Carnifex Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Det er ikke noe mål for samfunnet at man fordeler alt 50-50. For det vil medføre at man vil bli tvunget eller manipulert til å ta valg på bakgrunn av kjønnet sitt. Akkurat når det gjelder å fordele oppgaver i hjemmet er det vel endel menn som må innse at de har et stykke å gå. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2005 Det er ikke noe mål for samfunnet at man fordeler alt 50-50. For det vil medføre at man vil bli tvunget eller manipulert til å ta valg på bakgrunn av kjønnet sitt. Akkurat når det gjelder å fordele oppgaver i hjemmet er det vel endel menn som må innse at de har et stykke å gå. Og endel kvinner. Det er ikke avhengig av kjønn. Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Og endel kvinner. Det er ikke avhengig av kjønn. Det er din mening/erfaring. Min erfaring er at mange av oss (meg inkludert) kunne tatt oss litt sammen. Jeg mener at kvinner fremdeles er endel flinkere enn oss, men det kan jo ha noe med min generasjon å gjøre. Hvem vet? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2005 Og endel kvinner. Det er ikke avhengig av kjønn. Det er din mening/erfaring. Min erfaring er at mange av oss (meg inkludert) kunne tatt oss litt sammen. Jeg mener at kvinner fremdeles er endel flinkere enn oss, men det kan jo ha noe med min generasjon å gjøre. Hvem vet? Poenget mitt er at dette ikke er avhengig av kjønn. Det er kanskje statistisk flere kvinner som er flinkere på hjemmefronten, men det forsvarer ikke en uttalelse om at "menn må skjerpe seg" eller "kvinner må skjerpe seg". Det rette er å si at "de som ikke tar sin del hjemme bør skjerpe seg", så slipper vi å generalisere og dømme utifra kjønn Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Poenget mitt er at dette ikke er avhengig av kjønn. Det er kanskje statistisk flere kvinner som er flinkere på hjemmefronten, men det forsvarer ikke en uttalelse om at "menn må skjerpe seg" eller "kvinner må skjerpe seg". Det rette er å si at "de som ikke tar sin del hjemme bør skjerpe seg", så slipper vi å generalisere og dømme utifra kjønn Jepp.. ikke uenig i det. Det er vel en mediatrend. Det var en periode det var så populært å påstå at menn holdt på å bli taperne i samfunnet og kvinnene ville overta alt. De fleste leser dette og gjesper mens avisene ser ut til å tro at dette selger. Jeg ønsker overhode ikke at det skal være store urettferdigheter mellom kjønnene, men jeg liker forskjellene.. Så mitt motto er vel noe sånt som endre urettferdigheten men ta vare på forskjellene? Lenke til kommentar
Jonki Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 (endret) kvinner har lite fritid? det kaller jeg generalisering, kommer jo på personen, ikke kjønnet for faen. VG/Dagbladet og dems undersøkelser...herregud. Endret 29. mars 2005 av Jonki Lenke til kommentar
Kimius Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 nå har jeg ikke lest artikkelen, eller hele tråden for den skyld, men har forstått at det handler om en kvinnelig forsker som er forbanna fordi at hun tjener 2 kroner mindre i uken enn en mannlig kollega på samme trinn. hun gir utslipp ved å si noe om kvinnfolk som gjør for mye arbeid hjemme, og at mannen må gjøre noe selv. eller noe deromkring. trenger egentlig ikke være så nøyaktig for det jeg skal si... jeg pleier alltid å dra opp et lite fakta eller to når det her dukker opp i nærheten av meg. nemlig dette: menn er bygd for hardt arbeid, kvinner er bygd for å holde hjemmet, og ungene, i best mulig stand. omtrent nå ville vel en million feminister hatt lyst til å kvele meg etter tur, men jeg har rett. hvorfor? evolusjon. når vi kom ut av hulene/trærne eller hvor vi enn kom fra, gjorde menn jaktinga, og kvinna passet på ungene, samtidig som de holdt hjemmet deres i en noenlunde god stand. hvorfor det ble sånn vet jeg ikke, men jeg bryr meg ikke så mye om det. det ble sånn. like it or not. derfor ble menn tilpasset til hardt arbeid, aka jakting. det betyr god kondis, god styrke, god jaktevne. hjernen ble laget for vanskelige oppgaver, men mistet evnen til å holde styr på flere ting av gangen. kvinnen holdt hjemmet og ungene i stand. de tilpasset seg deretter, og ble flink til å kunne holde styr på mye på en gang. de ble også flinke til å forstå seg på følelser osv, siden med små unger er det eneste måten å forstå dem på, og skrikerunger er