Gå til innhold

Kommer denne vanntanken til å virke?

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage meg egen vanntank i mitt nyannskaffede vannsystem (orket ikke punge ut 500 kr. for en som så stilig ut.. så lager heller en selv). Jeg vet hvordan jeg skal lage den osv, men jeg vet ikke om den kommer til å være så effektiv som jeg hadde håpet.

Det jeg lurer på er om den kommer til å bli kvitt alle boblene eller om det blir for dårlige omstendigheter slik at luft blir sugd ned igjen i systemet. alle mål osv finnes på denne sketchup modellen.

her er noen bilder av vanntanken:

tank1.jpg

tank2.jpg

tank3.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvgjort er velgjort sies det, og i så måte bør også tanken / løsningen din virke fint!

En vesentlig grunn til det, er at også returen befinner seg under vannoverflaten i tanken.

Dette roer ned vannstrømmen fra returnippelen, og vil eliminere innpisking av luft i vannet.

Go for it! :thumbup:

Lenke til kommentar

Yepp, dette vil nok fungere.

Dersom jeg skulle laget tanken ville jeg laget den midtveggen halvparten så høy. Det er sikkert plenty godt nok avhengig av flow rate. Luftboblene vil nok flyte opp før eller senere selv uten den veggen, men det kan være litt mer stress når du fyller systemet. Dette går nok bra uansett :thumbup:

edit: ops! Du bør unngå å bruke trange nipler på innløpet, da kan du risikere at vannspruten står i taket. Det kan surkle og bråke litt for mye i lengden ;)

Endret av Kvakksalveren
Lenke til kommentar

akkurat det med nipler er ikke akkurat noe problem for meg. jeg har en eheim 1046 og har testet om det blir noen vannsprut med 3/8" nipler (som jeg skal bruke) og det ble bare litt virvler i toppen av vannet ;)

Dersom jeg skulle laget tanken ville jeg laget den midtveggen halvparten så høy. Det er sikkert plenty godt nok avhengig av flow rate. Luftboblene vil nok flyte opp før eller senere selv uten den veggen, men det kan være litt mer stress når du fyller systemet.

hm så du mener jeg bare trenger en liten vegg på f.eks 1 cm?

og hva mente du med stress å fylle systemet? det blir jo bare å fylle opp det ene "rommet" i tanken og helde på mens pumpa arbeider så blir det fult til slutt... tanken kommer til å ligge forran pumpa i systemet. (med tanken som høyeste punkt og pumpa som laveste punkt i systemet) så det bør nok gå greit :)

takker for svarene :thumbup:

Lenke til kommentar
hm så du mener jeg bare trenger en liten vegg på f.eks 1 cm?

og hva mente du med stress å fylle systemet? det blir jo bare å fylle opp det ene "rommet" i tanken og helde på mens pumpa arbeider så blir det fult til slutt... tanken kommer til å ligge forran pumpa i systemet. (med tanken som høyeste punkt og pumpa som laveste punkt i systemet) så det bør nok gå greit :)

takker for svarene :thumbup:

Poenget med veggen er jo at luftboblene ikke skal bli dratt ned i utløpet og ta en runde til i systemet. Frykten for at dette skal skje er nok rimelig overdreven. Som Skrue skriver så kan godt veggen sløyfes uten at det har noe å si. Så lenge du ikke har en monsterpumpe blir vannhastigheten såpass liten at luftboblene har god anledning til å flyte opp uansett om tanken har skillevegg eller ikke. Kanskje en eller annen boble tar turen akkurat når du fyller på anlegget, men under vanlig drift går det nok bra :thumbup:

Litt på siden: Har du vurdert å ha en liten plastfisk i tanken? Ta en fisk som flyter og fest den med en usynlig tråd i bunnen av tanken. Da vi den sikkert ligge å svømme midt mellom innløpet og midten av tanken :hmm::dribble:

Endret av Kvakksalveren
Lenke til kommentar

har vært inne på tanken med den fisken, men vet ikke om det hadde vært så stilig.. vannet har uv farge blå så den hadde antakeligvis blitt borte, men har vurdert en liten rød LED i bakkant med litt skrift på plexien (gravert inn) slik at det synes gjennom vannet :)

Lenke til kommentar

Litt på siden: Har du vurdert å ha en liten plastfisk i tanken? Ta en fisk som flyter og fest den med en usynlig tråd i bunnen av tanken. Da vi den sikkert ligge å svømme midt mellom innløpet og midten av tanken :hmm::dribble:

Og plutselig en dag så sleit fisken seg, og forsvant inn i pumpa. :p

Lenke til kommentar

Litt på siden: Har du vurdert å ha en liten plastfisk i tanken? Ta en fisk som flyter og fest den med en usynlig tråd i bunnen av tanken. Da vi den sikkert ligge å svømme midt mellom innløpet og midten av tanken  :hmm:  :dribble:

Og plutselig en dag så sleit fisken seg, og forsvant inn i pumpa. :p

Jaja, da kan du ha oppi litt makaroni, egg, melk, pure og litt krydder så kan du lage deg fiskegrateng :thumbup:

Plastfisker må da være noe for akvariebutikker eller slike jallabutikker :p

Fisken kan males med uv-maling, hvis den tåler vann da (?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...