Gå til innhold

innkjøp av lcd skjerm

-=CH=-

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt meg og kjøpe en grei lcd skerm til ca 2000-2500kr. Og derfor lurer jeg på hva jeg bør velge til denne prisklassen. den må være minst 17" og trenger ikke å ha høytalere og sånn, men det som er viktig er at det er så bra oppløsning som mulig.

Vil ikke ha hendvendelser om at noen private personer selger noen (vil ha en helt ny)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bra oppløsning får du ALDRI på lcd-skjermer mindre enn 20 tommer. 17, 18 og 19 tommere har bare 1280x1024. Så det vil si at en 19 tommer er en strukket 17 tommer så hver piksel er større og lettere å se etterslep. Skal du ha høyere oppløsning må du opp på 20 tommer-klassen eller høyere hvor du finner 1600x1200 oppløsning.

Men skal du ha en grei 17 tommer til en billg penge vil jeg anbefale denne: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=21771 :)

Lenke til kommentar
Jeg har denne: Nec 1770NX

Bruker den til spill og det meste annet. Er veldig fornøyd med denne, og den får skryt av de fleste som har den. Har ikke testet så mange andre, så kan ikke sammeligne med så mye, men går du for den, regner jeg med at du ikke blir misfornøyd! :thumbup:

Denne koster i motsetning til vembis budsjett 3000 og vembi ville bruke 2000 til 2500 kroner på en skjerm.

Lenke til kommentar

Dette er snakk om sekunder. Fra et punkt skifter farge tar det 25 ms (f.eks) for signalet å komme å bli vist skikkelig på skjermen.

1 sekund = 1000 millisekunder

Så her gjelder det å ha så kort tid som mulig for at et punkt skifter farge (da blir det mindre etterslep). Så når det er 16 ms eller lavere er det bra. (gjelder å ha så lavt som mulig).

Ved f.eks Nec 1770nx som har 12 ms tar det 12 millisekunder for punktet å skifte farge.

Håper dette hjalp :)

Endret av mbarone
Lenke til kommentar

Nei, responstid er ikke den tiden det tar fra signalet blir sendt fra maskinen til det kommer frem. Se øvert i sticky'en "For deg som er på jakt etter LCD-skjerm" for info.

Kort sagt: Det er tiden fra ett punkt på skermen går fra svart til hvitt og så til svart igjen. Dette vil man kunne da si kort forklart er tiden fra man viser et bilde på skjermen, til man kan vise ett nytt.

Men mbarone hadde rett i at lavere er bedre, iallefall som en tommelfingerregel.

Likevel kan det være forskjell på skjermer som skal ha samme responstid, der den ene kan virke som har mye mindre etterslep enn den andre. Det beste er å se dette "live" selv, om du kan.

Lenke til kommentar
Nei, responstid er ikke den tiden det tar fra signalet blir sendt fra maskinen til det kommer frem. Se øvert i sticky'en "For deg som er på jakt etter LCD-skjerm" for info.

Kort sagt: Det er tiden fra ett punkt på skermen går fra svart til hvitt og så til svart igjen. Dette vil man kunne da si kort forklart er tiden fra man viser et bilde på skjermen, til man kan vise ett nytt.

Men mbarone hadde rett i at lavere er bedre, iallefall som en tommelfingerregel.

Likevel kan det være forskjell på skjermer som skal ha samme responstid, der den ene kan virke som har mye mindre etterslep enn den andre. Det beste er å se dette "live" selv, om du kan.

Hva snakker du om. Har sagt alt riktig jeg

Lenke til kommentar

JÅV!

Er selv en aktiv gamer, men vet ikke mer enn ar jeg ønsker en 17" LCD-skjerm til mitt bruksområde. Øynene mine har jeg tenkt å beholde en god stund til så jeg kan tenke meg å bruke ca 3-4000,- på en skikkelig skjerm.

Og til dere som er litt inne på skjermer... responstiden på skjermer har da bare rast med årene, skarpere og klarere har de også blitt, kan det fremdeles lønne seg å vente?

Mvh.

Lenke til kommentar

mbarone: Så hendig at du endret innlegget 20 min etter jeg postet mitt, fjernet det som var feil og rettet det opp slik at det ble riktig, og samtidig laget en ny post der du mener JEG tar feil. Bra jobbet. :thumbdown:

Bare dumt at jeg ikke gadd å quote det du hadde skrevet 1. gang, menmen no hard feelings. Jeg prøvde bare å si at den informasjonen du postet første gangen var feil. :innocent:

*typo*

Endret av vembi
Lenke til kommentar

Hæhæ, bra jobbet mbarone! Er jo ikke akkurat vanskelig å se at du har redigert innlegget ditt ETTER at vembi kom med sin korrigering. Sterkt at en med over 500 innlegg kommer med en slik feilinformasjon, og enda verre at du ikke tør å innrømme at du tok feil. Neste gang kan det være greit å sjekke at man har peiling på det man snakker om! :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...