Gå til innhold

Ny AMD-basert PC, hva er Intel ekvivalenten?

Anbefalte innlegg

Trenger ny boks til generelt bruk, litt spilling, mye tallknusing, lett bildebehandling. og kvasi HTPC-bruk (Jeg skriver kvasi, da siden den blir brukt til så mye annet ikke vil være en ren HTPC. Skal brukes sammen med pj).

Jeg har satt opp en AMD-basert PC jeg mener skal være grei til dette bruket. Endel HTPC-nerder vil kanskje le av mitt CPU-valg, men jeg har ikke tatt i en intel CPU siden P100 var rå, og mangler dermed litt kunnskap om intel.

Min oppsett er her

Hva vil et greit intel-basert alternativ til dette være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er innholdet av "handlekurven"

AMD Athlon 64 3500+ ''Winchester'' eller 3800+, ikke sikker enda

Corsair Value Select DDR400 1024 MB (2x512)

Gainward Geforce 6600 GT 128MB Ultra/1960PCX

MSI K8N Neo4 Platinum

Seagate Barracuda 7200.7 200 GB S-ATA

Har sett litt på Intel-platformen, men det er jo så vanvittig mange sokler å holde styr på, så jeg vet omtrent ikke hvor jeg skal begynne. Jeg ser og, utifra det jeg leser i tester, at jeg bør gå for intel, selv om det nok blir en dyrere løsning. (jeg er begrenset til 10000NOK inkl frakt, men vil helst slippe å bruke alt.)

PSUen min, en 460W Enermax-sak, har bare 20pins plugg, sammen med en 4pin plugg. Lar den seg fremdeles bruke, eller må jeg spandere på meg en ny PSU og?

Lenke til kommentar
Har sett litt på Intel-platformen, men det er jo så vanvittig mange sokler å holde styr på, så jeg vet omtrent ikke hvor jeg skal begynne. Jeg ser og, utifra det jeg leser i tester, at jeg bør gå for intel, selv om det nok blir en dyrere løsning. (jeg er begrenset til 10000NOK inkl frakt, men vil helst slippe å bruke alt.)

PSUen min, en 460W Enermax-sak, har bare 20pins plugg, sammen med en 4pin plugg. Lar den seg fremdeles bruke, eller må jeg spandere på meg en ny PSU og?

Det finnes stort sett bare S775 som er aktuell for et Intel-oppsett.

Til PSU: Du får kjøpt overgang fra 20 til 24 pins.

Når det gjelder AMD vs. Intel: Kjøp AMD til spill, og Intel til videoredigering/tallknusing.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

Meget bra oppsett, intel har sakket veldig etter amd jevnt over etter at p4e kom, og er ikke så overlegen på bildebehandling som før, i de siste testene av det aller raskeste fra amd, og tilsvarende fra intel så er amd faktisk nesten raskere på alt, selv enkelte mediakodinger. Men det er ikke så store forskjeller noen av veiene. Amd gir fortsatt mest for pengene, og bruker mindre strøm og kan derfor klare seg med mindre støyete kjølinger.

Lenke til kommentar

Takker for responsen så langt, folkens.

Grunnen til at jeg i det hele tatt vurderer intel, er som endel fra avforum og avsforum, samt Mastiff som har skrevet HTPC-artiklene her, er at den visstnok har bedre implementasjon av SSE2 enn AMD64. Ikke det at jeg med min beste vilje klarer å forstå det, men hva vet vel jeg. Når det gjelder ytelsesforskjellen mellom AMD og Intel, virker den i mine øyne så liten at det på dette nivået av prosesseringskraft egentlig ikke spiller noen rolle. Da er det økonomien som er avgjørende, og den taler for AMD.

Hva minnet angår, så har jeg bestemt meg for minimum 1GB, har lyst å gå for 2GB, men finner ikke enkeltsidige moduler. Kommer nok ikke til å satse på overklokking, så jeg vil ikke tilpasse komponentene etter det. Skal riktignok prøve, men da uten at det koster noe ekstra. Kom gjerne med tips til fornuftig prisede alternativer til det minne jeg allerede har plukket ut.

Lenke til kommentar

Bruk heller litt mer på minnet og kjør litt OC på 3500+

Du klarer aldri å få så bra maskin til Intel for samme prisen!!!

Det er KUN hvis du bruker noen få spesifikke funksjoner innen bildebehandling eller animasjoner at Intel er merkbart bedre enn AMD64.

Lenke til kommentar

Viss du bare skal gjøre en ting om gangen så er AMD best, spesielt da til spill.

Fordelen med intel merker du viss du skal gjøre flere ting på en gang. F.eks viss du skal kjøre to tunge aplikakasjoner, samtidig som det er mulig å bruke pc'en til andre oppgaver, uten at du merker stort fra de to andre aplikasjonene.

På det området Er Intel fulstendig overlegen AMD.

Endret av Lucifer24
Lenke til kommentar
Du klarer aldri å få så bra maskin til Intel for samme prisen!!!

Co-sign

Jeg ville heller gått for ASUS A8N-SLI Deluxe hovedkort, bare bitte litt dyrere, sjekk HW.no sin test..

Tror jeg vil kjøpe nesten det samme oppsettet selv om ikke så veldig lenge, men jeg lurer på om jeg skal vente på AMD64 3500+ eller 3800+ VENICE i April en gang, som nok kommer til å ligge på samme pris som Winchester gjør nå, og da blir nok Winchester litt billigere.

Og så blir det nok en 300 gigger, og jeg holder meg til ATI, så da blir det vel X800. :love:

Lenke til kommentar

Jeg har sett litt på Asus-kortet, men har ikke gjort noe mer enn å ha det i tankene. Hele SLI-greia har egentlig gått meg hus forbi siden jeg ikke er en særlig aktiv spiller, men jeg er redd et nytt behov snart melder seg. Jeg blir snar avhengig av å bruke 2 DVI-utganger. Kan jeg kjøre det hovedkortet med 2 uavhengige kort, omtrent som en vanlig dualscreen-løsning? Jeg vet det finnes ett XFX(?) kort med 2 DVI-utganger, men det er ikke et kort jeg vil ha.

Denne Venice-saken, når kommer den til Norge, og hvilke fordeler vil den ha kontra Winchester?

Lenke til kommentar

Skal ta noen random benchmarks vedrørende tallknusing, behandling av filer osv.

mainconcept.png

divx.png

xvid.png

photoshop.png

acdsee.png

3dsmax7-1.png

3dsmax5-2.png

quake3.png

doom3.png

Har et intrykk av at mange folk her på forumet snakker om ting de ikke vet mye om, men du må vite at det er ditt sitt valg. Skal se om jeg kan sette sammen et Intel-system slik du får et lite overblikk.

Lenke til kommentar

Du kan jo se specs'a mine i profilen.. Kunne jeg valgt om igjen hadde jeg definitivt gått for ett amd oppsett. Valgte Intel av samme årsaker som deg - Kjennskap. Har i ettertid vært borti flere amd system og jeg har venner med amd system til 3000-4000,- mindre enn meg, men med bedre benchmarks og lavere temperaturer. Alt i alt så er amd billigere, kjøligere, mindre strøm krevende og tilsvarende intel ytelse..

Ps: DDR2 er for tiden ikke annet enn et pengesluk..

Edit: La til en Ps

Endret av Nemezis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...