Gå til innhold

USB2, må den ha driver?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt ny pc, og det stod at det skulle vere USB2. Det første jeg gjorde når jeg kom hjem var selvfølgelig å ødelegge boot-sekvensen, så jeg brukte noen dager og cd-plater med knoppix/linux på å fikse på oppstartspartisjonen.

Men etterpå har jeg reagert på at usb-portene ikke var noe særlig raskere enn på min gamle pc (med usb1.1), så derfor lurer jeg på om jeg må installere en driver for å få usb2-portene til å bli så raske som de skal være når de faktisk er usb2.

Må jeg det?

PS: Jeg beklager dersom denne posten er i feil forum, men jeg fant ingen forum som var for det jeg trengte.

Endret av Degeim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger ikke vanligvis hovedkort spesifikk driver til en USB 2.0 host kontroller.

Funker som regel greit på alle kort med MS "standard EHCI PCI to USB host controller" driver .

Merk! ECHI/Enhanced = USB 2.0 .

Det er native EHCI drivere inkludert i W2K og XP .

W2K fom sp4 og Xp fom. sp1 .

Type EHCI host kontrollere som er brukt på hovedkort p.d.d:

Intel Enhanced

SiS Enhanced

VIA Enhanced

ALi Enhanced

Standard Enhanced

NEC Enhanced

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Kan noen send meg en link til en slik driver? Jeg er ikke helt inne i desse driversidene enda.

Og jeg trenger ikke å få vite at google finne mye, for det vet jeg. Jeg har med lite hell lett etter USB2-driver, både på google og andre søkemotorer. Som sagt; jeg er ikke så godt inne i det.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Jeg bruker dem itl en 30gb ekstern mp3spiller/harddisk som jeg vet har usb2 støtte.

Challenger:

Hadde Windows 2000 før, og da må det svært ofte installeres drivere i tillegg. På cd-rom'en som fulgte med hovedkortet ditt bør slike drivere ligge. Hvis ikke kan du jo sjekke hjemmesiden til produsenten av hovedkortet ditt.

CD-en min er for gammel til å inneholde slikt, og i Aida32 står hovedkortet som ukjent. Hva gjør jeg da?

Endret av Degeim
Lenke til kommentar

For å sjekke at enheten går med USB2.0 gjør du følgende .

Åpne Device Manager og klikk

View > Devices by Connection.

Finn ACPI/PCI branchen for enheten.

Se deretter om den er "mounted" under "Enhanced" USB controller".

Hvis den er det virker den med/som USB2.0 .

Du sier tregt , - definer tregt .

Hvor lang tid tar det å kopiere over en MP3 fil på ~5MB ?

Usb 1.x bruker 12Mbps kontra 480 så det skal merkes om det er i 1.x mode .

En annen ting du bør sjekke på enhetsbehandling er om enheten er optimisert for "quick removal" eller write cache enablet .

Enable write cache gir bedre fart selvfølgelig .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...