terjel Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Jeg har en Dell laptop med win2000 som OS, den begynner å bli såpass utdatert at jeg planlegger å sette den på hytta permanent...der vi ikke har telefonlinje. Jeg skal der kun bruke den til å sjekke mail av og til, hvilke muligheter finnes det for å gå på nett via mobilen? Jeg kan ingenting om tilkobling via mobil, så grunnleggende beskrivelse hadde vært fint.... Lenke til kommentar
auditman Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Jeg er på nett med bærbar pc og mobil regelmessig. Jeg bruker IR mellom mobil og pc. Det går forferdelig tregt. 9600bps pga hastigheten på IR hvis jeg ikke tar feil. Men det funker for å laste ned og besvare mailer. I alle fall for meg. Det finnes imidlertid pcmcia løsninger som er raskere. Nokia har en sånn vet jeg. Lenke til kommentar
Panofix Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Før vi fikk ADSL fra Telenor, var huset vårt uten internetttilgang. Jeg hadde investert i en mobil - Siemens S65 - for noen uker siden. Da jeg prøvde CDen som var med, så jeg at det gikk an å koble PCen opp mot mobilen og derfra bruke GPRS til internett. Etter å ha prøvd dette i noen minutter - det gikk faktisk ikke så tregt (56 Kbps), fikk jeg et sjokk. Telefonkontoen var belastet med 50 kr! Det er veldig mye grafisk på nettsteder i dag, og det forårsaket den høye regningen. For det koster nemlig for antall Kb nedlastet med GPRS. Det som eventuelt er en mulighet, er å hake av all grafikk i nettleseren. Da blir det ikke SÅ dyrt, men jeg vil så absolutt ikke anbefale det i det hele tatt! Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 (endret) Alt avhenger av hvilken mobil du har. I tillegg må du så vidt jeg ved ha aktivisert mobilabonnementet ditt for datatrafikk (sjekk med leverandøren din). Telefonen din må støtte datatrafikk GSM/GPRS eller 3G. Hastigheten på GSM er heller dårlig så du bør vel ha GPRS for at det i det hele tatt skal fungere akseptabelt. Telefonen kobler du til PCen via kabel, infrarød link (IR) eller bluetooth. Hvis du har valget mellom kabel og IR ville jeg nok valgt kabel i og med at IR er avhengig av "fri sikt" mellom "IR-øynene" på mobilen. Veldig kjedlelig hvis du kommer borti telefonen eller du får lagt et papir eller noe og linken blir brutt. Bluetooth er radiosignaler og har ikke slike problemer. Mest stabil og problemfri blir oppkoblingen hvis du kjøper et eget mobilkort (PC-card) eller et kombikort med WLAN/GPRS (og evt. 3G). Både Netcom og Telenor leverer slike kort/tjenester. Telenor har et produkt de kaller Mobilt kontor som inkulderer et GPRS/WLAN-kort alt. et noe dyrere GPRS/3G/WLAN-kort. Utviklingen av nye produkter her skjer så fort at du nesten får sjekke litt selv hva som passer for deg. Dersom du allerede har en telefon som støtter datatrafikk og det ikke fulgte med noen driver-/program-CD kan du normalt laste ned siste versjon av modem-driver fra produsentens web. Oppkoblig via GPRS er vel i hastighet omtrent som et gammelt analogt modem. Hvis du har god dekning kan du vel komme opp mot 56 Kbps. En stor tube tålmodighet til å smøre seg med er derfor å anbefale hvis du har planer om å surfe på web'en. Dyrt blir det også i lengden. Oppkobling via GSM/GPRS egner seg vel egentlig bare til å laste ned mail (uten store vedlegg) og andre tekstbaserte oppgaver. Hvis telefonen bare støtter GSM vil du få en hastighet på 9600 bps som ikke er egnet til noe annet enn nedlasting av korte tekstbaserte meldinger. Siden du sier du skal bruke det på hytta er det vel kanskje ikke 3G-dekning, men hvis det er (og du har en 3G-telefon/et 3G-kort) vil du kunne oppnå hastigheter a'la nedre bredbåndsskiktet (omkring 300 Kbps), men billig er det ikke og du bør vel ha et eget 3G-kort (som f.eks. Netcom og Telenor leverer). Endret 27. mars 2005 av Pengu Lenke til kommentar
covah Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 9600bps pga hastigheten på IR hvis jeg ikke tar feil. Da tar du nok feil. IR standarden de fleste laptops bruker idag, har 4 Mbit/s overføringshastighet. Grunnen til at du bare fikk 9600, var at du brukte GSM-Data, og ikke GRPS. IR har feks. mye høyrere overføringshastighet enn det Bluetooth har (som har rundt 750kbps?), men siden hastigheten i GSM/GPRS/3G nettet ikke overstiger dette, gjør det foreløpig ingenting. Vanlig GSM-Data støtter 9,6 kbps eller 14,4 kbps. Man kan slå sammen flere kanaler, slik at man får 28,8 kbps eller 43,2 kbps, men da må man betale enten dobbelt eller trippelt. Med GSM-data betaler man altså tellerskritt for hvor lenge man er oppkoblet. Man må også ha et GSM-Data tilleggsabonement (ihverfall med Telenor) for å kunne utnytte dette. Med GPRS kan man idag få godt over 50 kbps. Man betaler heller ikke tellerskrit på vanlig måte, men betaler istedet for antall MB du laster ned. EDGE og 3G virker på samme måte, bare med høyrer hastighet. Med 3G kan man få opptil 384 kbit/s ned og 64 kbit/s ut. Lenke til kommentar
auditman Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 (endret) 9600bps pga hastigheten på IR hvis jeg ikke tar feil. Da tar du nok feil. IR standarden de fleste laptops bruker idag, har 4 Mbit/s overføringshastighet. Grunnen til at du bare fikk 9600, var at du brukte GSM-Data, og ikke GRPS. Det stemmer at jeg bruker GSM-data. Det har med pris å gjøre. Jeg bruker det stort sett bare til å laste ned mailer. Av og til førstesiden til VG, men det går ekstremt tregt. Takker for et informativt innlegg. Sånt er sjelden kost nå om dagen. Red: jeg mente IR på mobilen altså. Jeg har en SE k700. Vet ikke hva den har i overføringshastighet. Men det går ikke kjapt når man overfører mp3 i alle fall. Endret 28. mars 2005 av auditman Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Jeg har testet å koble opp min K700 mot laptop'en som modem. Har ikke noe GSM-data tilleggs tjeneste men det fungerte helt fint, men gikk tregt. Alt jeg trengte å gjøre var å sette opp en "modem-tilkobling" via blåtann. Men hvordan skal jeg gjøre det for å koble opp via GPRS? Lenke til kommentar
Sourze Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Har en Siemens M65 som jeg prøver å få brukt som modem. Har aktivert IR på telefonen, lagt til en ny nettverkstilkobling på pcen som ringer telenor... Når jeg trykker på "connect" så begynner telefonen å ringe men etter en liten står det på telefondisplayet at "samtale avsluttet". Hører at jeg trenger en ir-driver på pc for å kunne bruke telefonen som modem, har søkt på produsenten av laptopen min sin hjemmeside men de har bare driver for 98 og ME, typisk.... Er det mulig å bruke andre drivere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå