enden Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Vi mennesker opplever en mye sterkere effekt av kulde når den kombineres med vind. Hvorfor dette, og gjelder denne effekten på andre ikke-levende objekter, som stein og metall? Finnes det noen fullgod måte å måle effektiv kulde på? Lenke til kommentar
JeffK Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Luften som er intill huden blir varmet opp av kroppen. Når temperaturforskjellen på kropp og luft er liten, går den totale varmetransporten tregere. Om det blåser, byttes den oppvarmede luften hele tiden ut med kald luft. Lenke til kommentar
simes Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Ja, det er riktig som JeffK sier. Kroppstemperaturen lager et "lag" eller en "hinne" rundt kroppen som beskytter kroppen mot ekstreme temperaturer begge veier. Prøv å vifte med armene i en badstue. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 * Jeg vil tro den spesifikke varmekapasiteten har en del å si også. Hvis man blåser på litt vann og et stykke bly vil vannet kjøles raskere av enn blyet, kontra om man ikke blåser. Vann har vel 4,2 kJ/kgK, om jeg husker riktig, og bly har 0,2 - 0,3 ? På samme måte er det vel slik at vannet over tid vil avgi mer energi til lufta, fordi den har mye mer energi lagret per °C (eller K for den saks skyld) det holder i temp.? Hmm... Jeg kan jo legge til et spørsmål jeg fikk på ei fysikkprøve som jeg lurer på fasit på..: "Hvorfor kjennes lufta som strømmer fra et sykkeldekk kald ut?" Jeg tenkte kanskje på 'pV/T = konstant', men det blir bare fucked. Så tenkte jeg på at lufta gjør et arbeid på omgivelsene, og derfor mister indre energi, men kan det stemme? Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 * Jeg vil tro den spesifikke varmekapasiteten har en del å si også. Hvis man blåser på litt vann og et stykke bly vil vannet kjøles raskere av enn blyet, kontra om man ikke blåser. Vann har vel 4,2 kJ/kgK, om jeg husker riktig, og bly har 0,2 - 0,3 ? På samme måte er det vel slik at vannet over tid vil avgi mer energi til lufta, fordi den har mye mer energi lagret per °C (eller K for den saks skyld) det holder i temp.? Hmm... Jeg kan jo legge til et spørsmål jeg fikk på ei fysikkprøve som jeg lurer på fasit på..: "Hvorfor kjennes lufta som strømmer fra et sykkeldekk kald ut?" Jeg tenkte kanskje på 'pV/T = konstant', men det blir bare fucked. Så tenkte jeg på at lufta gjør et arbeid på omgivelsene, og derfor mister indre energi, men kan det stemme? For det første så tar det lengre tid å kjøle ned vann enn bly, uansett om du blåser kald luft mot begge. En annen ting som påvirker resultatet er overflaten til prøvene. Ujevn-->større kontaktflate gir bedre resultat, altså fortere kjøling. Til det andre: pV = nRT nR er en konstant for gassen, som i dette tilfellet er luft. Inne i dekket er trykket større enn ute. For å senke temperaturen må trykket reduseres. Når gassen strømmer ut av sykkeldekket vil trykket senkes dramatisk, da synker også temperaturen. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Til det andre: pV = nRT nR er en konstant for gassen, som i dette tilfellet er luft. Inne i dekket er trykket større enn ute. For å senke temperaturen må trykket reduseres. Når gassen strømmer ut av sykkeldekket vil trykket senkes dramatisk, da synker også temperaturen. Men volumet vil også øke når lufta slipper ut? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Til det andre: pV = nRT nR er en konstant for gassen, som i dette tilfellet er luft. Inne i dekket er trykket større enn ute. For å senke temperaturen må trykket reduseres. Når gassen strømmer ut av sykkeldekket vil trykket senkes dramatisk, da synker også temperaturen. Men volumet vil også øke når lufta slipper ut? ^^ Det jeg trodde også... pV/T = pV/T ang. det med overflate, så utelot jeg å tenke på det for enkelhetens skyld. At bly kjøles raskere av enn vann er jeg forsåvidt klar over, men % økning i effektivitet i nedkjølning blir vel større for vann om man blåser på det? Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 ja, volumet vil også øke, men da har gassen gjort arbeid ved å flytte på luftmolekyler. Da taper gassen energi, og temperaturen synker. På videregående skole hadde læreren en beholder med CO2 gass. Han holdt en klut på åpningen og skrudde på "kranen". Gassen føk ut og ble så fort nedkjølt at det ble til tørris Angående vannet og blyet. Med fokus på temperatur vil blyets temperatur fortsatt synke fortere enn vann når det blir kjølt ned med en luftstrøm. Med fokus på energi, vil vannet miste mer energi enn bly. Dette er fordi vannet overflate er lettere å forstyrre enn blyet ved påført luftstrøm. Vannet vil ha større overflate når du blåser på det. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 (endret) http://www.dagbladet.no/dinside/2005/03/03/425085.html Endret 28. mars 2005 av Blib Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Jeg vil tro den spesifikke varmekapasiteten har en del å si også. Hvis man blåser på litt vann og et stykke bly vil vannet kjøles raskere av enn blyet, kontra om man ikke blåser.Vann har vel 4,2 kJ/kgK, om jeg husker riktig, og bly har 0,2 - 0,3 ? På samme måte er det vel slik at vannet over tid vil avgi mer energi til lufta, fordi den har mye mer energi lagret per °C (eller K for den saks skyld) det holder i temp.? Her tror jeg det er en liten kortslutning. Dersom vi snakker om varmekapasitet alene, ville blyet kjøles raskere ned enn enn vannet. Grunnen til at det er omvendt, er at partialtrykket av vann er høyere enn bly ved normalt trykk og temperatur. Dette gjør at vannet damper av rask, og dampen tar med seg varmeenergi bort fra vannet som derfor blir kaldt. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 [fin tabell] Slike tabeller ville jeg tatt som veiledende, for dette vil jo strekt avhenge av hva slags klær man har på. Har man vindtette plagg så vil effekten av vind være mindre enn om man går med luftige klær. Det vil si at om man har en vindtett jakke som er like bra som en ullgenser uten vind, så vil ullgensern føles mye kaldere når det begynner å blåse, enn den vindtette jakka vil gjøre. Off topic: Angående faren for å forfryse seg, så er den som regel størst rundt null grader, for da smelter snøen og klær og sko blir lettere våte. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Slike tabeller ville jeg tatt som veiledende, for dette vil jo strekt avhenge av hva slags klær man har på. Har man vindtette plagg så vil effekten av vind være mindre enn om man går med luftige klær. Har vært en del i fjellet og har vokst opp med denne tabellen. Det gjelder først og fremst bar hud. Dvs. ansiktet og på hendene (om man tar av seg hansker/votter). Når man kler seg i fjellet har man alltid et vindtett plagg tilgjengelig og n antall tynne lag klær under. Så kan man regulere temperaturen ved å ta av og på klær. Hvordan man er kledd vil selvsagt påvirke hvor kaldt det føles, men det vil også aktivitetsnivået gjøre. Når det gjelder hvordan modellen lages: Man kan ha et varmeelement som holder konstant temperatur (f.eks. 37 grd. C) i en vindtunnel. Så måler man energitapet (enerigen som kreves for å opprettholde temperaturen) ved forskjellige temperaturer i tunnelen og vindstyrker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå