Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan få sovne i tilig i natt?


ostov

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha. Jeg skulle da prøve å legge meg tidligere i går kveld for å få sove ut litt. kl. 00:30 fikk jeg endelig lagt meg. Lå der og fikk ikke sove. Var ikke trøtt i det hele tatt. Klokka ble 01:30, og jeg var fortsatt våken. Slo på tv'en, satte på dvd'en og så et par dokumentarer på LOTR Return og the King Extended. Så dvd til klokka ble nesten halv tre. Prøvde å sove. Gikk ikke. klokka ble 03:30. Sov fortsatt ikke. Siste jeg husker før jeg sovna var at jeg så på klokka, og da var den 04:00.

Våkna igjen kl. 7. Det skremmende var at jeg var lys våken. Spratt opp av senga og kom meg på skolen. Sitter her nå og har fritime. Føler jeg begynner å bli littegrann trøtt :p

Lenke til kommentar

Jeg la meg kl 01 i går, stirret i taket til kl 03. Da bestemte jeg meg for å se film, sovna ca. en time etter filmen. Ble litt over en time med søvn. :\

 

En god bok funker fint som trøtthetshjelpemiddel, synd jeg ikke hadde en ulest bok i går :hrm:

Lenke til kommentar

Dette er jo i grunn ganske enkelt. Har man snudd døgnet såpass at du dagen i forveien satt oppe hele natta, så har man tre alternativer:

 

a) Sitte oppe hele natta og legga seg når man kommer hjem

b) Legge seg tidlig

c) Legge seg seint

 

Så kan vi prøve å tenke oss hva som skjer i hvert av tilfellene:

 

Tilfelle A: Dette vil trolig gå bra, da du allerede er vant med å sitte oppe hele natta. Det vil nok føles litt merkelig å spise frokost, og du vil nok oppleve redusert konsentrasjonsevne etterhvert som dagen går, men ikke verre enn at du kommer deg gjennom det. Når du legger deg etter å ha kommet hjem, vil du våkne uthvilt tidlig neste dag (dersom du ikke våkner og sovner igjen gjentatte ganger), og være tilbake på rett spor.

 

Tilfelle B: For det første har man en utfordring ved å plassere kroppen i senga til en tid du betrakter som tidlig. For det andre: Du kommer trolig ikke til å sovne før det er så sent at du kunne like godt latt være å legge deg. Om du da ikke vil prøve å trene deg i senk. Resultatet er at du trolig vil være ubehagelig trøtt når du våkner, og det er høyst usikkert hvorvidt denne følelsen vil forfølge deg i løpet av dagen. Dersom du skulle prestere å nok en gang legge deg sent når du kommer hjem, vil denne dagen fremstå som himmelen i forhold til hva som venter deg når du våkner morgenen derpå. Om du våkner til rett tid, vel å merke. I motsetning til tilfelle A - hvor du trolig ikke vil klare å holde deg våken utover kvelden grunnet totalt mangel på søvn, er det i tilfelle B en betydelig høyere sannsynlighet for dette.

 

Tilfelle C: Se tilfelle B. Forskjellen er at du bruker tida mer fornuftig.

 

Uavhengig av valget, så er moralen som følger: Bruk tida som du vil. Den første dagen blir et helvete uansett.

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...