Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lettsykkel og trimming...er det lett å bli tatt?

Anbefalte innlegg

Hei! ;)

Jeg er bare 13 år men ser fram til å kjøpe en lettsykkel...Tenkte og så å ha trim på denne.

Er det enkelt å bli tatt? :nei:

Politiet kan jo liksom ikke teste sykkelen din på stedet. :ermm:

Viss du kjører noen lunde normalt eller si normalt da. :thumbup:

Blir du lett tatt da?? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

koster jo en del hvis du skal fjerne plomveringa vet jeg....ca 4-5000spenn....og da må du registrere den som mellomvekter, men uplombert har man jo over 30hk orginalt! en kompis hadde en 125nsr 92mod som han kjøpte uplombert fra sverige, fikk 170kmt med passasjer! men når han skulle selge den måtte den plomberes igjen :cry:

men uansett så går det vel å sette på effektanlegg og andre småting sånn at den går som f*** m/plombering? for å unngå å bli tatt er det vel bare å ta det litt med ro i boligområder/sentrum osv :cool:

Lenke til kommentar

varierer nok dette. er nok sjeldent dem har utstyr med seg for å teste slikt.

første gang jeg ble stoppet på mopped, og dem trodde den var trimmet, så skrev dem bare ut en innkallelse til kontroll. hadde 14 dager på meg da til å montere originalsilynderen da :!:

andre gangen jeg ble stoppet så ringte dem til kontoret og ba en annen betjent komme med bil og henger. så tok dem sykkelen med seg. hehe.

men dem er nok for teit ja. fikk sykkelen tilbake senere på dagen, med beskjed om å kjøre forsiktig!!

Lenke til kommentar

De kan ikke ta deg på moped tralle, den viser kun km/t.

En lett-mc er ikke begrenset til km/t og kan derfor gå 200km/t originalt uten at det ville vært noe ulovelig i det, sålenge den ikke hadde hatt over 125cc i slagvolum, eller 15hk (selv om det er umulig og kommer over 200 med dette :D)

Skal de ta deg, må de kalle deg inn til en av biltilsynets dyno-traller, der de måler hk. Sjansen er mye mindre for å bli tatt på lett-mc enn på moped...

Lenke til kommentar
Vegvesenet har veldig få dynoer i Norge, noe som tilsier at det er vanskelig å bli tatt med lettsykkel. De kan godt se og høre at den er trimmet, men så lenge de ikke har bevis eller tilståelse har de ingenting de kan gjøre.

Tja, har hørt at de kan ta deg inn til visning, og teste om sykkelen har støynivå over det lovlige...

Lenke til kommentar
Vegvesenet har veldig få dynoer i Norge, noe som tilsier at det er vanskelig å bli tatt med lettsykkel. De kan godt se og høre at den er trimmet, men så lenge de ikke har bevis eller tilståelse har de ingenting de kan gjøre.

Tja, har hørt at de kan ta deg inn til visning, og teste om sykkelen har støynivå over det lovlige...

Ja, det kan hende. Men, om man ikke har det effektanlegget som bråker mest, og avhengig av hva slags luftfilter man har så kan man jo kanskje slippe unna på det. Jeg har i hvertfall aldri hørt om noen som har blitt sendt til visning med lettsykkel.

Lenke til kommentar

Hva om du bruker orginalt annlegg, men har trimmet den på andre måter.. Kan de finne ut det på støynivået da?!

EDIT; VELDIG dårlig formulert..

Endret av Sc0oT
Lenke til kommentar

Hva om du bruker orginalt annlegg, men har trimmet den på andre måter.. Kan de finne ut det på støynivået da?!

EDIT; VELDIG dårlig formulert..

Tja, hvis eksosen din er plombert vil du ikke få mye effekt av å ta en annen plombe siden eksosen likevel blir strupet ned, så motoren får ikke ut all eksosen...

Men om du vil høre forskjell tviler jeg på...

Lenke til kommentar

neida. sjansen for å bli tatt er liten. eneste er vist dem feks ligger etter deg i sivil bil i 85 kmt! på mopeden din. da har dem vel en bra sak muligens? og i fartskontroll da. ellers inga fare!

trimm bare så mye du vil :yes: men hold deg unna ulykker da siden forsikringen ikke gjelder!

men et lite tips til alle moped gutta/jenta: gjør som meg, kjørte opp til lett mc når jeg var 16 år. kostet meg 3000kr, for 12 år siden.

og kompissene mine på moped trimma å trimma, en klarte å hente 110kmt i fart på en suzuki zr 50 sl. mens jeg på min originale kawazaki KEh 100 ES

fikk 135 kmt. så det annbefales! og det er lovt med påsitter på lett mc.

betalte 6000kr for min lett mc den gang, så det er ikke nå dyrere enn moped.

kawaen ble self trimmet senere å gikk som et uvær, med det er en annen sak :thumbup:

Lenke til kommentar
neida. sjansen for å bli tatt er liten. eneste er vist dem feks ligger etter deg i sivil bil i 85 kmt! på mopeden din. da har dem vel en bra sak muligens? og i fartskontroll da. ellers inga fare!

trimm bare så mye du vil :yes: men hold deg unna ulykker da siden forsikringen ikke gjelder!

men et lite tips til alle moped gutta/jenta: gjør som meg, kjørte opp til lett mc når jeg var 16 år. kostet meg 3000kr, for 12 år siden.

og kompissene mine på moped trimma å trimma, en klarte å hente 110kmt i fart på en suzuki zr 50 sl. mens jeg på min originale kawazaki KEh 100 ES

fikk 135 kmt. så det annbefales! og det er lovt med påsitter på lett mc.

betalte 6000kr for min lett mc den gang, så det er ikke nå dyrere enn moped.

kawaen ble self trimmet senere å gikk som et uvær, med det er en annen sak :thumbup:

Akuratt, 12 år siden. ;)

Nå koster lettsykkellappen omtrent 10-11 tusen kroner, og skal man ha en nyere type sykkel er det 25-40 tusen kroner.

Lenke til kommentar

Noen politifolk kan se om du har på trimmsett eller ikke.

Men som regel hører du det på lyden.

Jo de har lov og ta deg på stedet med rampe. Men de har ikke lov og sitte på sykkelen din, da kan du politi anmelde dem.

Satt på en kompis som hade trimmet sin sykkel, men politimannen var snill og bare ga 500- kr i bot.

Men lettlappen er jo svindyrt nå.

Ville heller ha tatt den vanelige lappen til moped og trimmet den. Og heller ventet med lappen til bil.

Det er jo bare noen måneder du kan være ute med moped og da kommer snøen og alt.. Og du blir fort lei av moppa.

Lenke til kommentar

nååå. er den så dyr nå? lettlappen altså. tok lappen til tung mc i 98. den kostet meg 4,500kr. helt sykt hvor dyrt det er blitt. men ville nok vurdert lett mc lappen likevel. så er jo mellomtung og tungsykkel lappen og i boks etterhvært!

og en 10 år gammel 100/125ccm sykkel får du til under 10,000 kr i bra stand. feks virago 125. etc.

Lenke til kommentar
Hei! ;)

Jeg er bare 13 år men ser fram til å kjøpe en lettsykkel...Tenkte og så å ha trim på denne.

Er det enkelt å bli tatt? :nei:

Politiet kan jo liksom ikke teste sykkelen din på stedet. :ermm:

Viss du kjører noen lunde normalt eller si normalt da. :thumbup:

Blir du lett tatt da?? :dontgetit:

Det er alltid "ENKELT" å bli tatt vettu gutten!! :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...