Dan Hansen Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Vet ikke riktig om dette er rette stedet for tråden - men jeg får prøve - så får den heller flyttes om det er feil. Uansett - frua i huset lurer på å åpne en webshop - og ettersom man kan få en fet SHDSL-linje for samme prisen som det koster å leie plass hos en webshopleverandør - lurte vi på å oppgradere linja hjemme og kjøre alt sammen på egen server. Datamaskiner har vi nok av. Men, finnes det noen gode løsninger for dette bruket? Og har noen av dere erfaringer med dette? Vi har pr idag linjer hos Bluecom og de fungerer tilfredsstillende. Vi har både Windows2000server, FreeBSD og Linux som alternative operativsystemer. ::Dan Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Her finner du et alternativ du bør ta en nærmere titt på. Enkelt å sette opp, enkelt å administrere og det er gratis. Lenke til kommentar
PuseOdd Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Hosting av web på et hotell vil vel bli endel billigere i lengden enn å ha shdsl hjem vel? Bedriftslinjer koster vel gjerne et par tusen i måneden, minst? Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 hehe - kjører hjemmefra - 799,- inkl mva og fast ip hos Bluecom for en 1024/1024 :Dan Lenke til kommentar
PuseOdd Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 (endret) Er det ikke gjerne en klausul i privatkontrakter som forbyr bruk kommersielt da? Forresten er Zen-Cart og et alternativ, videreutvikling av oscommerce ser det ut til. Endret 27. mars 2005 av PuseOdd Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 Neimen om jeg vet - det får jeg nesten sjekke ut litt nærmere. Men de reklamerer jo med muligheten for å få fast IP til bruk til egne servere. Er vel ikke særlig utbredt med egne servere utenom kommersielt bruk. Ellers er det vel litt gråsone ettersom hun har et personlig firma - dvs - organisasjonsnummeret er tilknyttet henne som person. Dette kan jeg forhøre meg om hos advokaten vår. ::Dan Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 Ikke meningen å "spamme" - men leste nettopp betingelsene; "4.1. Kunden er ansvarlig for at systemet og utstyret som benyttes til enhver tid er tilpasset Leverandørens system og utstyr. Nødvendige endringer i Kundens system og utstyr, bekostes av Kunden i sin helhet. Produktene og tjenestene kan ikke benyttes i kommersielt øyemed. Uten nærmere avtale kan Kunden maksimalt annektere to IP-adresser fra Leverandrørens nett..." Ser ut til vi muligens må se på andre løsninger her - får ta en prat med bluecom senere neste uke. ::Dan Lenke til kommentar
Stream Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Det er vel uansett billigere å leie et webhotell enn å betale for å få raskere linje hjem? Veldig mange leverandører inkluderer et delt SSL-sertifikat i serverleien, sammen med støtte for MySQL og PHP. Da har man jo alt for å sette i gang med f.eks. osCommerce eller Zen-Cart. Skal man ha betalingsløsning kommer jo det uansett i tillegg via f.eks. WorldPay, PayPal eller Paynet. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 28. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2005 Vi har regnet litt på det, og uansett hva vi bestiller av eksterne løsninger kommer jo linjeleien hjemme i tillegg. Derfor kunne det være en tanke å betale kr 799,- pr mnd og ha det hele hjemme istedenfor 549,- pr mnd for (nesten) tilsvarende ADSL. Alt i alt skiller det snaut en tusenlapp i året for å kombinere eksterne og interne tjenester. Og noe av tanken er jo selvfølgelig å få noe kjappere linje hjemme - det hadde vært en fin bonus ... Gjelder det kun å ha raske linjer kan jeg jo bare sette alt sammen opp på jobben hennes, der er det allerede 1024/1024 SHDSL. ::Dan Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 3. april 2005 Forfatter Del Skrevet 3. april 2005 Oppsummering og noen nye spørsmål i samme forbindelse Istedenfor å opprette en ny tråd fortsetter jeg like gjerne her, håper det er greit ... Nå har vi halvveis bestemt oss for å gå for OS Commerce ettersom den også kan fåes i norsk versjon. Spørsmålet da er om det er noen som har noe særlig erfaring med den? Og er det noe spesielt vi må være oppmerksomme på? Tenker da på før/under/etter installasjon? Har også innsett at egne linjer blir alt for dyrt i så henseende - så hvis noen har anbefalinger vedrørende billig webhotell som man vet fungerer med OS Commerce hører vi gjerne om det også. Takker og bukker... ::Dan Lenke til kommentar
Stream Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 (endret) osCommerce fungerer veldig bra den - litt knotete å modifisere utseende for en nybegynner, men er man tålmodig og har litt peiling på html (og kanskje også php) går det greit. Det finnes mods til den som gjør at det er lettere å endre utseende via templates, så det kan være en idé å installere...(i nye osCommerce er slikt innebygget, men de er UTROLIG trege med nyutviklingen). Oppkoblingen mot ulike betalingsløsninger er stort sett bra. Har kun brukt WorldPay selv og den fungerte problemfritt. Uansett så har de et veldig aktivt supportforum hvor du får hjelp til det meste. I den nyeste webshoppen jeg installerte brukte jeg forresten Zen-Cart i stedet for osCommerce, og jeg vurderer å bytte ut de andre osCommerce-installasjonene jeg har med Zen-Cart også. Den har en del mer funksjonalitet og kommer stadig i nye utgaver. Hvis du vurderer å benytte Zen-Cart istedenfor bør du sjekke at de tilleggene du trenger finnes til den også (språkfiler og betalingssystem i hvert fall). Angående webhotell kan du velge omtrent hva som helst som støtter PHP og MySQL. Har selv hatt veldig god erfaring med www.unitedhosting.co.uk (men nå har byttet ut de med dedikerte servere). De er rimelige og har utrolig god support (både på mail, msn og telefon). På www.webhostingtalk.com kan du sjekke ut hvordan de ulike tilbyderne omtales (men ta selvsagt alle ekstreme utsagn med en klype salt). Endret 4. april 2005 av Stream Lenke til kommentar
Madcow01 Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 (endret) Jeg kan anbefale Shop-script Bruker de selv, på Min Dartshop Den koster ett par tusen kroner, men da får du alle oppdateringer, og god teknisk support av de som har laget den. Tok meg 10 minutter og sette opp, og admin grensesnittet er veldig enkelt å bruke. Ta gjerne kontakt med meg hvis du trenger info. Endret 5. april 2005 av Madcow01 Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 7. april 2005 Forfatter Del Skrevet 7. april 2005 I den nyeste webshoppen jeg installerte brukte jeg forresten Zen-Cart i stedet for osCommerce, og jeg vurderer å bytte ut de andre osCommerce-installasjonene jeg har med Zen-Cart også. Den har en del mer funksjonalitet og kommer stadig i nye utgaver. Hvis du vurderer å benytte Zen-Cart istedenfor bør du sjekke at de tilleggene du trenger finnes til den også (språkfiler og betalingssystem i hvert fall). Kanskje den er like grei? Jeg kjenner som sagt ingen av dem og må vel lære en del uansett. Kan man laste den ned og "prøveinstallere" den på en server bare for å teste litt? Vi sitter allerede på en del domener som støtter både php og mysql, men jeg har ærlig talt aldri brydd meg så mye om å lære noe om det (men det er jeg vel nødt til nå) Har du noen linker til sider der disse er i bruk? Gjerne noen av de du har installert, så kan vi se på dem når vi vurderer Kan man velge språk på forsiden? og eventuelt ha forskjellige betingelser litt ettersom hvor i verden man er? Stiller jeg mange dumme spørsmål nå? ::Dan Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 9. april 2005 Forfatter Del Skrevet 9. april 2005 Tilleggsspørsmål; Jeg ser at det finnes moduler for Visa og Mastercard. Er ikke dette rådyrt å bruke? Og finnes det noen andre måter kunder kan betale på? Tenker da ikke på postoppkrav ... ::Dan Lenke til kommentar
Stream Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 Det er bare å laste ned fra zen-cart.com og teste ut installasjonen. Språkfiler kan også lastes ned. Ellers kan du gå til www.opensourcecms.com for en enkel test uten å installere selv. www.ivibesstore.com (oscommerce) og www.ezeeroc.co.uk (zen-cart) er to av installasjonene jeg har satt opp. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 10. april 2005 Forfatter Del Skrevet 10. april 2005 Begge deler ser helt klart interessante ut, men såvidt jeg forstår anbefaler du Zen-Cart? Nå ser jeg på begge sidene at du har integrert betaling med Visa & Mastercard, og spørsmålet er da om det krever noe ekstra, f.eks avtale med Teller? Og hva koster det isåfall? Vi har en avtale med Teller angående verifisering på handel via nett, hvor den handlende ikke behøver å oppgi annet en informasjon vedrørende utløpsdato mm. Da er det heller ingen nedre grense på verifiseringen. Og til sist - bør man lage websiden først også integrere shopløsningen - eller bør man gjøre det hele i shopløsningen? Àla Scannet.dk sin løsning. Men ikke minst - hva vil det koste oss å "leie" inn ekspertisen for å komme igang? ::Dan Lenke til kommentar
Stream Skrevet 10. april 2005 Del Skrevet 10. april 2005 For å integrere en betalingsløsning må du enten disponere en 1) kortterminal selv hvor du kan taste inn kortnumrene manuelt (som du kanskje gjør gjennom Teller?) eller 2) ha en avtale med et tredjepartsfirma angående betalingshåndtering (som også kanskje Teller tilbyr?). Du bør kanskje ta kontakt med Teller og høre om de kan hjelpe deg. Forskjellen mellom de to løsningen er: 1) alle kortopplysninger lagres i den databasen til din butikk noe som krever at du er påpasselig med sikkerheten på alle mulige måter. 2) alle kortopplysninger håndteres av et tredjepartsfirma som sjekker sannsynligheten for at kortene brukes av svindlere etc. før du velger å sende ut varene. Sistnevnte løsning koster nok mer, men er ofte verdt det. Det lønner seg nok å lage en skisse av designet først og så integrere det direkte i webshopløsningen. Hva det vil koste kommer vel helt an på omfanget av prosjektet. Du kan sikkert få en "hobbykonsulent" til å gjøre grovjobben for en tusenlapp eller to. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 10. april 2005 Forfatter Del Skrevet 10. april 2005 Ifølge den avtalen vi har med Teller (Visa & Mastercard) holder det om vi får oppgitt kortnummer, utløpsdato og sikkerhetskoden bak på kortet. Deretter må disse verifiseres manuelt via telefon hos Teller. Uansett beløp. Og dersom de godkjenner det fyller vi ut en seddel til en manuell Visa/Mastercard kortleser (en sånn svisj-svosj) og alt er iorden. Spørsmålet er vel egentlig om det finnes en løsning hvor kunden taster inn alle disse dataene selv og vi bare får dem oversendt for verifisering på epost. Skal man ha en løsning med betalingsterminal eller SSL overføring fra Visa/Mastercard koster dette gjerne flere tusen kroner i måneden - og så stor er ikke omsetningen ennå. Ellers takk for mange gode svar ... ::Dan Lenke til kommentar
Stream Skrevet 11. april 2005 Del Skrevet 11. april 2005 Spørsmålet er vel egentlig om det finnes en løsning hvor kunden taster inn alle disse dataene selv og vi bare får dem oversendt for verifisering på epost. Ja, standardmodulen for kortbetaling lagrer enten data'ene i databasen eller epost. Mener også å huske at man kan lagre halve nummeret i databasen og resten sendes på epost slik at det blir så sikkert som mulig. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 11. april 2005 Forfatter Del Skrevet 11. april 2005 Høres bra ut - da trenger man i utgangspunktet ikke noen utvidet avtale med Teller utover den vi allerede har. Nå venter vi bare på flyttingen av domenet så vi kan komme igang ... ::Dan PS: Stream - kan sende deg url på pm så du kan følge med hvis det kunne være av interesse ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå