Gå til innhold

Vise en nettside i en eksisterende nettside

Anbefalte innlegg

Har en gjestebok som jeg gjerne vil vise litt av i en eksisterende nettside.

Xmpl:

Halve siden er en "annen" side, mens den andre halvdelen er som den er.

Hvordan gjør med dette?

Ps: Bruker dreamweaver MX

Compac

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
(I)frame? Include?

hæ? :cry:

Stemmer sikkert men jeg er litt grønn runt dette så det ble litt hi-tec svar for meg..

sorry

Beklager at jeg svarte så kort :blush:

Skal utdype litt:

Frames/Iframes er en slags inkludering av en annen side i HTML. En iframe (inline frame) kan sammenliknes med en vanlig tekstboks, slik som den du skriver i når du svarer på dette forumet, med den forskjellen at du ser en annen HTML-side (dokument) inne i denne ruten. Altså: En boks på en webside der en annen webside blir vist. Muligens litt vanskelig forklart, så jeg fant et eksempel. I eksempelet er A, B og C forskjellige HTML-dokumenter.

Frames og iframes bør etter min mening likevel unngås i høy grad, fordi det rett og slett er ulogisk med to eller flere sider på en og samme side. Det skaper gjerne problemer blant annet for folk som finner siden din gjennom en søkemotor.

Jeg vet heller ikke om dette er en slik løsning som du hadde tenkt deg.

Det andre jeg var inne på, include, er ikke HTML men PHP. PHP er et scriptspråk som kjører på serveren. Det vil si at sluttbrukeren ikke merker noe til PHP. Alle "utregninger" skjer på serversiden.

Husk at PHP er et veldig stort tema, så det jeg sier her blir muligens litt "amputert" og forvirrende.

Php har en funksjon som heter Include. Denne funksjonen lar deg inkludere andre filer eller sider på en side. Brukeren vil ikke (i utgangspunktet) kunne merke at det er forskjellige sider. Som hockey500 var inne på, er "koden" for inkludering med PHP include("filnavn.htm");. I ditt tilfelle kan du bytte ut "filnavn.htm" med adressa til gjesteboka. All kode fra sida med gjesteboka vil da bli "kopiert" inn i den sida der du legger koden. Jeg skal forsøke å vise med et eksempel:

<?php
include ("http://www.hw.no");
?>

Når brukeren åpner denne siden, vil denne se ut som Hw.no. Alt innhold på hw.no blir kopiert inn (inkludert) i siden der koden ligger.

Jeg er litt trøtt nå, så det er mulig jeg har skrevet veldig rart og uforstålig. Men spør hvis du lurer.

- Mikael

Lenke til kommentar

Tusen tusen takk Mikka!!!

Veldig mye god info i det svare der :)

Skal teste litt ut nå å se om jeg får det til.

Det som er tingen er at jeg har laget meg en ny nettside med en annen layout enn gjesteboka mi..

Nå vil gjerne bruke den gjersteboka jeg har nå, er bare det at jeg vet ikke hvordan jeg kan forrandre den eksisterende gjesteboka slik at den blir lik den nye layouten?

Den gjesteboka jeg har er i PHP og jeg har lastet den ned med ferdig oppsett og layout. Det er sikkert en enklere måte å få dette til på men har ikke så veldig mye peil på PHP og slikt.

Kan man feks lime PHP kode rett inn i en eksisterende html side?

Skal knote litt å se om jeg får det til!

Takker igjen

compac

Endret av Compac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...