Gå til innhold

RAID med WD2500JD Disker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har allerede en WD2500JD, og vurderer å kjøpe en identisk en og sette disse i raid slik at dem skriver annenhver bit. Har aldri drevet med RAID før, så jeg vet ikke helt hvordan dette skal settes opp. Trenger oxo en diskkontroller siden hk-et mitt ikke har ledige sata kontakter. Vil disse diskene fungere slik jeg beskrev, og hvilken kontroller anbefales?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags hovedkort har du? Jeg ville vurdert nytt hovedkort med flere SATA kontakter og RAID muligheter enn å kjøpe en løs kontroller. Jeg har selv angret på at jeg ikke brukte penger på å oppgradere hovedkortet fremfor å kjøpe en RAID kontroller.

Lenke til kommentar

Har MSI K7N2 Delta-ISLR (socket A)

Skal ikke bytte det ut enda, har planer om å oppgradere til socket 939 når lommeboken tilater d. Ingen vits i å kjøpe nytt hk til 2 år gammel cpu lissom... Derfor tenkte jeg kontroller var mye greiere.

Endret av BlackSheep666
Lenke til kommentar
Har MSI K7N2 Delta-ISLR (socket A)

Skal ikke bytte det ut enda, har planer om å oppgradere til socket 939 når lommeboken tilater d. Ingen vits i å kjøpe nytt hk til 2 år gammel cpu lissom... Derfor tenkte jeg kontroller var mye greiere.

Da hadde jeg ventet med RAID oppsettet til du har kjøpt Socket 939 kortet og ny CPU. Dersom du ikke benytter penger på en RAID kontroller, så sparer du jo opp penger til nytt 939 oppsett raskere. En egen RAID kontroller er "penger ut av vinduet". Du får jo ikke bruk for den løse RAID kontrolleren senere (med nytt hovedkort).

Lenke til kommentar

Men jeg har bruk for mer lagringsplass umiddelbart, og siden jeg trenger en partisjon på over 400gb så er raid med 250gb disker eneste muligheten. Kommer til å ta meg over et år før ejg har råd til både hk og cpu... Kan ikke vente til ETTER d.

Endret av BlackSheep666
Lenke til kommentar

Har du filer større enn 400GB? Husk at RAID 0 medfører at du mister ALLE data på begge diskene om en av diskene skulle få problemer. Jeg ville kanskje heller vurdert å lagre dataene på to individuelle disker.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at jeg mister data-ene, men jeg skal samtidig kjøpe en 250gb ide disk som skal ta over for den sata-en jeg har nå som skal i raid med den nye disken. Har vurdert mange måter å finne en løsning på lagringsproblemet mitt, og RAID er eneste muligheten. Trenger bare vite hva slags diskkontroller ejg skal bruke siden jeg ikke aner hvordan dem fungerer. Har sett på et par modeller på komplett, noen billige, og andre knalldyre, aner ikke hva som er forskjellene på disse.

Lenke til kommentar

Stikkordet er JBOD (Just a Bunch Of Disks). Dette vil "sette sammen" diskene slik at du får dobbelt så stor partisjon, men dataene vil ikke bli spredd utover på annenhver disk. Du vil heller ikke få noen ytelsesøkning.

Endret av Typhon
Lenke til kommentar
Stikkordet er JBOD (Just a Bunch Of Disks). Dette vil "sette sammen" diskene slik at du får dobbelt så stor partisjon, men dataene vil ikke bli spredd utover på annenhver disk. Du vil heller ikke få noen ytelsesøkning.

Men trenger uansett en kontroller siden jeg ikke har fler ledige sata kontakter ...:hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...