ikke det beste midt i en skog full at diverse 200+ kilos rovdyr. de trengte ikke å tenke på noe sinnsykt tungt, men tok mye på en gang. de tok også seg til å skaffe bær og frukt osv, som ofte var i toppen av et tre elns, og ble derfor veldig smidig, slik at de kunne lettere nå maten. og hva ville jeg med dette? enkelt. si at menn er best til noe, kvinner til noe annet. og sånn er det. hverken vi liker det eller ikke. menn er best til alt som krever styrke og fart, altså konstruksjonsjobber og lignende, samt gruvearbeid. menn er også flinkest til ting som avansert matte, fysikk og lignende tenkeoppgaver. kvinner er best på alt som krever smidighet og presisjon. å lage klær er faktisk et godt eksempel. har du noen anelse om hvor vanskelig det er å tre en nål når du har muskel nok til å knekke nålen? det krever mer presisjon enn du tror. enklere matte er også kvinner best på, siden det ikke krever hard tenking på en ting, men evnen til å tenke på flere ting samtidig. går fort for kvinner å ta flere lettere matteoppgaver på en gang. alle andre jobber som krever oppsyn på flere ting på en gang er kvinner også gode på. assistenter og sekretærer, samt til en viss grad administrative roller trenger en sånn evne. begynner dere å ta hintet nå kanskje? det er god grunn til at ting er som det er. der finnes seff unntak fra regelen, og noen kvinner kan fint klare seg i en manns verden, og omvendt, men det er unntak, så jeg nevner dem ikke her. jeg håper at det satte litt lys på ting, og fikk folk til å forstå at denne masingen om diskriminering er bare svada. og hvis dere unnskylder meg, så har jeg et vrengende behov for å få tømt magen, den måten den ikke er ment å tømmes Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 (endret) Takk det samme. Hvilken verden lever egentlig du i? Driver du med gruvearbeid og løper og jakter på dyr til middag? Endret 30. mars 2005 av darkness| Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Tja, kan hende det, men for 1.000000 år siden var jo ting strengt tatt litt annerledes enn nå. Nå trenger ikke menn jakte på maten, siden den er i butikken. Denne "jakten" kan jo kvinner også utføre i dag. Det som skjedde for lenge siden har liten relevans i dag siden vi ikke bor i huler og klubber ned elg med store balltrær. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Poenget til Kimius var at menn og kvinner er forskjellige, og derfor egner seg til forskjellige oppgaver. Dette med jakt og evolusjon var bare for å forklare hvorfor vi er blitt forskjellige. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Poenget til Kimius var at menn og kvinner er forskjellige, og derfor egner seg til forskjellige oppgaver. Dette med jakt og evolusjon var bare for å forklare hvorfor vi er blitt forskjellige. Ja, vi er forskjellige, men det betyr ikke at menn ikke kan gjøre husarbeid. Jeg sier ikke at kvinner nødvendigvis passer til tunge håndverksarbeid, men som SupremeX sier: forholdene er annereldes i dag. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 30. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2005 Poenget til Kimius var at menn og kvinner er forskjellige, og derfor egner seg til forskjellige oppgaver. Dette med jakt og evolusjon var bare for å forklare hvorfor vi er blitt forskjellige. Ja, vi er forskjellige, men det betyr ikke at menn ikke kan gjøre husarbeid. Jeg sier ikke at kvinner nødvendigvis passer til tunge håndverksarbeid, men som SupremeX sier: forholdene er annereldes i dag. Kimius skrev mye, men klarer ikke å huske noe sted at han sier at menn ikke skal gjøre husarbeid. Ser ikke helt poenget i å besvare han med den sarkasmen som var i dine sprøsmål. Quote: Hvilken verden lever egentlig du i? Driver du med gruvearbeid og løper og jakter på dyr til middag? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Poenget til Kimius var at menn og kvinner er forskjellige, og derfor egner seg til forskjellige oppgaver. Dette med jakt og evolusjon var bare for å forklare hvorfor vi er blitt forskjellige. Ja, vi er forskjellige, men det betyr ikke at menn ikke kan gjøre husarbeid. Jeg sier ikke at kvinner nødvendigvis passer til tunge håndverksarbeid, men som SupremeX sier: forholdene er annereldes i dag. Jeg skummet gjennom Kimius innlegg en gang til, og jeg kan heller ikke se at det står noe der om at menn ikke kan gjøre husarbeid. Og at forholdene er annereledes er ikke noe poeng. Henvisningen til fortiden var bare for å forklare hvorfor forskjellene har oppstått. Selv om fortiden er borte, og forholdene er annerledes, så er vi fortsatt et resultat av evolusjon og forskjellene eksisterer fortsatt. Lenke til kommentar
SupremeX Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Poenget til Kimius var at menn og kvinner er forskjellige, og derfor egner seg til forskjellige oppgaver. Dette med jakt og evolusjon var bare for å forklare hvorfor vi er blitt forskjellige. Ja, skjønte det. Men iallefall, når folk whiner om likestilling, så bør det ha lite og si hvordan vi har utviklet oss. I dag jobbes det ikke noe spesielt tungt i forhold til før, uansett hvilket yrke du er i. Bygningsarbeidere har kranen, gravere har gravemaskinen, snekkere har spikerpistol osv. Sånn sett kan alle gjøre det samme arbeidet, uavhengig av kjønn. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Poenget til Kimius var at menn og kvinner er forskjellige, og derfor egner seg til forskjellige oppgaver. Dette med jakt og evolusjon var bare for å forklare hvorfor vi er blitt forskjellige. Ja, skjønte det. Men iallefall, når folk whiner om likestilling, så bør det ha lite og si hvordan vi har utviklet oss. I dag jobbes det ikke noe spesielt tungt i forhold til før, uansett hvilket yrke du er i. Bygningsarbeidere har kranen, gravere har gravemaskinen, snekkere har spikerpistol osv. Sånn sett kan alle gjøre det samme arbeidet, uavhengig av kjønn. Det er forskjell på å kunne og å være egnet til. Og Kimius påpekte flere forskjeller enn kun størrelsen på musklene. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 (endret) Kimius skrev mye, men klarer ikke å huske noe sted at han sier at menn ikke skal gjøre husarbeid. Ser ikke helt poenget i å besvare han med den sarkasmen som var i dine sprøsmål. Quote: Hvilken verden lever egentlig du i? Driver du med gruvearbeid og løper og jakter på dyr til middag? Han skrev at kvinner egnet seg i hjemmet, mens menn hadde god kondisjon. Jeg anser dette som totalt bullshit. Han skriver videre at det er en god grunn til at ting er som de er. Hvordan er de da? Kvinner egner seg til husarbeid og til å passe unger, og det er en god grunn til at de derfor må fortsette med dette? Er gutter flinkere til tunge matematiske oppgaver? La meg gjerne se noe fakta.. Endret 30. mars 2005 av darkness| Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Kvinner bør ha mulighet til å være hjemmeværende, eller arbeide mindre. Når man har mer enn to barn, så er det umulig for en god mor å jobbe fulltid. De aller fleste mødre jeg vet om med så mange barn, er hjemme, eventuelt jobber de en dag eller tre i uken. Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Kvinner bør ha mulighet til å være hjemmeværende, eller arbeide mindre. Når man har mer enn to barn, så er det umulig for en god mor å jobbe fulltid. De aller fleste mødre jeg vet om med så mange barn, er hjemme, eventuelt jobber de en dag eller tre i uken. Det burde absolutt vært mer fleksible muligheter i arbeidslivet for foreldre men mange velger selv å jobbe veldig mye. Det er jo fint mulig at både mor og far jobber 80% f.eks og hjelper hverandre mer. Det er jo ikke slik at bare mor kan ta seg av barn. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Utvid kontantstøtten til å gjelde barn opp til seks år. For familier uten store inntekter, kan den bety mye. Selv om jeg i prinsippet heller ønsker lavere skatt. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 30. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2005 Han skrev at kvinner egnet seg i hjemmet, mens menn hadde god kondisjon. Jeg anser dette som totalt bullshit. Han skriver videre at det er en god grunn til at ting er som de er. Hvordan er de da? Kvinner egner seg til husarbeid og til å passe unger, og det er en god grunn til at de derfor må fortsette med dette? Er gutter flinkere til tunge matematiske oppgaver? La meg gjerne se noe fakta.. Her kom du med et langt bedre innlegg som angriper vesentlige deler av hans innlegg. Spesielt det første du nevner som er veldig generaliserende fra han. Det er bedre å stille kritiske spørsmål på denne måten, enn å bruke sarkasme, eller ved å legge ord i munnen på vedkmmende. Da får du (forhåpentligvis) vedkommende til å tenke over sine synspunkt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå