Gå til innhold

Stakkars kvinner som ikke har fritid...

Anbefalte innlegg

Nok en sak der en eller annen kvinnelig forsker finner frem noe å sette fingen på når det kommer til hvor "synd" det er på alle kvinner, uansett hvor talentløs og irrelevant saken er. At man ikke har andre ting å kaste bort tiden på :roll:

Og som feministen hun er så kommer hun selvfølgelig med en konklusjon: "- Han gjøre mer hjemme, mens hun arbeide mer ute. "

Hva er det med folk som absolutt skal fortelle alle andre hvordan de skal leve livet sitt, for å utjenvne en statistisk forskjell? Dette har jo heller ingenting med likestilling å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det bare meg som føler det sånn, eller er 90% av alle innleggene her i Politikk, religion og samfunn forårsket av at folk hisser seg opp over historier i Dagbladet eller VG?

Kanskje vi skulle ha en advarsel på forsiden av dem begge: "Advarsel! Hyppig lesning av tabloidaviser forårsaker unødvendig opphisselse og kan medføre et sterkt forvrengt verdensbilde." ;)

Jeg har ikke lest noen av dem på over 20 år, hverken på papir eller web, og tar det meste av det vrøvlet de lager oppslag på med knusende ro...

La vær å lese Dagbladet, da vel. Dama er forsker, og forskere har slikt å gjøre på, avhengig av kjønn. Andre forskere kommer til andre resultater, og så blir resultatet uansett slik samfunnet vil ha det, og ikke slik forskerne tror. Ingen grunn til å bli provosert. Dersom hun var politiker hadde jeg kanskje giddet å reagere.

Nå har jeg selvsagt ikke lest denne historien heller, så jeg skal ikke ha noen formening om innholdet i den... :cool:

Geir :)

Lenke til kommentar
Lar ikke vær å lese aviser bare fordi jeg er uenig med eller om noe de skriver.

Er ikke sunt å lese noe man kun er enig i, blir fort hjernevasket da ;)

Se min signatur. ;)

Leser gjerne noe jeg er uenig i. Har stor glede av mange publikasjoner av alle slags sjatteringer. (Fra Dagens Næringsliv til Klassekampen.) Men de skal helst være verd tida det tar å bla gjennom dem, og da skal de utfordre annet enn irritasjonen...

Dagbladet og VG gjør ikke det for meg. Om jeg skal tro forsidene, og de sitater jeg ser annen steds hen.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Jeg er så drittlei av å lese om sånne saker som det her. De synes så fordømt synd på seg selv.

Jeg er så drittlei slike tråder som dette her... :roll:

On topic: morningstar665, det spørs hva som går under betegnelsen "husarbeid". Det kan være oppvask, vasking av bad, matlaging, plukke opp sure sokker, re sengen..

Jeg tviler ikke på artikkelen stemmer, men jeg bryr meg egentlig ikke så sinnsykt heller. Jeg godtar ikke å gjøre alt hjemme hvis jeg bor sammen med noen. Hva andre gjør, er ikke mitt problem. Jeg tror mye av problemet er kvinnens stille sinne over at hun stadig vekk må rydde og gjøre alt i huset. Ta f.eks min mor. Hun er en av de som forbanner seg over at "ingen tar i et tak".. Problemet er at hun alltid vil ha det så ryddig, i tillegg til at i stedet for å gi beskjed at hun trenger hjelp, så gjør hun alt selv og kjefter etterpå. Nå skal det sies at mann og barn gjerne kunne tenkt seg til ting litt selv, i stedet for å måtte bli bedt om å gjøre noe, men det må da være bedre å bruke to sekunder på å be om hjelp, enn ti minutter på å kjefte.

Lenke til kommentar
Jeg er så drittlei av å lese om sånne saker som det her. De synes så fordømt synd på seg selv.

Jeg er så drittlei slike tråder som dette her... :roll:

Fordi at?

Jeg godtar ikke å gjøre alt hjemme hvis jeg bor sammen med noen. Hva andre gjør, er ikke mitt problem.

Men du syntes det er helt greit at en kvinnelig forsker går ut og sier hva du og alle andre kvinner skal gjøre, i "likestillingens navn"? Er du ikke lei av å høre at du har et så mye mer forferdelig liv enn menn bare fordi du er kvinne? (noe som er noe fordømt pisspreik)

Om du jobber 50% stilling, og han 100%, ser du på det som naturlig at du da gjør mer husarbeid ettersom han jobber mer ellers?

Ta med i beregningen at kvinner oftere jobber deltid enn menn, så er statistikken (om den stemmer) forståelig og den indikerer overhodet ikke at kvinner gjør så mye mer enn menn.

Hun er en av de som forbanner seg over at "ingen tar i et tak".. Problemet er at hun alltid vil ha det så ryddig, i tillegg til at i stedet for å gi beskjed at hun trenger hjelp, så gjør hun alt selv og kjefter etterpå. Nå skal det sies at mann og barn gjerne kunne tenkt seg til ting litt selv, i stedet for å måtte bli bedt om å gjøre noe, men det må da være bedre å bruke to sekunder på å be om hjelp, enn ti minutter på å kjefte.

Kan jo være at hun faktisk liker å holde det ryddig for deg og din familie. Å kjefte er ofte en standard form for å signalisere at man ikke føler seg verdsatt. Fortell henne at du er takknemlig for alt arbeidet hun gjør, så blir kanskje dagen litt bedre for henne ;)

Lenke til kommentar

Ser egentlig ikke problemet med denne artikkelen. De gangene forskere finner ut det motsatte, at menn er en "lidende" part, blir det jo de samme oppslagene.

Tror lesere som Dotten må klype seg selv i armen å innse at det fremdeles eksisterer en del gammelt gruff som dette. Mye av dette er nok helt naturlig, men at gruffet blir konkretisert og fremlagt i massemedia er jo bare positivt, samme om det kommer kvinnen eller mannen til gode. Hvis vi vil ha likebehandling av mann og kvinne er jo første bud å bevisstgjøre befolkningen om forskjellene.

EDIT: glemte et ord...

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar

Tror lesere som Dotten må klype seg selv i armen å innse at det fremdeles eksisterer en del gammelt gruff som dette. Dette er nok helt, men at gruffet blir konkretisert og fremlagt i massemedia er jo bare positivt, samme om det kommer kvinnen eller mannen til gode. Hvis vi vil ha likebehandling av mann og kvinne er jo første bud å bevisstgjøre befolkningen om forskjellene.

Og det er her du tråkker i salaten. Som så mange andre.

Dette har ingenting med likestilling å gjøre og det er overhodet ingenting som tyder på noe "gruff".

Likestilling handler om like muligheter og like rettigheter uavhengig av kjønn. Det handler ikke om en 50-50% statistisk fordeling innenfor alt mellom himmel og jord.

Denne artikkelen viser til en påstått forskjell i fritid, men det har ingenting med likestilling å gjøre. Ingenting i artikkelen viser til noe som helst som påpeker at kvinner har mindre fritid fordi de er kvinner. Og hvorfor? Fordi det ikke er mangelen på penis som gjør at kvinner har statistisk mindre fritid.

Og derfor er heller ikke en slik artikkel i det hele tatt positiv. Den fremstiller en falsk realitet og antyder at dette er et resultat av diskriminering av kvinnen. Noe som ikke er tilfelle. Og derfor svartmaler man situasjonen og hauser opp under en falsk forestilling av diskriminering som ikke eksisterer.

At man går rundt og inbiller seg at kvinner blir tvunget til husarbeid og ikke har like muligheter som mannen i å gå ut i arbeid er et hån, spesielt mot kvinnen. Kvinner er ikke stakkars små jenter som blir undertrykt av store stygge menn lenger, gi kvinnen litt mer kreditt en det. Gjør kvinner generelt sett mer husarbeid er det fordi de velger det, ikke fordi de blir tvunget til det. Og all ære til kvinnen, la oss slutte å håne dem på slike måter som dette.

Og så er det på tide at forskere som hun i denne artikkelen respekterer kvinners valg og slutter å prøve å diktere hva kvinner skal og ikke skal gjøre.

Lenke til kommentar
Og derfor svartmaler man situasjonen og hauser opp under en falsk forestilling av diskriminering som ikke eksisterer.

Det er her jeg mener du må lese artikkelen i Dagbladet på en annen måte. Jeg mener situasjonen på ingen måte blir svartmalt her. Dette er jo tross alt bare statistikk som ingen har vont av å lese.

Jeg har ikke brukt ordet likestilling, men likebehandling. Når jeg tenker meg om burde jeg kanskje erstattet det med et ord som ikke assosieres med lovfestede rettigheter. Jeg brukte ordet gruff som en fellesbetegnelse på de mange, i utgangspunktet, rare "forskjellene" vi har som følge av gamle kjønnsroller. Støvtørking, dekkskifte på bil, klesvask, monteringsarbeid, det finnes mange. Mye av dette er som jeg skriver helt naturlig.

Poenget mitt er at artikkelen i Dagbladet inneholder "mann vs. kvinne-statistikk". Om man velger å lese dette som feministisk propaganda fra forskerhold får bli opp til hver enkelt. At kvinner generelt sett gjør mer husarbeid i tillegg til at de stadig blir mer yrkesaktive trenger man uansett ikke forskere for å finne ut av.

Lenke til kommentar

Det er her jeg mener du må lese artikkelen i Dagbladet på en annen måte. Jeg mener situasjonen på ingen måte blir svartmalt her. Dette er jo tross alt bare statistikk som ingen har vont av å lese.

Det er ikke bare en artikkel som formidler en statistikk. Det er Dagbladet som trekker konklusjon om at dette er et problem for likestilling. Quote:

Siden det vanskelig lar seg gjøre, foreslår hun et annet tiltak for å få has på likestillingsproblemet:

De skriver rett ut at dette er et likestillingsproblem, og det er svartmaling.

Jeg brukte ordet gruff som en fellesbetegnelse på de mange, i utgangspunktet, rare "forskjellene" vi har som følge av gamle kjønnsroller.

Og poenget er at Dagbladet får det til å dreie seg om likestillingsproblem, noe som er helt malplassert.

Om man velger å lese dette som feministisk propaganda fra forskerhold får bli opp til hver enkelt.

Det er vanskelig å ikke gjøre det. Er bare til å lese den siste setningen i artikkelen. Hun har et klart mål med denne statistikken og det er å komme med en falsk virkelighet over en diskriminering som ikke finner sted.

At kvinner generelt sett gjør mer husarbeid i tillegg til at de stadig blir mer yrkesaktive trenger man uansett ikke forskere for å finne ut av.

Kan så være, men det er dog intet likestillingsproblem.

Jeg har ikke brukt ordet likestilling, men likebehandling.

Sorry,my bad ;)

Lenke til kommentar
Likestilling handler om like muligheter og like rettigheter uavhengig av kjønn. Det handler ikke om en 50-50% statistisk fordeling innenfor alt mellom himmel og jord.

Åh JA! Endelig noen som fikk det frem!

Denne forskeren har vel ganske lite og gjøre, ettersom hun gidder å undersøke ting som går i samme kategori som om mannen sitter på do i 5 eller 8 minutter, istedenfor 2 eller 4 minutter, slik som kvinner gjør.

Lenke til kommentar

Bra svart, Dotten. Ble litt klokere på hvordan du ser det.

Jeg som du ser ikke på dette som noe likestillingsproblem. Jeg mener der i mot at det er et del av en større sak som går på gamle kjønnsroller, AKA gruff i tidligere poster.

Begrunnelsen for mitt syn er at på min arbeidsplass jobber det like mange menn som kvinner. Stort sett er alle ektefellene til mine kollegaer også i fulltidsjobb. Det som går igjen og igjen er at de fleste av kvinnene har mindre sjangs til å "ofre" seg selv til jobben på grunn av hus og familie. Dette er fordi de har mer daglige "oppgaver" innen husarbeid og barn. Dette sier litt om hvilket av kjønnene som har mest fritid og ikke minst frihet. Selvfølgelig er det ikke snakk om tvang her, men gamle kjønnsroller har fortsatt stor innflytelse. Når slikt kommer frem i media er det ofte fra hall- eller helfeminister og dermed blir det avskrevet fra mange hold som propaganda. Jeg mener at slikt bør kommer frem på den ene eller den andre måten. Husk at mange av disse oppgavene som kvinnen gjør, ofte ikke blir lagt merke til før noen ikke gjør dem.

Det endelige spørsmålet er om det hele er rettferdig, ikke om det er likestilling.

Lenke til kommentar

Som en liten digresjon. Det er ikke lenge siden jeg leste en undersøkelse som konkluderte med det motsatte. Fordi menn gjorde stadig mer husarbeid, i tillegg til full jobb, så jobbet han totalt sett mer enn kvinnen. Slike undersøkelser skal man ta med en klype salt. :hrm:

Og Dotten har helt rett. Uansett hvilken vei dette svinger, så har det ikke noe med likestilling å gjøre. Og angående disse forskerne med politisk agenda... :thumbdown:

Lenke til kommentar

Som sagt, man velger selv hvilket liv man vil leve. Om man vil satse på familie fremfor en "stor" karriere så er det et valg, man kan som oftest ikke få i pose og sekk. Personlig er jeg tobarnsfar og jeg var en langt mer verdifull arbeidstager som singel enn jeg nå er som pappa. Det hindrer mine karrieremuligheter og hva jeg kan yte, ettersom jeg ikke har anledning til å jobbe mer overtid og har høyere sykefravær fordi jeg må være hjemme med sykt barn. Men det plager meg ikke og det er bare rett og rimelig at de som satser mer på jobben får betalt for det. Min prioritering er uansett at det ikke er karrieren min som gir meg glede, det er det familien som gjør.

Så jeg ser ikke på dette som urettferdig i det hele tatt. Så lenge man har valgfrihet uavhengig av kjønn så er det bare bra.

PS! Hos oss gjør madammen garantert mer husarbeid enn meg. Det går rett og slett på at hun er mer pirkete på ryddighet enn jeg er og ønsker å rydde selv om det strengt talt ikke er nødvendig halvparten av gangene. Men det er hennes valg og det er hennes personlighet. Det er ikke pga at hun er kvinne, det er bare slik hun er. Broren hennes er enda værre. Men jeg gjør mer enn nok hjemme og det plager meg ikke. Og jeg er evig takknemlig på min bedre halvdel for den innsatsen hun gjør. At forskere går ut og rakker ned på at hun gjør husarbeid er tåpelig og det er provoserendes.

Madammens 20 minutter forsvinner nok på badet ;)

Lenke til kommentar
At forskere går ut og rakker ned på at hun gjør husarbeid er tåpelig og det er provoserendes.

Det rakkes ned på at det er kvinnen som oftest har oppgaver innen husarbeid - ikke selve oppgavene eller at de blir gjort.

Så lenge man har valgfrihet uavhengig av kjønn så er det bare bra.

Poenget mitt er at slike oppgaver ofte blir gjort av kvinnen fordi hun er kvinne, ikke på grunn av det er mest praktisk slik. Da er vi tilbake på kjønnsrollene. Valgfriheten har man, men den blir ofte styrt av gamle kjønnsroller.

Og angående disse forskerne med politisk agenda...  :thumbdown:

Lurer på hvilke utspill en kvinnelig forsker kan komme med når det gjelder dette temaet, uten å bli beskylt for å ha en politisk agenda.

PS: Når det gjelder oss unge og single har vi selvfølgelig mye større frihet til å ta i et tak på jobben enn både kvinner og menn med ektefelle og barn. Det gjelder ikke bare kvinnene. Men vi snakker jo ikke om single uten barn vs. gifte med barn.

Lenke til kommentar
Og angående disse forskerne med politisk agenda...  :thumbdown:

Lurer på hvilke utspill en kvinnelig forsker kan komme med når det gjelder dette temaet, uten å bli beskylt for å ha en politisk agenda.

De kan holde seg til forskningen og la vær å uttale seg om politikken. Ved å kalle dette et likestillingsproblem så har hun klart vist at hun har en politisk agenda.

Lenke til kommentar
At forskere går ut og rakker ned på at hun gjør husarbeid er tåpelig og det er provoserendes.

Det rakkes ned på at det er kvinnen som oftest har oppgaver innen husarbeid - ikke selve oppgavene eller at de blir gjort.

Så lenge man selv velger å gjøre det og ikke blir tvunget til det på bakgrunn av kjønn er det intet problem og ikke noe man trenger å rakke ned på.

Poenget mitt er at slike oppgaver ofte blir gjort av kvinnen fordi hun er kvinne, ikke på grunn av det er mest praktisk slik. Da er vi tilbake på kjønnsrollene. Valgfriheten har man, men den blir ofte styrt av gamle kjønnsroller.

Dette er ikke noe problem. Man kan velge å gjøre det man vil og man blir ikke forhindret av kjønnet sitt. Om det at jenter "leker med barbie" når de er liten og kjønnet spiller en rolle på hvillket "mønster" man faller inn under, er greit nok. Kjønnet er en av mange faktorer som spiller inn på vår identitet og hvem vi er. Så lenge man har like muligheter og rettigheter uavhengig av kjønn, så er det uvesentlig om kvinner statistisk sett velger å gjøre mer husarbeid. Kjønnsroller er ikke et argument som tilsier at noen kan gå ut og kreve at menn må gjøre mer husarbeid og kvinner må arbeide mer i arbeidslivet. Det er stigmatisering og generalisering. Det er ikke noe mål for samfunnet at man fordeler alt 50-50. For det vil medføre at man vil bli tvunget eller manipulert til å ta valg på bakgrunn av kjønnet sitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...