Gå til innhold

3Dytelsen på prosessoren er helt på bunn, hvorfor?

ADT

Anbefalte innlegg

Heisann, dette blir en sammensatt post basert på en tidligere tråd man finner under "benchmark", men fordi jeg har mistanke om at folk kan sitte inne med verdifull kunnskap i denne delen av forumet også, og at problemet mitt er meget relatert med begge emner, poster jeg en meldig her også...

Altså: Jeg har fundert litt en god stund på hvorfor CPU scoren min i 3DMark03 er "way off". Jeg har tidligere fått godt over 1000 poeng (CPU scoren), men nå oppfører den seg helt sykt, får bare litt under 200 poeng. Jeg har formatert, og har fremdeles det samme problemet! Med helt "default" instillinger i BIOS, og skjermkort klokket til 500/500 @ 12 pipeline's får jeg 8500 3DMarks og latterlige 175 CPUMarks, det er ganske tydelig av prosessoren går ut over 3Dytelsen til maskinen. Etter en runde i 3DMark01 på maskinen også, får jeg skrekkelige 18000 poeng (Har tidligere ligget oppmot 30000 poeng), noe er altså riv ruskende galt! Får helt normale poengsummer i "ikke-3D" benchmark programmer som SuperPi, CPUMark, SiSoft sandra +++ Det var faktisk bare en "overnight" greie som bare plutselig dukket opp, alle harddisker er renset, virus er det derfor ikke...

Er på gråten her :cry: Jeg har aldri følt meg så hjelpesløs før... Hjelp blir tatt i mot med stor takk :thumbup:

edit: Fikk noen veldig merkelige resultater med AquaMark... 26000 poeng, hvorav det ble 3500 poeng på GFX og 5000 poeng på CPU... Forstår ingen ting jeg... Hovedkortfeil muligens?

Endret av ADT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Er dette med default clock? Altså... har du prøvd uten overklokket CPU (og GPU).

Har vært borte i noe som likner litt på ett P4-system... hvor jeg fikk elendig ytelse når jeg klokket systemet (CPU/FSB) i forhold til uklokket system.

Du kan jo heller ikke helt bortse fra at CPU'n er iferd med å si takk for seg... overklokking "ad extreme" er en "risikosport"... Det er ihverfall min erfaring... :p

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se første forslag som passende da den har vært overklokket fra dagen jeg satte CPU'en inn i maskinen, og den har hatt meget god ytelse enn så lenge. Det andre utsagnet kan derimot godt passe, men hvorfor skulle ytelsen svikte sånn plutelig i 3D, men ikke andre typer programmer? Finner hele greia ganske mystefystisk...

Lenke til kommentar

Du skal ikke se bort fra at det er klokkingen som er årsaken og at cpu har tatt skade av dette, for å kjøre en 3200+ på 3020MHz ved 1,76V over lang tid er vel ikke heldig . Opplevde noe lignende med en XP som plutselig ble tregere og tregere for så en dag å ikke starte mer.

Selv kjører jeg aldri med cpu overklokket konstant.

Lenke til kommentar

Når sant skal sier er 3020MHz ikke særlig stabilt, og jeg kjører til vanlig 2,7Ghz med 1,65V... trodde ikke det skulle skade noe særlig. Dessuten er det jo bare 3D den reagerer på, og her får jeg halvert scoren min 5 ganger...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

En gang til:

Har du "klokket ned" til default? Og testet?

Gjør det først dersom du ikke har gjort det... hva du synes er nokså irrelevant når du har ett slikt problem.. :)

At du har kjørt CPU'n overklokket fra dag 1 er defintivt ikke en bekreftelse på at det ikke er verdt å sjekke ut å teste ett uklokket system.

Men ellers er jeg jo enig i at det virker veldig merkelig at kun 3D-apps har elendig ytelse når andre tester viser normale verdier...

Ellers er min lille erfaring sålangt at 3D-benchmarks "stresser" CPU'n langt mer enn noe annet av benchmarks... det være seg SuperPi, Prime95...eller. CPUBurnIn..

PS.(Gjelder S939/A64..ikke de P4 el.XP-systemer jeg har).

Den 3200+ jeg anskaffet som erstatning for min 3000+ har tydeligvis en "bug" som gjør at Prime95 feiler når alt annet er stabilit (ved en gitt OC). Den 3000+ jeg testet hadde ikke denne feilen..

Men selv om både SuperPi, Prime95..etc. gikk greit.. betydde ikke det at f.eks. 3DMark01 eller Aquamark lot seg kjøre..

Sålangt vil jeg si at det er mye mer "quirks" med A64/S939 enn P4 (eller XP for den saks skyld).

Les forøvrig artikklen om elektromigrasjon. VCore på 1.76 .eller 1.6++ er ikke sundt for en "winnie" tror jeg (ref. JimRamse)..selv ikke over kortere tidsrom.. Tror vi må regne med ett visst budsjett for CPU'er når man klokker såpass som enkelte av oss gjør..

Min konklusjon i denne forbindelse er:

Dersom du må opp på 1.6Vcore eller mer for å nå den klokken man "må ha".. og ikke har ekstremkjøling så regn med en meget begrenset levetid for CPU'n..

Men jeg kan ta feil... ;)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Når sant skal sier er 3020MHz ikke særlig stabilt, og jeg kjører til vanlig 2,7Ghz med 1,65V... trodde ikke det skulle skade noe særlig. Dessuten er det jo bare 3D den reagerer på, og her får jeg halvert scoren min 5 ganger...

Joda men en kort test med høy klokking og høy volt kan også skade disse, det ser nemmelig ut som om A64 prosessorne er temmelig følsomme for for høy volt, etter det jeg ser fra mange som har opplevd at disse har tatt kvelden etter overklokkingsfosøk. Derfor er jeg temmelig forsiktig med min, opplevde ikke dette som et problem den tiden jeg klokket P4 men deet er en annen sak.

Min konklusjon i denne forbindelse er:

Dersom du må opp på 1.6Vcore eller mer for å nå den klokken man "må ha".. og ikke har ekstremkjøling så regn med en meget begrenset levetid for CPU'n..

Men jeg kan ta feil...

Tror ikke dette er så veldig feil nei :)

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Min ringe erfaring .. og det gjelder alle de typer CPU'er jeg har "tuklet" med er..:

Idet du må begynne å øke VCore for å få ett stabilt system har du faktisk nådd en grense du må ta hensyn til..

Og idet du må øke *vesentlig mer* for å f.eks. kjøre SuperPi (eller 3Dmark01) uten feil... da har du nådd en grense du ikke bør overskride..

I mine tilfelle..vil det si at for min P4E..kan jeg klokke fra 200 til 250 *uten* å røre VCore... alt over det gir for stor temp.økning og krever såpass med VCore at det ikke er "verdt det"..

For mine XP'er (to Barton 2500+) går den ene helt greit stabilt på 3200+ (200x12)..den andre må ha 1.75VCore.. Alt over dette krever VCore over 1.8/1.9... Det gir for høy temp.økning og ustabilitet over tid..

For min XP-M så er det mer å gå på, men den når sin "terskel" ved 200x12 og 1.775VCore.. Alt over dette krever uforholdsmessig mer økning av VCore...

Nok en gang:

En "winnie" skal gå på 1.4V...alt over 1.6V til daglig bruk er en riskovurdering...

Edit og PS:

Min 3200+ som jeg nylig anskaffet brukt.. ser ut til å ha sin "sweetspot" ved [email protected]... alt over dette betyr 1.6+++ :(

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Har du "klokket ned" til default? Og testet?

Selvfølgelig har jeg prøvd dette, jeg har kjørt på den millionen med forskjellige kombinasjoner BIOS'en kan tilby av over- og underklokking...

Den 3200+ jeg anskaffet som erstatning for min 3000+ har tydeligvis en "bug" som gjør at Prime95 feiler når alt annet er stabilit

Har samme buggen, har alltid feilet ved selv underklokking til 1,8GHz

Jeg vet ikke om vannkjøling teller som ekstremkjøling, men med max load temp på 47c med 2,7GHz @ 1,65V er jeg lite bekymret over akkurat dette...

En løsning jeg vurderer, er å teste CPU'en og skjermkort i en annen PC, funker disse ok, er det enten et software problem (Som jeg bortimot garantert har utelukket med bruk av ørten formateringer, og tre forskjellige operativsystemer) evt. kan jeg sitte med et bugget hovedkort. Er det hovedkortet som er synderen, havner dette i retur rimelig kjapt!

Endret av ADT
Lenke til kommentar

OK, da var mysteriet løst, elektronmigreringsteoriene deres får gå og legge seg! :p Med et 9800PRO i systemet funket CPU som bare rakkeren, og alt er i skjønneste orden. Blir vel nytt skjermkort på meg da. R.I.P mitt trofaste X800PRO VIVO :cry:

Takker for alle tilbakemeldinger, og jeg kan iallefall si som siste kommentar. Min herlige 3200+ skal aldri betviles igjen! :love:

Lenke til kommentar
Men hvorfor i alle dager skal skjermkortet ha noe å gjøre med din CPU-score? :hmm:

ja det kan du lure på... Det ble krøll med drivere, pipelines, vannsøl, og alsken dill dall med det "gamle" kortet. Tror nok at dette tok knekken på systemet som helhet... Dessuten er det en god unnskyldning for å oppgradere :p

Noen som skulle hatt et x800xt pe å selge? :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

"Toppers" ADT :p

Fint at du fant ut av det og delte info'n sammen med oss her..så vet vi at også skjermkortet kan ha innvirkning i slike merkelig tilfelle.

Når det gjelder høy VCore er jeg jo enig i at det virker betryggende med vannkjøling og CPU-temp < 50..

Forøvrig var det greit å høre at flere har "buggen" med Prime95.. Merkelig nok hadde den 3000+'en jeg hadde i først ikke den "buggen"... :hmm:

Lenke til kommentar
"Toppers" ADT :p

Fint at du fant ut av det og delte info'n sammen med oss her..så vet vi at også skjermkortet kan ha innvirkning i slike merkelig tilfelle.

Når det gjelder høy VCore er jeg jo enig i at det virker betryggende med vannkjøling og CPU-temp < 50..

Forøvrig var det greit å høre at flere har "buggen" med Prime95.. Merkelig nok hadde den 3000+'en jeg hadde i først ikke den "buggen"... :hmm:

Jepp, visste bare om veldig få med samme buggen, men siden ikke noen andre programmer krasjer, betyr det lite for meg :shrug: Har forresten ikke vært borti noen med 3000+ eller 3500+ versjonen som har samme problemet, kanskje forbeholdt oss 3200+ eiere... ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...