perstian Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Er ganske ny innenfor overklokking osv, men jeg har lyst til å overklokke CPU'en min og evt skjermkortet fordi jeg syns det går rett og slett for sent. Jeg kjører CS helt fint, samme med HL2 (800*600 med alt av andre innstillinger på det høyese) og diverse andre spill, men jeg syns likevel det kunne gått raskere. (oppstart, starting av spill og programmer osv osv.) Det jeg har er: (Socket A) Amd Athlon XP2500+ 1.8GHz TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5 EPoX EP-8RDAE hovedkort for Socket A DDR Sapphire Radeon 9600XT Atlantis 128M DDR (tok ikke med HDD for det er ikke så viktig..?) Jeg kjøler med Thermaltake Volcano 11 Xaser Edition og Arctic Cooling VGA Silencer ATI 2 I load så holder CPU'en rundt 40-43 grader når CPU-vifta står på fullt og 33-35 ved Idle og rundt 45-48grader når CPU-vifta står på min. og 38-40 ved Idle. GFX holder rundt 30grader Idle og 36-38 ved Load. Noen som kan fortelle meg hva jeg skal gjøre for å overklokke, hvilke programmer jeg kan bruke for å sjekke temp. bus-hastighet osv og hvor mange grader kan de CPU osv bli før det begynner å bli risikabelt? Håper på svar. Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Her er jo en guide til overklokking Vell du bare øker fsb og mp ganske enkelt riktig nok. Og du må huske og låse agp\pci vist ikke går alt til hel**** Og volten må du også øke. Speedfan er et godt program til å sjekke temp. og vifte hastighet (justere dem og så) cpu-z er bra til å finne ut eksakt klokke hastighet. stopp når tempen nærmer seg 60 grader men max temp. før det smeller er 90 grader. Det er stort sett ikke så vannsklig. trykk delete når du starter opp maskinen så kommer du inn på bios det er stort sett ikke så vansklig å navigere seg fram til overklokkings plassen. lykke til! Lenke til kommentar
perstian Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 (endret) Da setter jeg CPU vifta på fullt og restarter PC'en for å gå inn i bios. Legger inn resultatet senere we sneikz! Edit: fant ikke det der med AGP/PCI. Under hvilken kategori ligger det? Endret 27. mars 2005 av perstian Lenke til kommentar
Adversary Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 hmmh... på min bios står der: agp/pci clock : by subtile tuning item Du kan klokke litt uten å låse denne men du kan ikke kjøre på høye klokkehastig heter! hvet ikke hva der står på den andre biosen. Lenke til kommentar
perstian Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 (endret) Jeg fant det ut. Nå er klokkehastigheten på 2205MHz, tidligere 1833MHz. Først kjørte det ikke stabilt, men etter at jeg satte opp V fra 1.6 til 1.8 så funker det fett. "AMD Athlon xp2500+ @ 2200Mhz" blir riktig sant? EDIT: Alt sammen går helt fint, men plutselig etter at PC'en har stått på en bitte liten stund så blir skjermen svart akkurat samtidig som den restarter seg. De gangene det har skjedd så har jeg startet et program (forskjellig fra hver gang) Noen som har peil? Endret 27. mars 2005 av perstian Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Jepp... Du må muligens øke VCORE, eller så tåler den ikke hastigheten. Hva med minnet ditt ? Har du økt DRAM voltage ? -X- Lenke til kommentar
perstian Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 nei det gjorde jeg ikke.. leste litt mer om overklokking her på forumet og andre plasser og jeg har funnet ut at det er en god idè. jeg prøver å overklokke snart igjen Lenke til kommentar
Orbo Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 Det som forårsaker RS er helt enkelt at du har klokket for langt. Vil IKKE anbefale deg å øke vCore mer, som andre har sagt. Detta kan CPU'en at skade av over lang tid. Du fekk låst AGP/PCi-lock'en altså? Den skal stå på forholdsvis 66/33 Mhz. Hva er tempen når du satt opp vCore til 1.8 da? Lenke til kommentar
perstian Skrevet 28. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2005 den er rundt 45grader og da står CPU-vifta på fullt.. hvis du ser på første post så ser du temperaturene jeg har uklokket Lenke til kommentar
LWSR54 Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 hadde samme problem som du med 2500 xp....økte strømen til 1,7 og satt multiplier opp til 10,5 x 190 og nå funker det.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå