Gå til innhold

Hva er engentlig linux?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote:

Den 2002-07-01 12:54, achesham_1 skrev:

1)Hva er engentlig linux?

Er kjerna til GNU OS laget av Linus Thorvalds eller noe i den duren,...

2)Hva er egentlig best operativsystem???

-Hva er egentlig den beste bilen ?

-Hvilket hus er det beste ?

-Hvilken mobiltelefon er BEST! ?

*Bruk hodet og tenk! - Hva passer best for meg, du kan begynne å tenke på hva du egentlig bruker maskinen til!*

Går det ann å spille spill med linux???

-SEFF!

-MYE SPILL TIL Linux for det meste OpenSource spill men mye digg av de også,... av spill laget opprinnelig til Windows er det vel færre av,.. men endel har blitt portet der oxo!

Les og lær :

Går det ann å ha windos og linux i en pc???

-Ja du kan på èn og samme maskin ha begge disse OS! og mer til om du ønsker det! - Men de kan ikke dele samme partisjon, så lenge du ikke installerer noe CygWin greier eller installert OSet via VMWare,.. men det blir ikke noe imponerende bra !

Er linux dyrt???

-Det er i utgangspunktet gratis tar jeg ikke helt feil! - men at det er FREE kan bety mer enn gratis!!! Men Free som i Freedom! - RedHat o.l. distroer tar seg eks. betalt for en pakke eks. 7,3 Personal eller hva de kaller de for og du får kanskje en flott pakke, SUPPORT! og mer cder med endel digg på enn de du evt. kunne ha lastet ned gratis! - Da er det vel selve supporten de tar betaling for og ikke selve OSet !

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-03 10:22, alaruz skrev:

Masse setninger med utropstegn...

<pirkemodus>

Du *har* hørt om punktum, ikke sant?

</pirkemodus>

:wink:

Ellers: Prøv å holde en saklig og vennlig tone når newbies på Linux spør - det er lett å skremme bort folk ved å konsekvent henvise til RTFM, spesielt når det gjøres slik som nesquik her gjorde. Men linken er fin den :smile:

[ Denne Melding var redigert av: argon264 på 2002-07-03 10:35 ]

Lenke til kommentar

Linux er ett operativsystem som er regnet for å være mer stabilt enn Windows. Når det gjelder Windows XP så er nok dette like stabilt når du bruker drivere som er kompatible.

Linux er også beregnet på mer avanserte brukere. Jeg ser på meg selv som ganske data-vant etter hvert, men klarte allikevel å slette en hel harddisk når jeg skulle installere Linux på maskinen. Dette selv om jeg ikke var i nærheten av denne harddisken med Linux installasjonen.

Du kan ha Linux på en partisjon, og Windows på en annen og bruke dualboot under oppstarten for å velge hvilket OS du vil bruke akkurat nå.

Du kan spille spill på Linux, men da må spillet være laget for Linux også. Dette gjelder også programvare. Du kan ikke bruke programmer laget for Windows på Linux og omvendt. Dette betyr at de fleste nye spill ikke vil virke under Linux da spill og softwarestøtten er betydelig mindre for Linux enn for Windows (er i ferd med å bedre seg). Mange hevder at du kan "emulere" windows programmer i Linux, men emulering spiser prosessorkraft (tregere spill) samt at det blir ustabilt. Vet ikke hvordan hardwarestøtten er i Linux heller, men den er ikke like god som i Windows.

Linux er i utgangspunktet gratis, men jeg ville heller kjøpt en pakke med Linux og manual enn å hentet det ned gratis fra nettet (ivertfall hvis du er førstegangsbruker). Og jeg ville ikke kastet Windows ut av vinduet (haha) med det første. Ivertfall ikke før du ikke har hatt bruk for Windows på en stund. Hvem vet... plutselig trenger du Windows, og har bare Linux på din maskin.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-03 10:35, argon264 skrev:

Quote:

Den 2002-07-03 10:22, alaruz skrev:

Masse setninger med utropstegn...

<pirkemodus>

Du *har* hørt om punktum, ikke sant?

</pirkemodus>

:wink:

Ellers: Prøv å holde en saklig og vennlig tone når newbies på Linux spør - det er lett å skremme bort folk ved å konsekvent henvise til RTFM, spesielt når det gjøres slik som nesquik her gjorde. Men linken er fin den :smile:

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: argon264 på 2002-07-03 10:35 ]</font>

Beklager det var ikke meningen å være såpass usaklig som jeg var. - Men gav hvertfall noe nyttig info hvertfall,..

Oppdatert :

Punktum bruker jeg meget ofte ja! Men desverre har jeg store tendenser til til tider å mildt sagt ta helt av med mine utropstegn! - ....

Mvh.

Alaruz

[ Denne Melding var redigert av: alaruz på 2002-07-03 12:04 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-03 11:02, Afseth skrev:

Linux er ett operativsystem som er regnet for å være mer stabilt enn Windows. Når det gjelder Windows XP så er nok dette like stabilt når du bruker drivere som er kompatible.

Feil!

En stable distro, med noen lunde stable progs, vil alltid (les forever) være mye mer stabli en Win XP.

Sånn er det bare...

Ha en fortsatt fin dag!

mvh

//Oskar

Lenke til kommentar

Får beklage for forige post, var litt usaklig...

Å kjøre "bleeding edge" distro er ikke særlig poeng i, bortsett fra å vise til vennene dine at du gjør det. Det et fornuftig menske gjør er å vurdere hva man har behov for. Forøverig er stabile distroer ikke nødvendigvis gamle. At Debian Potato er gammelt vet alle, men så er også woody snart klar for slipp (når?). Woody er jo så å si stabil. Vært det lenge. Prøv å kjør sid i stedet du...

Dessuten vil jeg påstå at ved mindre du bruker en ustabil kjerne (les 2.5.x/2.3.x...) så er linux mer stabil en windows xp. Kjernen er tross alt det viktigste, ikke alle de andre programmene som kanskje er i "beta" faser. Dog Windows XP ER stabilt og bra.

Lenke til kommentar

Greit nok at du ikke trenger å kjøre de nyeste versjonene av programmer hele tiden, men på en annen side jo gamlere versjoner av programmer du har jo mer er ut utsatt for hacker angrep og den slags. openssh f.eks. Holder meg til stabile kjerner (2.4.18).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...