Moonshine Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Hei! Jeg kjører rundt i mammas Yaris, og _hater_ lydbildet i den bilen. Dere som har kjørt denne bilen, vet at et godt lydsystem kunne gitt den et enormt løft. Jeg lurer på hva løsning jeg velger, og hvordan jeg skal utføre den. Jeg må sette noen kriterier, men disse nedprioriteres hvis noe annet skulle være nødvendig. Kriterier: Pris total: 4000,- Skal ikke måtte skjære i noen deler som er vanskelig å erstatte. Anlegget må trykke litt. Det originale designet på dashbord må, eller bør for mammas skyld, bevares. Hvis dette er umulig, eller kriteriene er latterlige, hadde det vært ekstremt nyttig for meg å få dette opplyst. Gleder meg til å sette i gang! Lenke til kommentar
icer Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 4000 var ikke så mye, men det hjelper selvsagt på... Søk litt på qxl eller hør med kompiser av deg om de har billige forsterkere (som de ikke har spilt ihjel) samme med sub'er, du skulle helst hatt front-set og bak-høytalere, men det blir vel litt vanskelig om du ikke skal bytte ut det orginale anlegget... Du kan se litt på Expert, der har de mye bra til bilstereo, har noen cadence som jeg tror skal vere til en bra pris Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Send en mail til Engen Audio, Autosound og Fleischers Autodesign så kan det godt hende du får gode tilbud. Ligg for all del unna Boss, Sony, Gas og denslags. Det finnes nok av god billige komponenter der ute til å kunne oppgradere systemet til å bli aldeles ok. Sjekk også Eltek's bilstereoprodukter. Anbefaler å holde deg til DynaBelserien innen forsterkere der. Det kunne også vært fint å opplyse om størrelsen på elementene, plassering, innbygggingsdybden og slikt da den gemene hop av bilstereofolk ikke cruicer rundt i små familieriskokere akkurat Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 28. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2005 (endret) Jeg mente ikke at jeg skulle beholde det originalet settet med høytalere - det er crap, men det hadde vært fint om jeg kunne beholde plasseringene og utseendet. Men det er vel umulig. Jeg skal altså da sjekke størrelsen på de nåværende høyttalerene, plasseringene og innbyggingsdybden. Yaris, familieriskoker? Hva snakker du om? Endret 28. mars 2005 av (jonas) Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 Hei! Jeg kjører rundt i mammas Yaris, og _hater_ lydbildet i den bilen. Dere som har kjørt denne bilen, vet at et godt lydsystem kunne gitt den et enormt løft. Jeg lurer på hva løsning jeg velger, og hvordan jeg skal utføre den. Jeg må sette noen kriterier, men disse nedprioriteres hvis noe annet skulle være nødvendig. Kriterier: Pris total: 4000,- Skal ikke måtte skjære i noen deler som er vanskelig å erstatte. Anlegget må trykke litt. Det originale designet på dashbord må, eller bør for mammas skyld, bevares. Hvis dette er umulig, eller kriteriene er latterlige, hadde det vært ekstremt nyttig for meg å få dette opplyst. Gleder meg til å sette i gang! Hvilken årsmodell er det snakk om? Kjører selv en D-4D 05 modell og den har et godt nok til å være toyota lydanlegg, men sjeneres av vanvittig dekkstøy. Det er fult mulig å sette inn noen gode coaxial høyttalere i døren 6.5" passer så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 iflg Pioneer sin bil-liste så har Yaris plass til 6,5" i frontdørene. Du kan f.eks begynne med: Bilforsterker dynaBel BF0604 KR 1798,- Peerless Definition 6" komponentsett KR 1598,- + noen kroner i kabler/montering Demp dørene innvendig og monter høytalerne på treplate (MDF eller spon) som du skrur godt fast i døren innenfor dørtrekket, så gir du 6" elementene mye større mulighet til å gi fra seg litt basstrykk. Diskantene monterer du på innsiden av speilene, på A-stolpen eller på dashbordet og vinkler de mot førerposisjonen. Dette vil garantert gi et kraftig løft i lydbildet. Grunnen til at jeg valgte en 4-kanals forsterker, er at det gir deg mulighet til å koble på en subwoofer på "bak-kanalene" (brokoblet ), den dagen du føler behov for mer bass eksempelvis en Peerless resolution 10" til 1095,- i en liten 15 liters lukket kasse som du kan ta ut og inn av bilen (bagasjen) etter behov. Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 Glimrende, Speedster! Kjøper disse til neste lønning. Dette var alt jeg trengte av info! Teknikeren: 2004 mod... er ikke helt sikker på noe annet enn at det er 1.3 literen. Lenke til kommentar
Knut Marius Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Det som er jall med Yarisen er at du ikke får bytta ut CDspilleren Den er sånn merkelig integrert sak... Forresten; Høytalersettet som sitter i en Yaris er faktisk ikke så crappy som i mange andre biler jeg har prøvd. (Sier ikke at det er noe å hoppe i taket for av den grunn). Golf 3 f.eks, den hadde virkelig crappy frontsett! Enkelte Yariser (T-sport) kommer til og med med høytalere i hattehylla Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 31. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2005 Jeg mener at å ha høyttalere bare foran i bilen, er et useriøst forsøk på å tilfredsstille enkelte kunders behov i musikksammenheng. Så høyttalere i hattehyllen er et must. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 (endret) Du får mye for pengene med oppsettet fra Eltek. Men for å gi deg enda et valg så kan du jo tenke på Xtream settet til Soundstream til 1190. En som hadde et RF sett til over 5000 ble mer fornøyd med dette, utrolig men sant. Skal du ha noe i hattehylla anbefaler jeg kun bass eller midbass, f.eks èn god 8" eller to 6.5". Det å ha en diskant spillende bakfra er ikke noe som forbedrer lydbildet, medmindre en har DD/DTS dekodere i bilen. På dette området er det virkelig store misforståelser ute og går, dog ikke slik som du antyder. Del aktivt på forsterkern så blir det nok saker Endret 31. mars 2005 av Jalla Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Glimrende, Speedster! Kjøper disse til neste lønning. Dette var alt jeg trengte av info! Teknikeren: 2004 mod... er ikke helt sikker på noe annet enn at det er 1.3 literen. Synes det står 1368 cm3 i vognkortet Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Det går vel under 1.4 liter, og den har hakket bedre anlegg en det som 1.3 liter'n har eller noe sånt hørte jeg, men sier ikke dette sikkert... Lenke til kommentar
Knut Marius Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Det går vel under 1.4 liter, og den har hakket bedre anlegg en det som 1.3 liter'n har eller noe sånt hørte jeg, men sier ikke dette sikkert... Yaris T-sport du tenker på? Den kommer med 1.5 liter, bedre anlegg og alu-felger Mulig det finnes en 1,4 også for alt jeg veit men... Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Trur det gjør det... 1.3 har 1286ccm, mens 1.4 har 1368ccm, HVIS ikke jeg tar fullstendig feil da... Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Jeg må faktisk si meg enig med en del andre her, stashet i Yarisen er ikke dårlig. Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 4. april 2005 Del Skrevet 4. april 2005 Det går vel under 1.4 liter, og den har hakket bedre anlegg en det som 1.3 liter'n har eller noe sånt hørte jeg, men sier ikke dette sikkert... Yaris T-sport du tenker på? Den kommer med 1.5 liter, bedre anlegg og alu-felger Mulig det finnes en 1,4 også for alt jeg veit men... For min del er det ikke snakk om en t-sport nei. T-sport er en 1,5. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå