NuckChorris Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 (endret) Hei Hadde ikke dette problemet før, men nå viser blandt annet firefox "?" der æ, ø og å skulle ha vært. Dette har skjedd i løpet av påskeferien og merket det først nå..Noen som har noen forslag til hva som har skjedd og hvordan jeg kan fikse det? Det er eneste førstesiden det fungerer, fordi det fikk jeg ordnet i ajfork.. Endret 28. mars 2005 av San_Lopez Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 (endret) Kan være fordi dokumentene dine sender ut headere som sier at f.eks. UTF-8 skal brukes som tegnsett, dette tegnsettet har ikke æ, ø eller å i seg. Prøv å legge denne kodesnutten HELT øverst i index.php: header('Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1'); Edit: post URL så det er mulig å se hva som skjer i praksis? Endret 28. mars 2005 av Lokaltog Lenke til kommentar
NuckChorris Skrevet 28. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2005 Kan være fordi dokumentene dine sender ut headere som sier at f.eks. UTF-8 skal brukes som tegnsett, dette tegnsettet har ikke æ, ø eller å i seg. Prøv å legge denne kodesnutten HELT øverst i index.php: header('Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1'); Edit: post URL så det er mulig å se hva som skjer i praksis? Fungerte bra det, takk for hjelpen Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Hva med dette? Når man sender riktig charset-header er det liten vits i å bruke entitiene for Æ, Ø, Å og andre spesialtegn. De eneste tegnene man alltid må bruke entitiene til er <, >, " og &. (<, >, " og &). Lenke til kommentar
FuLu Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 (endret) En ting jeg har lagt merke til, er at det er mange som sliter med ÆØÅ, UTF-8 og AJFork (UTF-8 generelt). Siden AJFork ikke er database slik som Mysql f.eks, men flatfiler? (hmm ble litt usikker her nå) Så er det mulig alle eksisterende flatfiler må konverteres til UTF-8 (save as/lagre som og endrer encoding der i notepad f.eks). Uansett, jeg bruker UTF-8 med min Wordpress. Jeg har en test versjon lokalt på min PC i Windows (kjører Apache, Mysql og PHP i windows) og Wordpress for den store omverden på en Linux/FreeBSD server. Det er hvertfall ikke Windows på domenet. Mitt problem er at UTF-8 og ÆØÅ vises riktig på domenet, mens her lokalt i Windows ikke. Selv om jeg delvis mener å tro at Apache skal spytte ut UTF-8 og at jeg har samme charset satt i HTML'en, pluss at samtlige filer er lagret som UTF-8. Mulig mysql er problemet her. Uansett, UTF-8 skal fungere, men det er merkelig nok mange elementer som ødelegger og gjør det hele så vanskelig. Best er vel å kartlegge hva som kan være problemet. Jeg har ikke funnet ut enda hvorfor det er slik hos meg lokalt. Men kan være så enkelt at det er Windows sin skyld eller at Windows versjonene av PHP, Apache og Mysql ikke er helt UTF-8 vennelig. Mulig mitt problem oppstod når jeg skulle exporte db data fra domene over til lokalt her (for å ha noe å teste mot). Kan hende export av data her ikke ble UTF-8, selv om jeg sa i phpMyAdmin at session skulle være i UTF-8 (prøvd mye rart jeg). Hadde også en rar opplevelse med stylesheeten min på domenet (rendring av layout ble føkked up). Alt annet var UTF-8, men ikke den. Endte opp med at jeg måtte lagre stylesheet som UTF-8 også. Dette ble en haug med erfaringer, mest med stikkord om hva problemkildene kan være. Sikkert enkel løsning å bare endre til charset=iso-8859-1. Men jeg klør meg litt i huet på hvorfor det skal være så utrolig plundrete å velge en annen charset. Edit: Jeg tok nå og sjekket mitt problem litt mer grundig. Jeg endret language oppsettet til phpMyAdmin både lokalt og remote til å være utf-8. Jeg eksporterte de nødvendige tabellene og importerte dem her lokalt. Nå ser det ut som ÆØÅ funker i Windows Så, det er lurt å ha tunga rett i munnen. Mitt problem var at jeg ikke behandlet data som utf-8 i alle tilfellene. Så for dere med utf-8 problemer. Pass på at kopiering/export/import av data _er_ utf-8! Det er også mulig en PHP extension kalt mbstrings bør være aktivert. phpMyAdmin klagde her lokalt når jeg var i utf-8 modus når den extension ikke var aktivert. Endret 28. mars 2005 av FuLu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå