Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Maza 323 - et prosjekt


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har noen spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Har nettopp kjøpt en doning, en 15 år gammel mazda 323 som jeg tror har noen år igjen på baken, men det er en del ting med den som jeg håper på å kunne fikse selv uten å måtte rope på mekanikeren.

 

1. Av en eller annen grunn så går ikke døralarmen når jeg åpner opp døren på førersiden foran. Derimot ringer den når bakdørene (på hvilken som helst av sidene) åpnes mens lysa er på. Er det en feilkobling et sted som jeg lett selv kan fikse?

 

2. Varmesetet på førersiden fungerer ikke. Det er bare én sikring til varmesetene, men den er intakt. Setet på passasjersiden fungerer også, så da er feilen tydeligvis på "mitt" sete. Hvor kan jeg feilsøke, og hva kan være galt?

 

3. Låsesylinderen på passasjersiden ser ut til å ikke ha kontakt med noe som helst av mekanikk på innersiden av døren... Nøkkelen går rundt, men døren åpner ikke. Jeg spør nå fordi jeg har mekket sinnsykt lite før; hvordan kommer jeg inn der uten å rive av hele døra? :blush:

 

4. Varmeapparatet ser ut til å ikke avgi noe som helst av varme for norske forhold. Greit nå som det er vår, men det blir en annen sak til vinteren. Tror det er nok kjølevæske, ettersom temperaturmåleren viser ok verdi, men kanskje det er en feil der allikevel? (Spør dumt, vet....)

 

Håper at det er noen der ute som vet hva jeg kan gjøre.... Hvis det er noen som vet hvor det finnes litt tegninger av hvor denne koblingsboksen for elektronikken sitter, og hvordan den er satt sammen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

heisann. ang alarmen så er det nok kontaktfeil i dørbryteren. har hatt samme problemet. skru løs bryteren og kortslutt den til jord(karosseri) og se hva som skjer!

 

ang varmesetet ditt er det mulig kontakten under setet er løs??? sjekk det. skjelden feil andre steder!

 

ang dørlåser virker det som at et stag inni døra er hoppet av!. stagene fra låssilyndern er festet med låseklips. som mest sannsynli er dotte av. klipset ligger nok nedi døra en plass!

ta av dørtrekket så får du se om alt sitter dær det skal! er du usikker så ta av trekket på begge framdørene så du kan sammenligne.

trekket er lett å ta av. er vel en skru i vindussveiva, to skruer i dørhåndtaket. og ta av låseknoppen. er bare skrudd på.

ellers er trekket bare trykkt innpå døra. finn et breit flatjærn og putt mellom dørtrekket og døra og press ut trekket. tar 5 min på hvær side å ta av. dette klarer du :thumbup:

 

ang varmeapparatet så kan tempmåleren vise fin temp selv om det er lite vann på. så sjekk kjølevannet først! er nok dær feilen ligger. kluft systemet. :yes:

Lenke til kommentar

Hei :)

 

Gode råd fra 528i det, støtter de. Men har noen tillegg, om du finner at alle kontakter til varmesetet er intakt, bør du forsøke og måle om det er spenning i kontakten til setet, er det i orden kan du sjekke med ohm-meter at det ikke er brudd i varmestet. Ta av kontakten og mål mellom pinnene i den kontakten som går til setet. Det er som 528 sier ikke så ofte annet går feil med varmeseter, men det er ikke helt uvanelig at de tynne trådene i setet ryker (særlig i 2 dørs varianter, der man feks ved og sette kneet i setet for å hente noe i baksetet fort kan skade varmestet.)

 

Om du ikke har det allerede, bør du få deg et lite måleapparat til din nye gamle bil. Et multimeter i 100kr klassen fra biltema er mer enn bra nok, og er veldig kjekt å ha.

 

4. Varmeapparatet ser ut til å ikke avgi noe som helst av varme for norske forhold. Greit nå som det er vår, men det blir en annen sak til vinteren. Tror det er nok kjølevæske, ettersom temperaturmåleren viser ok verdi, men kanskje det er en feil der allikevel? (Spør dumt, vet....)

Først som 528i sier, det er også mulig at du trenger en rens av kjølesystemet om du finner vann-nivået i orden.

Det kan også være en mulighet at wire til varmeapp kran/spjeld ikke går hele veien. Jeg husker ikke om det er kran som du kan se i motorrom, eller bare luftspjeld som regulerer varme på din bil, men uansett kan det forekomme at dette ikke går hele veien.

 

Håper at det er noen der ute som vet hva jeg kan gjøre.... Hvis det er noen som vet hvor det finnes litt tegninger av hvor denne koblingsboksen for elektronikken sitter, og hvordan den er satt sammen.

Er ikke helt sikker på hva for en koblingsboks du tenker på, men du bør vurdere og skaffe deg en Haynes håndbok til din bil, der står det det meste du trenger å vite greit forklart. Boka får du i de fleste Biltema-lignende butikker, eller på Automobilia bokhandel (i Oslo, og på nett) :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for gode råd, vet litt hvor jeg skal begynne nå! Har lett litt i ettermiddag, og det viste seg at ihvertfall dørkontakten var dårlig... rikket litt på den og vips, alarm og kupélys :yes:

 

PCP: Jeg uttrykker meg sikkert litt klønete, men det jeg mente var at siden bakdørene ga alarm mens fordørene ikke gjorde det, tenkte jeg kanskje at det var en eller annen form for koblingsboks inni bilen som hadde feil ledning på riktig mottaker, om du skjønner. Haynes bok bestilles snart :blush:

 

Har sikkert flere spørsmål etterhvert, men dette gir meg litt å gå på nå i første omgang! Takk nok en gang!

Lenke til kommentar

Btw: Legger merke til at det er ganske heftig eksos som kommer ut, og etter sigende er det et ganske kraftig blåskjær av røyken. Rygger jeg ut fra en parkeringsplass og kjører inn i "skya" lukter det ganske mye bensin...

 

Suggestions? :shrug:

Lenke til kommentar

Kjøp deg Mazda 323 boken på Biltema. Ufattelig god hjelp i den. Blant annet til å finne ut hvordan du demonterer innsiden av døra for å komme til låsen. Det er veldig enkelt å demontere innsiden. Fjern alle skruene du ser, samt håndtak og hendelen for å sveive ned vinduet. Det er en "splint" bak sveien som du må fjerne (kan bruke et skrujern) for å få den av. Så er det bare å lirke med fingrene langs dørkanten nede og langs sidene og dra ut innsiden av døren. Små metalltapper bak som holder den på plass, trenger bare litt kraft for at de løsner. Så er det bare å presse opp innsiden så kommer den løs (er liksom hektet over kanten hvor vinduet kommer opp)

Lenke til kommentar
sjbnil Skrevet 27/03/2005 : 23:00

  Takk for gode råd, vet litt hvor jeg skal begynne nå! Har lett litt i ettermiddag, og det viste seg at ihvertfall dørkontakten var dårlig... rikket litt på den og vips, alarm og kupélys 

:thumbup: Se det ja, en feil mindre på lista! Om du ikke har gjort det alt, kan du smøre de dørbryterene med litt wd40 eller lign, eller enda bedre, skru de ut og pusse litt på kontaktflatene, så blir det en mer permanent stabil løsning.

 

Btw: Legger merke til at det er ganske heftig eksos som kommer ut, og etter sigende er det et ganske kraftig blåskjær av røyken. Rygger jeg ut fra en parkeringsplass og kjører inn i "skya" lukter det ganske mye bensin...

 

Suggestions? 

Tja, vil først og fremst bare råde deg til og fylle vann, olje til max, og deretter følge med fremover hvor fort det evnt forsvinner. Følg også litt med på ca bensinforbruk. Går bilen greit ellers, ryker den både kald som varm er også ting du må observere.

Litt generelt er det slik;

Blå røyk= forbrent olje (slitte stempelringer, ventiltettninger.. etc )

Hvit røyk= vanndamp (kjølevann som trenger inn i forbrenningkammeret, sprekk topp/toppakning)

Svart røyk= for fet bensinblanding (mye choke om du har forgasser)

En grei blanding av alle farger= sliten motor :p

Lenke til kommentar

hei jeg har en mazda 626 88mod som jeg har kræsja et par ganger så jeg har vel skrud bilen hverandre og sammen to ganger (anbefales ikke:P) varme i setene kan det være varme elementene i sete eller bryteren som nevt, ellers så koster det ikke mye for et sete på hugger'n. dørbryterene bør smøres med greas(sikkelig griseri) det er det som funker på lang sikt.

 

har en Mazda 626 2L i 16V tunet til 180HK

gir kassa tåler MAX 240HK ved 100nm eller no

for dem som har lyst til og lage grom bil bygge

en mazda gtr med 2,2L i 16V TIC:D

Lenke til kommentar

Mazda Motorer har alltid vært glad i olje (om dette gjeller for de

nye motorene vet jeg ikke) det er mange 323, 626 og 929`er

som det lukter brent olje av når de gir på litt ekstra, og som

det kommer blå røyk av under kraftig akselerasjon, en tykkere

olje kan hjelpe på, men er ikke en løsning på problemet

de fleste 626 av 80> mod som har gått mer en 350.000++

har stor sett ikke orginalmotoren lengre (ikke her iaff) og

har fått en bedre motor fra en delebil, mener å huske at mazda

motorene var plaget med polering i cyl-veggene (veggene i

forbrenningskammeret blir slitt over tid og olje kommer inn

og blir forbrent med bensinen og blå røyk oppstår)

Lenke til kommentar
Mazda Motorer har alltid vært glad i olje (om dette gjeller for de

nye motorene vet jeg ikke) det er mange 323, 626 og 929`er

som det lukter brent olje av når de gir på litt ekstra, og som

det kommer blå røyk av under kraftig akselerasjon, en tykkere

olje kan hjelpe på, men er ikke en løsning på problemet

de fleste 626 av 80> mod som har gått mer en 350.000++

har stor sett ikke orginalmotoren lengre (ikke her iaff) og

har fått en bedre motor fra en delebil, mener å huske at mazda

motorene var plaget med polering i cyl-veggene (veggene i

forbrenningskammeret blir slitt over tid og olje kommer inn

og blir forbrent med bensinen og blå røyk oppstår)

helt riktig! :!: kjenner meg ihvertfall igjen, lekker litt olje, ikke mye, men når jeg drar et gira et par ganger halvt minutt med hard kjøring lukter jeg olja, ikke no farlig da, gått fint i et år no og går nok fint et år til :p 1,6 90hk `91 3dørs

 

EDIT: 323 :!:

Endret av -Bassaddict-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...