. Så hvorfor ikke heller kjempe for å fjerne andre skatter: f.eks. formueskatt (dobbelbeskatning) eller arveavgift (trippelbeskatning). Er det fortsatt avgift på "fordelen av å eie egen bolig"? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 Prinsippielt ser jeg ikke noe galt ved det så lenge systemet vårt er et sosialdemokrati. Men hvis det er sånn at man går i netto tap etter en lønnsøkning pga. skatt er det selvsagt godt for langt. Man bør holde seg et stykke unna denne grensen og det har vi gjort i Norge. Når jeg tenker over det syns jeg de som argumenter for lik skatt tenker som dem som ikke vil ha skatt i det hele tatt. Sistnevnte er bare mer ærlig. Greit å vite hvordan du prinsippielt står. Men personlig er jeg ikke oppfatning av at jeg tenker som de som ikke vil ha skatt, men kan aldri være sikker, har ikke den gaven at jeg er tankeleser Alle ser på skatt som en slags bot der forseelsen er å ha vært i arbeid. Ser ikke på det som noen bot, så du kan fjerne den "alle", eller moderisere den litt . Skatt er en nødvendighet og den er et virkemiddel til å få felles goder. Men jeg er uenig i hvordan skattingen skal foregå. Er ikke for noe "skatt etter evne", det blir for vagt. Skatt skal være på det absolutt minimale som det om er nødvendig for å løse nødvendige oppgaver, noe den ikke er i dag, etter min mening. Så hvorfor ikke heller kjempe for å fjerne andre skatter: f.eks. formueskatt (dobbelbeskatning) eller arveavgift (trippelbeskatning). Er det fortsatt avgift på "fordelen av å eie egen bolig"? De andre skattene er en annen sak, men jeg er i utgangpunktet for det, men må sette meg mer inn i det. Det siste spm ditt er jeg usikker på. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Skatt skal være på det absolutt minimale som det om er nødvendig for å løse nødvendige oppgaver, noe den ikke er i dag, etter min mening. Nå brukes det en del penger på statsbudsjettet fra oljefondet, noe jeg mener skal kunne dekkes utelukkende fra skatter og avgifter. Så jeg ser ikke helt at Staten tar mer enn nødvendig. Det er forresten greit om summen som dekkes av Oljefondet går til investeringsprosjekter vi vil ha nytte av senere. Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Så jeg ser ikke helt at Staten tar mer enn nødvendig. Problemet er at det er for mye som er "nødvendig". Vi har lagt oss til endel vaner som gjør den offentlige forvaltning og forretningsdrift veldig uøkonomisk og lite effektiv. I stedet for å anse seg som en serviceprovider, har veldig mange offentlige kontor vært hvileputer for de trege og de late. Dette håper jeg endrer seg over tid men mitt siste møte med det offentlige overbeviste meg ikke akkurat om dette. Det finnes en rekke områder å spare på og det er vel heller der vi bør begynne spør du meg. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Vi har lagt oss til endel vaner som gjør den offentlige forvaltning og forretningsdrift veldig uøkonomisk og lite effektiv. I stedet for å anse seg som en serviceprovider, har veldig mange offentlige kontor vært hvileputer for de trege og de late. Dette håper jeg endrer seg over tid men mitt siste møte med det offentlige overbeviste meg ikke akkurat om dette. Det finnes en rekke områder å spare på og det er vel heller der vi bør begynne spør du meg. Tror det er store forskjeller i det offentlige generelt og spesielt i kommunene. Selv har jeg opplevd både god, akseptabel og dårlig service. Men jeg er så absolutt enig at det er rom for forbedringer. Og at det står så mye bedre til i det private er feil. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 Nå brukes det en del penger på statsbudsjettet fra oljefondet, noe jeg mener skal kunne dekkes utelukkende fra skatter og avgifter. Så jeg ser ikke helt at Staten tar mer enn nødvendig. Det er grunnet feilprioriteringer når det kommer til bruken av ressursene. Operaen er en av mine mest yndete eksempler på dårlig bruk av skattebetalernes penger. Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Og at det står så mye bedre til i det private er feil. En vesentlig ting her er jo at man kan velge mellom flere aktører. Dersom man er misfornøyd med service et sted er det ingen som hindrer en i å bruke pengene sine et annet. Det mener jeg gir det offentlige et nesten hysterisk stort ansvar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå