Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Server i hjemmenettverk

Anbefalte innlegg

Har 5-7 maskiner i nettverk.

Har gammle maskinen min stående og lurer litt på hva jeg skal bruke den til.

Har ganske liten peiling på nettverk så lurte på hva en server egentlig kan gjøre ?

Tenkte kanskje å bruke den som det, men vet ikke helt hva den kan gjøre :blush:

Har sett litt på dette med dns server ??? Men skjønner det ikke helt.

Og går det å bruke xp pro på den isåfall ? har bare det og 98 se da, men det er jo utelukket.

Nettverket er satt opp med 2 5-ports switcher.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, en server kan brukes til så mangt. Her hjemme kjører bruker jeg serveren til å hente inn e-posten min fra flere forskjellige tilbydere. Den sjekker etter spam, og jeg henter E-posten fra serveren via IMAP. Evt vist jeg ikke er hjemme sjekker jeg via Webmail.

Ellers så kjører jeg hjemmeisdene mine på serveren med det digitale fotoalbumet mitt. Desuten bruker jeg serveren som en filserver hvor jeg har alle cd'ene mine kodet i flac.

De to skriverene mine er også koblet til serveren, så jeg ikke må koble vær å en maskin direkte til dem for å bruke dem.

Så som du sikkert ser kan en server brukes til så mangt! :love:

PS. Vist du vil sjekke ut et reint server-OS anbefaler jeg Clarkconnect. Inneholder alle funksjonene jeg bruker mm.

Lenke til kommentar

Hmmm, akkurat.

Sånn som jeg har det nå så har alle maskinene en fast ip.

Hvordan setter jeg opp en server som gir alle en ip. ?

Det med å ha fotoalbumet der var en god ide, og mp3'ene også kanskje.

Men hvordan gjør jeg dette ?

Bor uti ødemarka så må koble til nett med modem derfor er alt som har med det å gjøre utelukket.

Lenke til kommentar

Du må finne noe programvare ja (DHCP-server). XP har ikke innebygget DHCP-server, da må du opp i f.eks. W2K-server eller W2K3-server hvis du ikke vil begi deg inn i Linux-verdenen da. Se på Tucows eller søk på google eller whatever...

Hvis nettet/maskinene dine er satt opp og fungerer greit i dag kan jeg ikke skjønne hva du skal med DHCP-server. Med mindre du har maskiner som til stadighet byttes ut eller benyttes på andre nettverk eller du gjør stadige endringer i nettverksoppsettet som gjør at du må gå inn å endre noe på alle maskinene til stadighet. Hva ellers du kan gjøre med "serveren" din kommer jo litt an på ambisjonsnivået og økonomi. Hvis du bare vil ha en maskin å lagre/dele filer/printere til opptil 10 bruker funker det vel greit med XP, men hvis du vil noe mer bør du kanskje vurdere et server-OS. Ulempen er jo at det koster penger, i hvertfall hvis du skal ha noe fra MS. Linux er et gratis alternativ som kan være både domenekontroller, DHCP-server og mer til, men krever nok en del mer innsats fra en nybegynner.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Hmmm, akkurat.

Nei, har vel ikke helt behovet for noen DHCP-server.

Jeg hadde bare tenkt å prøve dette med server og se hvordan det fungerer.

Har ikke noen store ambisjoner, tenkte å sette maskinen opp som det siden den likevel bare står der.

Finnes det andre server programmer som gjør ditt og datt ?

Vet ikke helt hva jeg spør etter, har bare lyst å eksperimentere litt.

Lenke til kommentar

Har søkt litt rundt nå, men er ikke helt sikker på hva jeg skal ha.

Kommer over så mye rart men ingenting som ble kalt DHCP-server.

Kom over FTP, Mail, Telnet, Web og Proxy servere bla.

Hva er det jeg ser etter ? hehe

Lenke til kommentar

sveioen: Joda. Linux er bra det, men jeg har iallefall mye bedre erfaringer med server 2003. Det er mye enklere å sette opp, særlig siden trådstarter tydeligvis bruker XP. "Manage your server" vinduet er bare helt genialt, synes nå jeg.

Lenke til kommentar

Takker, fikk det ned.

Bruker xp pro ja. Er det noe som helst der som er server relatert ?

Greier ikke finne noe, husker i 98 så gikk det å sette om maskinen var en bærbar, stasjonær eller server, men finner ikke dette alternativet i xp.

Men det har vel ca. nadas å si kan jeg tenkte meg.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Noen som har noen gode ftp server prog. for en newbee å komme med ?

Tror jeg greide å sette opp den DHCP servern, fikk iallefall tildelt ip på de andre maskinene :yes:

Edit : skriveleif

Endret av AsconaB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...