Gå til innhold

Noen spm. angående dagens og kommende lydkort

Anbefalte innlegg

Hei

Vurderer en liten oppgradering av PC'n til sommer/høst og da har jeg tenkt å kjøpe et lydkort.

Lønner det seg å vente på neste generasjon av lydkort som kommer på PCI-e x1 eller blir det ett fett?

Er dette lydkortet noe bra: Creative SB Audigy 2 ZS

Hvis det ikke lønner seg å vente/kjøpe lydkort på PCI-e x1 så er det mulig at jeg går for dette, hvis det er bra da....

Hjelper det mye å gå over fra integrert lydkort (ASUS A8N SLI Deluxe) og over til et slikt lydkort, da tenker jeg hovedsakelig på lydkvalitet og bruk av cpu.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror det er ett fett med pci /pcie

Hvis du er fornøyd md lydkvaliteten på det integrert lydkortet så er det ingen grunn å bytte eller hvis du ikke komponerer?

Husk at også mp3 filer har dårligere kvalitet enn cder

Lenke til kommentar

Jeg komponerer ikke noe nei, men jeg tenkte at det kanskje blir litt bedre lyd i spill og filmer når jeg skal ha på surround, jeg er nokså fornøyd med lyden i det integrerte lydkortet, men jeg synes det kunne vært bedre. Jeg skal tenke godt over saken og hva jeg faktisk trenger....

[EDIT] Etter hva jeg har lest så skal lydkort fjerne litt av bruken på cpu'n som det er en del av med integrerte lydkort, funker det og hjelper det mye?

Endret av morgus
Lenke til kommentar

De fleste integrerte lydkort har ikke egen DSP, og bruker derfor mer av CPUen enn f. eks et Audigy2-kort. Siden du har en såpass kraftig prosessor tror jeg ikke du vil merke stor forskjell i ytelse ved å bytte til et annet lydkort, men skal du først kjøpe nytt lydkort bør du ligge unna Audigy LS og Live 24-bit. I likhet med integrerte lydkort mangler disse egen DSP.

Edit: Hva surroundlyd i spill angår vil nok et Audigy 2 ZS ha et fortrinn over det integrerte lydkortet, mens i filmer tror jeg forskjellen vil være minimal.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...