asbjorn Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Jeg vurderer å gå over til IP-telefoni, men har problem med at alarmen jo bruker telefonlinja... Det koster enormt mye å få alarmen over på mobil-teknologi så mitt beste forslag er en UPS for å kunne holde router, switch og IP-telefoni-adapter gående en periode. (helst en time, gjerne mer) Mitt spørsmål er: Hva slags UPS trenger jeg? Jeg har strengt tatt ikke behov for at PC'ene holdes oppe, det er kun router, switch og IP-telefoni-adapeter jeg trenger å holde gående ved strømbrudd. -A Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 (endret) Hmm, er det innbrudds- eller brannalarm? Tviler på at forsikringsselskapet godkjenner noe sånt viss det gjelder innbrudd... tenkte da mht. sabotasje... Endret 28. mars 2005 av ok2k Lenke til kommentar
asbjorn Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2005 Dette er en helt vanlig innbruddsalarm som kobler seg via anlog telefon til alarmselskapet. For forsikringsselskapet er det irrelevant hva slags form for kommunikasjon jeg har med alarmselskapet så lenge alarmen er online. Det er ikke det som er mitt spørsmål.... Det var faktisk alarmselskapet som foreslå en UPS løsning. Nå har det seg også slik at alarmen ringer og varsler alarmselskapet når strømmen går, og en gang til igjen når strømmen har vært borte i 30 minutter. Ved siste varsling skal de ta affære og kontakte meg med tanke på å redde innhold i fryser etc. Derfor er det nok at en UPS løsning holder router, switch og IP-telefonadapter gående i ca en time.... Selve alarmen har batteri som holder en del timer, men selv det batteriet varer heller ikke evig... Men mitt spørsmål gjalt ikke selve alarmen. Det gjalt hva slags UPS jeg bør satse på når det ikke er PC'en men Switch, Router og IP-adapter jeg skal holde gående oppe i en lengre periode ved strømmbrudd... -A Lenke til kommentar
kazaa Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 En slik en burde gå fint: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=119783&cks=PRL Lenke til kommentar
asbjorn Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2005 Takk, jeg skal se på den :-) Lenke til kommentar
fredster Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 En 500 VA har max. battertid på ca. 2,5 min, og hvis vi går ut i fra at det du skal ha gående i 1 time ++ trekker rundt 120 VA, så blir nok den for liten. Jeg vet ikke hvor mye de forskjellige delene trekker, så jeg tok et VELDIG kjapt overslag. Mulig det er feil, så sjekk bak/under for å finne nøyaktig belastning og legg de sammen. Husk at : 66 % last = ca. 2 ganger så lang batteritid 50 % last = ca. 3 ganger så lang batteritid 33 % last = ca. 4 ganger så lang batteritid Lenke til kommentar
O. B. Lix Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Hva er forskjellern på VA og Watt? Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 (endret) Watt gjelder bare ved ren resitiv last, VA gjelder dersom du har en impedanse, med andre ord f.eks. lysrør, trafoer (f.eks. strømforsyninger) osv. Om f.eks. en PSU er laga for 460W, trekker den mer enn 2A ved full belastning, selv om den resitive belastningen kun trekker 2A. Puh, skjønte du? Endret 29. mars 2005 av ok2k Lenke til kommentar
O. B. Lix Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Fikk det ikke helt. En psu på 460W kan vel levere 460W, og vil da trekke mer enn 460W pga virkningsgraden. Men vil den verdien da bli oppgitt i VA, eller ramlet jeg helt av lasset? Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 (endret) Ja, den kan levere 460W, den vil naturligvis trekke noe mer enn 460W også, pga. virkingsgraden, ja. Men du har også en effektfaktor, cos f, pga. den reaktive effekten som blir utviklet i trafoen. For å finne den tilsynelatende effekten S (den totalt effekten) gjør du følgende: S= Kvadratroten av (P^2+Q^2) P er den aktive effekten, her i overkant av 460W, Q er den reaktive effekten. Vart du bittelitt klokere nå? Edit: S er den som er oppgitt i VA, P er oppgitt i W. Endret 29. mars 2005 av ok2k Lenke til kommentar
asbjorn Skrevet 30. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2005 (endret) hvis vi går ut i fra at det du skal ha gående i 1 time ++ trekker rundt 120 VA, så blir nok den for liten. Jeg må innrømme at jeg datt litt av i beregningene. På routeren står det MAX 8W, den har 12 volt input. Switchen står det ikke hvor mye bruker men det er mindre. Den har 5 volt input og transformatorboksen står "max 8VA". Jeg antar at IP-adapteren ligger noe mellom her, den bruker ikke noe særlig mer. Er det noen som greier å beregne hvor mange VA disse 3 enhetene vil bruke sånn ca? Hvis en UPS på 500 VA holder med full effekt i 2,2 min, så burde det bety at hvis en bare bruker 36 VA så skulle det holde i 30 minutter? Kommer jeg over 30 minutter så hjelper det mye... hele poenget blir litt borte hvis den ikke holder i 30 minutter. -A EDIT: På websidene til APC (http://www.apc.com/products/family/index.cfm?id=21#anchor1) står det at nevnte enhet holder i 40 minutter med effekt på 50 Watt (~80 VA). Disse 3 boksene mine (switch, router og ip-telefonadapter) kan umulig bruke så mye som 50 Watt ut fra at switchen har max 8VA og routeren har maks 8 Watt. Så da holder den kanskje en time?? Endret 30. mars 2005 av asbjorn Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 De aller fleste forsikringsselskaper godkjenner ikke anlegg med UPS, uten at du i tillegg har GSM sender. Ville absolutt sjekket dette med forsikringsselskapet, da de fleste store selskapene har dette i sine vilkår. Lenke til kommentar
fredster Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 hvis vi går ut i fra at det du skal ha gående i 1 time ++ trekker rundt 120 VA, så blir nok den for liten. Jeg må innrømme at jeg datt litt av i beregningene. På routeren står det MAX 8W, den har 12 volt input. Switchen står det ikke hvor mye bruker men det er mindre. Den har 5 volt input og transformatorboksen står "max 8VA". Jeg antar at IP-adapteren ligger noe mellom her, den bruker ikke noe særlig mer. Er det noen som greier å beregne hvor mange VA disse 3 enhetene vil bruke sånn ca? Hvis en UPS på 500 VA holder med full effekt i 2,2 min, så burde det bety at hvis en bare bruker 36 VA så skulle det holde i 30 minutter? Kommer jeg over 30 minutter så hjelper det mye... hele poenget blir litt borte hvis den ikke holder i 30 minutter. -A EDIT: På websidene til APC (http://www.apc.com/products/family/index.cfm?id=21#anchor1) står det at nevnte enhet holder i 40 minutter med effekt på 50 Watt (~80 VA). Disse 3 boksene mine (switch, router og ip-telefonadapter) kan umulig bruke så mye som 50 Watt ut fra at switchen har max 8VA og routeren har maks 8 Watt. Så da holder den kanskje en time?? Jeg brukte kalkulatoren hos MGE, men jeg ANTE ikke hva slags fabrikat du hadde. Derfor tok jeg bare noen av de jeg husket navnet på i farten og satt 3 stk. i antall feltet. Gadd ikke bruke noe mer tid på å sjekke noe nærmere, men skjønner at det var en "ørliten" bom..... O. B. Lix: Jeg leste en VELDIG god og morsom forklaring en gang; "Forskjellen på VA og W er omtrent som forskjellen på øl med og uten skum: Du må betale for skummet også, men det fyller ikke stort." :!: Lenke til kommentar
asbjorn Skrevet 30. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2005 (endret) De aller fleste forsikringsselskaper godkjenner ikke anlegg med UPS, uten at du i tillegg har GSM sender. Ville absolutt sjekket dette med forsikringsselskapet, da de fleste store selskapene har dette i sine vilkår. Nå er det slik at ingen av de store forsikringsselskapene lengre legger ut de detaljerte vilkårene på nettet (mest sannsynlig for at vi ikke skal kunne sammenligne detaljerte vilkår). Men det står ingen ting i mine forsikringsvilkår annet enn at innbruddsalarmen skal være FG-godkjent. Jeg har sjekket de detaljerte reglene rundt FG-godkjenning (www.fg.fnh.no) og den er gitt til alarmselskapet (som oppfordrer meg om å bruke en UPS-løsning ved strømbrudd). Det eneste jeg finner i reglene er følgende: "5. Hvis alarmanlegget helt eller delvis utkoples utover normale perioder skal: a. forsikringstakeren sørge for en annen overvåking der hvor anlegget er utkoplet. b. underrette forsikringsselskapet når utkoplingen overstiger 72 timer." Dette gjelder nok i hovedsak næringsforsikring. Min konklusjon er som før. Så lenge alarmen er koblet til et alarmselskap så burde det være irrelevant for forsikringsselskapet om tilkoblingen gjøres via ISDN, analog linje, GMS, IP-telefoni eller annen form for online kommunikasjon. Strengt tatt så venter jeg jo bare på at alarmen kan gå direkte på TCP/IP i kommunikasjon med alarmselskapet. Husk at forsikringsselskapet ikke krever noen alarm i det hele tatt. Det er kun en sikkerhetsrabatt (premieavslag) som gis hvis du har en FG-godkjent alarm. I tillegg blir egenandelen redusert ved alarm. -A EDIT: For sikkerhetskyld ringte jeg også mitt forsikrinsselskap og damen på telefonen bekreftet at det ikke hadde noen konsekvenser for min forsikring om jeg brukte IP-telefoni i stede for vanlig analog linje. Endret 30. mars 2005 av asbjorn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå