vanilla ice Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Når du gjør lekser, leser til prøver og lignende, bruker du da en form for studieteknikk? Det finnes utallige måter å lære seg nytt stoff på fortest mulig. Selv bruker jeg ofte den hvor jeg først skriver stikkord fra det jeg leser, forså å lese godt på stikkorda etterpå. Da slipper jeg gjerne og sitte å lese 40-50 sider igjen og igjen, hvor gjerne 20 av sidene er uinterresante. Det eneste minuset med denne form for studieteknikk er at man bruker så sinnsykt lang tid på å lese gjennom alt forså å skrive stikkord ut ifra det viktigste. Men alt i alt sparer man gjerne litt tid på å gjøre dette istedenfor å lese alle sidene i boka flere ganger?! Hvilke teknikk bruker du, og fungerer den bra? Mvh Gnomenz... Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Bruker den teknikken at jeg leser gjennom alt EN gang. Noe mer tar så fryktelig lang tid. =/ Går helt greit å gjøre som gjør, men hadde jeg vært mindre lat hadde jeg gjort som deg og skrevet stikkord. Resultatet blir gjerne bedre av det. Lenke til kommentar
Ed Hunter Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Venter som regel til dagen før prøven. Er stoffet sånn passe komplisert og seriøst tar eg notater på pc'en mens eg leser. Til vanlig bare 2-3 gjennomlesninger, mindre og men det spørs jo kor mykje ein kan av stoffet frå før. Liker dei lærebøkene som har samandrag til kvart kapittel. Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Jeg pleier å lese gjennom 2 ganger og 3. gangen skriver jeg ned fakta setninger, så leser jeg bare på de. Jeg har alltid gjort slik, men jeg begynner å bli latere og latere så nå i det siste har jeg bare lest og lest og så sjekker jeg om jeg kan svare på alle spørsmålene til teksten. Lenke til kommentar
vanilla ice Skrevet 28. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2005 Bruker den teknikken at jeg leser gjennom alt EN gang. Noe mer tar så fryktelig lang tid. =/Går helt greit å gjøre som gjør, men hadde jeg vært mindre lat hadde jeg gjort som deg og skrevet stikkord. Resultatet blir gjerne bedre av det. Resultatet blir helt klart bedre om du skriver stikkord til teksten, hvertfall for mitt vedkommende, men jeg må innrømme at det ikke er alltid at jeg gidder å skrive stikkord til pensumet. Er blitt skikkelig lat det siste året, og pilen peker dessverre bare nedover Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Nei. Aldri virket for min del. Det beste for meg er å lese gjennom alt én gang, og sørge for at jeg forstår det godt, for så å la hjernen jobbe med det en dag eller to. Så kan det hende at jeg ser over et eventuelt sammendrag til slutt, for å friske opp litt rett før prøve. Jeg er gutt -> jeg kan ikke å pugge... (Ikke ta dette ille opp, feminister, anti-generalisatører og liknende ) De fleste lærerne jeg har er ekstremt dårlige til å forklare ting, særlig i fysikk etc., så det fungerer best når jeg selv tenker meg frem til hvordan man lagde formlene, kom på teoriene, etc. etc., og hvordanman mest logisk kan benytte dem. Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Historie er et sånt fag hvor jeg helt sikkert hadde vært tjent med å bruke mye tid på å skrive stikkord/sammendrag. Men hittil har jeg kommet unna med femmer ved kun å lese gjennom èn gang, og da gidder jeg faktisk ikke legge mer jobb i det. At det å ta notater underveis har nytteverdi har jeg fått bekreftet før. Gjorde det til muntlig eksamen i 10. klasse, noe som resulterte i at jeg kunne det meste på rams. Enkleste sekseren jeg har fått. Men allikevel gidder jeg ikke fortsette med det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Nei, det gjør jeg ikke. Så klart er det bedre, men synes det man får utav det, ikke er verdt arbeidet. Hvis jeg kan få en firer eller femmer ved å lese stoffet en eller to ganger, er det bedre enn å få en sekser etter å ha pugget og notert i en uke. Lenke til kommentar
ingveh Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Ikke jeg heller. Aldri har jeg brukt det heller, men det er sikkert topp for de som gidder Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Følger med i faget, leser stoffet man gjennomgår dagen før det blir gjennomgått (prøver å skjønne poenget osv.) og øver i kanskje 30 min dagen før prøven (ved å lese alt på nytt etc.) Dette holder for min del og jeg klarer å oppnå gode resultater slik. Men folk er ulike. Lenke til kommentar
Grundig Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Nei, jeg bruker egentlig ingen spesiell studieteknikk. Det eneste jeg gjør er å lese selve teksten og pugge. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Min studieteknikk som fungerer på de fleste fag (untatt matte/fysikk/kjemi), er å først lese stoffet hjemme... plukke ut et par oppgaver eller noe å se nærmere på. Så vente til dagen det er prøve, og så lese igjennom alt i timen før prøva... funker alltid. Det er ikke alltid jeg leser hjemme da, og en gang i engelsken hadde jeg ikke laget noen fremføring, så jeg åpna læreboka, skreiv av et avsnitt på 5 min, fremførte og fikk 5+ Lenke til kommentar
CrizzBee Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Jeg bruker å lage tankekart eller skrive stikkord når vi er ferdig med et kapittel. Før prøver leser jeg bare gjennom notatene mine. Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Jeg liker mer og lese en ting.. Lage notater og lese igjenn.. Til slutt så for jeg min søster til og spør meg om de spørsmåldene på siste side av kapittelen.. Hvis det er spørsmåld jeg ikke svarte på må jeg lese mer av det temaet.. Lenke til kommentar
fal Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 spørs hva slags fag det er. er det matte, fysikk, eller kjemi, så jobber jeg ikke med det...enkelt og greit, fordi hvis jeg forstår saken, så er det ikke noe vanskelig å gjøre oppgaver relatert til stoffet. hvis det er noen andre fag tho, må jeg lese en god del for å forstå det men det pleier jeg heller ikke å gjøre yeye..5.2 sier vel sitt har ikke gjort lekser på LEENGE Lenke til kommentar
vanilla ice Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2005 spørs hva slags fag det er.er det matte, fysikk, eller kjemi, så jobber jeg ikke med det...enkelt og greit, fordi hvis jeg forstår saken, så er det ikke noe vanskelig å gjøre oppgaver relatert til stoffet. hvis det er noen andre fag tho, må jeg lese en god del for å forstå det men det pleier jeg heller ikke å gjøre yeye..5.2 sier vel sitt har ikke gjort lekser på LEENGE 5,2 i snitt? Isåfall, ikke så verst for en som ikke gjør lekser Lenke til kommentar
TrulsHE Skrevet 2. april 2005 Del Skrevet 2. april 2005 (endret) Jeg forstår ikke de som leser gjennom mer enn 2-3 ganger. Men det kan jo hende at det er store forskjeller på hva som virker for hver enkelt. Jeg har helt siden 8. klasse brukt en teknikk som virker veldig bra for meg. Jeg leser gjennom 1 gang. Veeeldig sakte, og hopper gjerne et lite hakk tilbake iblant og skummer over det jeg akkurat leste. Jeg skriver aldri ned noe, ser klassekamerater som har skrevet mange sider, men det gjør ikke jeg. Kan hende det stemmer at da "ligger det i hånda", men jeg foretrekker å lese og tenke over det istedet. Jeg leser vanligvis bare dagen før prøven, men iblant de to dagene før, hvis det er mye stoff. Dersom det er matte, fysikk e.l. med regneoppgaver så gjør jeg noen oppgaver dagen før, og hvis jeg tidligere har gjort leksene holder vanligvis det. Edit: Jeg må ha det heeelt stille i rommet!!! Hvis noen snakker eller jeg hører musikk, så blir jeg forstyrret og begynner å tenke på det i stedet. Endret 2. april 2005 av flybikesbmx Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Jeg forstår ikke de som leser gjennom mer enn 2-3 ganger. Men det kan jo hende at det er store forskjeller på hva som virker for hver enkelt.Jeg har helt siden 8. klasse brukt en teknikk som virker veldig bra for meg. Jeg leser gjennom 1 gang. Veeeldig sakte, og hopper gjerne et lite hakk tilbake iblant og skummer over det jeg akkurat leste. Jeg skriver aldri ned noe, ser klassekamerater som har skrevet mange sider, men det gjør ikke jeg. Kan hende det stemmer at da "ligger det i hånda", men jeg foretrekker å lese og tenke over det istedet. Jeg leser vanligvis bare dagen før prøven, men iblant de to dagene før, hvis det er mye stoff. Dersom det er matte, fysikk e.l. med regneoppgaver så gjør jeg noen oppgaver dagen før, og hvis jeg tidligere har gjort leksene holder vanligvis det. Edit: Jeg må ha det heeelt stille i rommet!!! Hvis noen snakker eller jeg hører musikk, så blir jeg forstyrret og begynner å tenke på det i stedet. Man husker ting mye bedere hvis man skriver det ned.. Og hvis man prøve og forklare det til noen andre (Lære bort). Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Brukar ingen spesiell teknikk. Skriv kanskje stikkord av og til, men det er sjeldent. Lenke til kommentar
fal Skrevet 26. april 2005 Del Skrevet 26. april 2005 rådet mitt er : lær stoffet så grundig slik at du kan enkelt forklare det til en 5åring. Dette gjelder SPESIELT fysikk, matte og kjemi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå