Gå til innhold

Fjerne vifte -kjapt spørsmål!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Siden du spør.. nei.. :p

OK.. spøk til side.. dersom du veit hva du driver med så går det meste greit..

Det *jeg* stiller litt spørsmåltegn med er å drive "modding" av PSU og spørre om det er greit å ta ut vifta.. Med rett verktøy bør det ikke være noe problem å ta ut/bytte vifta, men siden den er loddet "fast" er det nok meningen at den ikke skal kunne byttes enkelt ihvertfall..

(De få PSU'er jeg har skrudd fra hverandre har vært enkle å bytte vifte på...dvs. standard 3-pins kontakt).

Lenke til kommentar

Jeg spør jo ikke om jeg kan ta ut vifta... Jeg spør om det bare er å kappe ledningen for deretter å isolere den.

Deretter skal jeg sette inn en ny vifte koblet til hk. (3 pin)

Eller må jeg faktisk lodde fast den nye vifta til PSU'et?

Lenke til kommentar

ville ha testet først om psu'en starter opp uten vifte, kan være den har en sensor, som gjør at den blå ledningen (som er turtallmåler) må kobles til psu'en.... (kan muligens bare seriekoble med psu'en og hk'et).... for guds skyld ikke kjør den uten vifte....

Lenke til kommentar

Det er bare to ledninger fra PSU til vifte, så det kan vi vel utelukke? (12V + jord?)

- får ikke "testet" som du sier, for jeg må kappe! (Og har ikke loddebolt + vil helst unngå lodding)

Skal ikke kjøre uten vifte :)

Lenke til kommentar

Jeg var i samme båt som deg sist gang jeg kjøpte PSU. Hadde ikke den fjerneste peiling på hv jeg holdt på med, så jeg fant frem en negleklipper, og kuttet ledningene. Surret litt vanlig teip rundt, om ikke akkurat for isolerings del, så ihvertfall for syns skyld. Satte så inn en vanlig vifte med 3pin kontakt.

Jeg gjentar at jeg ikke hadde den fjerneste peiling på hva jeg holdt på med, og anbefaler ingen andre uvitne sjeler å kødde med PSUen på den måten.

Endret av electr0nique
Lenke til kommentar

er det bare volt og jord(-) så skal det nok ikke være noe problem, dog jeg er ikke sikker....kan jo hende den er så harry at den gjør slik at hvis den ikke leverer no strøm til den porten så starter den ikke eller skrur seg av....dog, det er jo ikke noe stress da, HVIS det skulle skje, kan du jo fortsatt hente strøm fra PSU'en....men jeg regner med at du bare vil ha mulighet til å overvåke? Da kan du bare føre den andre kablen til hk'et....hvis det skulle skje da....

Hadde vært fint om noen som faktisk visste dette her kom inn med noe lurt...

Dog jeg syns det virker usansynlig at det skulle være slik, kapp i vei, det går heelt sikkert fint :)

Løkka t!

Mvh. Meg.

Lenke til kommentar

I min NorthQ 400w var også vifta loddet fast i psu (en rød og en svart), men det fungerte brillefint å klippe disse og lodde på en 3pins kontakt. Hvis fargene på ledningene i vifta di ikke stemmer blir det fort litt verre, men du kan måle deg frem med rette utstyret (voltmeter tror jeg det heter).

For å være på den sikre siden kan du jo bare kjøpe ny vifte og bytte den andre ut. Jeg er temmelig sikker på at du kan kutte ledningene til den gamle, har vanskelig for å tro at psu skal ha en funksjon som ser om vifta forsattt er der.. (den orginale altså)

Endret av Nemezis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...