Jørnan Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Hvem oppfant mobiltelefonen? Lever han enda? Og hva het den første mobiltelefonen? For salg? Håper på svar Lenke til kommentar
Holtemann Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Tror i alle fall det var Motorola som var først ute. Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 En kar som heter Martin Cooper fant opp den første håndholdte mobiltelefonen i 1973. Det står litt mer om det her Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 En kar som heter Martin Cooper fant opp den første håndholdte mobiltelefonen i 1973.Det står litt mer om det her Om det er den hvite mobiltelefonen (søkte og fant den et annet sted også), så ser den litt liten ut. Jeg har en MYE større, og er det ikke logiskt at den første mobiltelefonen var størst da? Ser om jeg finner noen bilder av en mer logisk en. Uansett, takk Men den mobilen vil jeg ha Hva heter den, og hvor selges den? Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 "The phone weighed almost two kilos - it was about the size of a brick.'' Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 Men den er litt liten fortsatt. Men vekten er logisk Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Jeg har en MYE større, og er det ikke logiskt at den første mobiltelefonen var størst da? Snakker du om en sånn med svær batteriveske som telefonen er festet til eller? Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 (endret) Det er jo logisk at telefonene etterhvert blei litt større p.g.a batteriene. Den første telefonen hadde bare batteritid på 10 - 20 minutter. Derfor er den ikke større regner jeg med. Endret 27. mars 2005 av Ronny M Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 (endret) Å ja. Må teste batterilevetiden på min. Men jeg har ikke lader da Noen steder denne "mursteinen" kan kjøpes? Og hva het den?!! Edit: Litt off tropic: Hva het verdens første PDA, hvem lagde den, og når? Endret 27. mars 2005 av jornan Lenke til kommentar
Ronny M Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Å ja. Må teste batterilevetiden på min. Men jeg har ikke lader da Noen steder denne "mursteinen" kan kjøpes? Og hva het den?!! Edit: Litt off tropic: Hva het verdens første PDA, hvem lagde den, og når? Det var Motorola som laget den og jeg tror nok ikke du får kjøpt den "Keep in mind that the first [mobile] telephone cost millions of dollars to make. Ten years later we produced the first commercial phones and those phones sold for US$4000 Lenke til kommentar
genser Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Er vel litt vanskelig å definere den første mobiltelefonen. Er det en mobiltelefon når bagasjerommet i en bil er gjort om til en sender som også støtter tale-meldinger? Er det en telefon når man har en koffert som kan gjøre det samme? Hvor går grensen for om det er mobiltelefon eller et annet kommunikasjonsverktøy? Uansett hvor man setter grensen er det spennende læring. Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Det har hele tiden vært en evolusjon fra telefon som stod i et hus, så i mobile fartøyer og deretter enda mindre enheter som man kunne prestere å ta med seg. Dermed blir det nesten umulig å si hva som kom først: Man må nemlig først definere hva man legger i "første mobiltelefon". Punktum Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 Ok. Her er definisjonen av en mobiltelefon: Det er en telefon uten ledninger, og som kan overføre samtaler trådløst. Den må kunne løftes av en person, men rekkevidde, vekt , størrelse o.l. er uvesentling. Lettere nå? Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 (endret) Da faller fks. en telefon ombord på en båt inn i din definisjon. Er det det du er ute etter? Kan løftes av en person, kanskje ved hjelpemidler; men uansett. Håper du ser problemet. Endret 27. mars 2005 av Remerser Lenke til kommentar
Heiper Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 (endret) Motorola Historie Det er egentlig en Motorola Future side, men der har du en god del informasjon om historien til Motorola som kan være grei lesning for intresserte, hvor man f.eks lærer hvorfor man kaller mobiltelefoner fortsatt idag for Cellular phone i USA, selv om det blir feil med dagens teknologi. De har altså vært tidlig ute på en god del ting innen mobiltelefoni som dere vil se hvis dere leser dere gjenom den siden. EDIT: 1973 er året som handler om første kommersielt tilgjengelige "mobil"telefon. -Heiper- Endret 27. mars 2005 av Heiper Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 28. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2005 Da faller fks. en telefon ombord på en båt inn i din definisjon.Er det det du er ute etter? Kan løftes av en person, kanskje ved hjelpemidler; men uansett. Håper du ser problemet. Ser problemet ja. Alså, den må løftes av en persom, og bare den personen, ingen hjelpemidler. Men den aller første "dingsen" uten ledninger kunne vel bæres av en person? Lenke til kommentar
Botten88 Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Visste dere at Nokia har solgt matpair en gang i tiden? Hadde et bilde en gang, men det har jeg mistet. Lenke til kommentar
genser Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Visste dere at Nokia har solgt matpair en gang i tiden? Hadde et bilde en gang, men det har jeg mistet. Nokia og søsterfirmaer har solgt det meste. Men hva har det med denne tråden å gjøre? Ca. ingenting. Holde oss til temaet Lenke til kommentar
CheGuevara Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Noen som vet hvorfor det heter mobiltelefon? tror det er fordi det var en telefon som skulle være i en auto-mobil Lenke til kommentar
genser Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Vet du hvorfor en automobil heter automobil? Ordet mobil stammer fra latin og beskriver at noe er bevegelig. Altså en bevegelig telefon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå