Gå til innhold

PC i bil prosjekt (ferdig)

Anbefalte innlegg

Her er en rask oppsummering av et pc-i-bil prosjekt jeg er ferdig med.

Det som har tatt mest tid er å tilpasse lcd skjermen til dashbordet. Ribbet innmaten fra en touch 8" lcd skjerm og plasserte skjerm og elektronikk på en ramme av aluminium som passer der tidligere cd spiller sto innfelt. Alt av tidligere orginalramme og plast til innfelt cd spillere, radio etc er fjernet.

Et utskjært deksel av alumium ligger på toppen av lcd skjermen. Dette dekselet dekker sprekker i dashbord inn til brannvegg, fungerer som bryterholder og rammer inn lcd skjermen på en pen måte.

Har montert tre brytere på dette dekselet:

1. Power on/off lcd skjerm

2. Power on/off pc

3. Power off 100% (styrer hovedrele).

Itillegg er det skjært ut et hul til IR sensor, slik at jeg kan stille inn lcd skjerm med fjernkontroll.

PC`en ligger bak i bilen. En lett alu kasse av 0.5mm er basis for alt innholdet:

mini-atx hk

celeron 2.4GHz

trådløst nettverkskort

tv-tuner med RDS radio

opus 150W psu

200Gb hd

gps mottager

Et blysyrebatteri av GEL type sørger for 1 times drift av pc, før den slår seg automatisk av. Dette innebærer at pc kan idle i 1 time mens jeg er ute å handler etc. Da slipper jeg booting av pc.

Et hovedrele legger inn og ut dette batteriet til startbatteriet i bilen. Det er fordi startbatteriet ikke egner seg for dype utladinger.

Videre har jeg skrevet et program i VB med følgende funksjoner som skal brukes under drift:

* Program med sidestilt meny til venstre som er hele tiden tilgjengelig

* Liste over musikkfiler og knapper for styring av winamp (play, stop, start plugin etc)

* Liste over videofiler

*Liste over tv kanaler (plugin til winamp styrer tv kortet)

*Liste over radio kanaler (plugin..)

*Navigasjon med garmin map eksternt program

*Kontroll av relekort som styrer: Opp/ned alle vinduer, soltak og antenne.

*Grafisk monitorering av motortemperaturer (4 eksost, kjølevann, olje), spenninger, trykk, utetemp

innetemp etc. via en analog->digital omformer.

*Dagbelysning/Nattbelysning

*Knapper for volumkontroll

*Informasjonsknapp: GPS posisjon, fart, høyde over havet, sol opp/ned, klokke, og viktige temperaturer.

Grunnen til monitoreringsbiten er pga jeg sannsynligvis kommer til å turbokonvertere bilen. Temperaturer, trykk etc er da viktig å vite. Får jeg høy temperatur på et eksosutløp kan jeg stoppe motoren og sjekke problemet før motoren raser.

prelude%20forfra.jpg

prelude%20oppe.jpg

prelude%20side.jpg

Bildene er tatt med mobiltlf så er ikke noe å rope hurra for..

Dessverre for lite lys her.. LCD skjerm er installert.

c1.jpg

Samme. Tre knapper nederst. 1 starter skjerm, 2 starter pc og 3 kutter strømtilførsel 100%

c2.jpg

Ramme av alu som passer på bilens festebrakett av orginal DIN størrelse for cdspiller/radio.

c3.jpg

Elektronikk påskrudd. Tilkoblingsbrett for power på/av og IR sensor.

c4.jpg

Kun ramme

c5.jpg

Bilen carputer skal monteres i

c6.jpg

Her er kassen alle delene står i; mini atx hk med celeron 2.4, 512MB, 54mbit wlan, tvtuner med rds radio, trådløs mus, 200 gig hd opphengt i sykkelhjulslange, opus 150w psu og helt bakerst relekort for styring av elektriske vinduer, soltak, antenne etc.

Kassen lagde jeg av 0.5 mm aluplater. L lister rundt platene holder dem sammen (naglet). Denne kassen veier lite! Sort-matt lakkert og siste hånd på verker var selvfølgelig Honda logo og Asus logo ;)

m1.jpg

m2.jpg

m3.jpg

m4.jpg

Lokk må man ha på! :) Den grå boksen dere ser inneholder hovedrele for 100% bryting av strømtilførsel og tilkoblingpunkt for ekstrern strømkilde (til bruk når bilen står parkert utenfor huset og jeg ikke vil belaste batteri.)

m5.jpg

m6.jpg

Skjermen fungerer greit, selv dagslys. Her en liten kjøretur med GPS navigasjonssystemet aktivert.

m7.jpg

m8.jpg

m9.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der er så genialt som det bare kan få blitt!! :dribble:

Glem CD-spillern, detta er tingen!! :love:

Hadde jeg vært 18 og hatt bil skulle jeg nok gjort det samme.. :p

Men hva med å få se programmet "in action"?

Og hva med vibreringer? Tror ikke PCen hadde likt seg så godt over en dumt om du ikke har en fiffig løsning for det og da! :)

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar

Den var NICE! Nydelig arbeid, skal vise denne til noen jeg kjenner (Race4Fun, avd. Stavanger) Digger pc i bil, det er noen av de tingene jeg liker mest, og når du blir kombinert på en så bra måte, då bøyer jeg meg bare rett ned i støvet, og detter ned i underetasjen. :love:

EDIT: Leif was here

Endret av sigen
Lenke til kommentar

Damn! :wow:

Dette var stilig, med styring av vinduer og greier..! Men du må få tak i et bedre kamera. ;)

Jeg kan tenke meg at et ferdig produkt med tilsvarende funksjoner ville kostet opp til flere skjorter. Igjen, utrolig stilig prosjekt. Tar av meg hatten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...