Gå til innhold

Lage dos spill?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan du programmere? Eller mener du sånn CLik&Play greier? Jeg ville nok holdt meg unna sistnevnte da slike løsninger alltid blir veldig begrenset, dvs. du kan bare lage den type spill som progammet tillater og ikke hva DU ønsker.

 

Hvis du skal programmere trenger du en kompilator som mekker DOS-programmer. Mange nyere kompilatorer som C++Builder og VisualC++ og slikt kan bare lage Windows-programmer (win32). En mulighet er Borland som gir bort gamle kompilatorer gratis (søk litt på community.borland.com ). De har både TurboPascal og TurboC, førstnevnte er nok lettere å lære for en som aldri har programmert før, men har du vært litt borti C eller Java så er kanskje TurboC greiere. Personlig har jeg brukt TurboPascal mye i mine yngre dager, veldig grei å sette seg inn i og er enkel å snekre sammen grafikk i, så lenge det ikke blir altfor fancy. Problemet er at driverne er litt utdaterte (fra tiden SVGA var hot :smile: ) så du må kanskje over på andre løsninger eller bruke noen tredjeparts-drivere for å få flere farger og høyere oppløsning.

 

Til mer avansert spill-programmering har du et bibliotek som heter Allegro, men jeg har desverre ikke brukt det så jeg kan ikke si noe mer om det. Virker ganske avansert ihvertfall. Er C-basert men det fins kanskje bindings til andre språk.

 

[ Denne Melding var redigert av: Langbein på 2002-07-01 03:18 ]

Lenke til kommentar

Men jeg tror du ser det slik at DOS-spill er lettere å lage en Windows-spill. Dette er HELT feil :smile: Å lage DOS-spill (grafiske vel og merke, ikke tekst) er utrolig mye vanskeligere enn i Windows.

 

I Windows får du alt på et fat. DirectX gjør alt såpeglatt.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-01 02:49, Erling E. skrev:

Tja...jeg spilte en Civilization1-klone som var skrevet i QBasic. Og den var HELT lik Civ1! Fantastisk arbeid...i QBasic!


Var ALT kodet i basic eller hadde de juksa litt (c/asm) innimellom. Og hvis alt var basic, hvordan ble ytelsen da? Lenge siden jeg kodet i qbasic, men rask var den vel ikke. Og det var en av grunnene til at jeg gikk over til TurboPascal isteden.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Win-programmering:

 

Programmerte selv et online rollespill engang. Brukte DirectX, piece of cake. Brukte Visual Basic (ikke le), men det ble virkelig bra. Hadde hundrevis av brukere og ble en nett-hit :smile: Ballistics:

 

-Cirka 20 000 linjer med kode fordelt på klient og server.

-Over 800 forskjellige biter med grafikk.

-Midi musikk

-10,000 skjermer stort spill areal.

 

Tok meg 2 år å lage, hadde en website til det og sånn. Noen par hundre beta-testere. Det var en moro tid ja :wink:

Lenke til kommentar

uh..huh ?

 

Hva er navnet på spillet da Erling ?

 

Uansett, skal du ha skikkelige resultater kjapt og greit kan du kanskje prøve å programmere med OpenGL API'n i C++, det er ikke direkte vanskelig visst du finner rette tutorialen, men aller helst bør du jo kunne endel generell C++ før du setter i gang med det, en "dummies" bok burde være passende inngang til programmeringsverdenen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...