Gå til innhold

Hva er de rette grunnsjangrene?

834HF42F242

Anbefalte innlegg

Noen var ikke enige med meg om listen nedenfor. Derfor tar jeg det opp i en ny tråd, istedet for å ødelegge en annen med ot.

Hva er galt med denne listen?

For populærmusikk:

Avant-Garde

Bluegrass

Blues

Cajun

Celtic

Comedy

Country

Easy Listening

Electronica

Folk

Gospel

Jazz

Latin

New Age

R&B

Rap

Reggae

Rock

Soundtrack

Vocal

World

For klassisk:

Ballet

Band Music

Chamber Music

Choral Music

Concerto

Electronic/Avant-Garde/Minimalist Music

Film Music

Keyboard Music

Musical Theater

Opera

Orchestral Music

Symphony

Vocal Music

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen vil kanskje savne noen sjangrer? Vel, dette er den riktige listen. Andre sjangrer kommer inn under en av grunnsjangrene. La oss ta en titt på hva som ligger under foreksempel rock:

Alternative/Indie-Rock

Industrial

Alternative Pop/Rock

Goth Rock

Lo-Fi

Grunge

Shoegaze

Britpop

Post-Rock/Experimental

Funk Metal

Indie Rock

Paisley Underground

Jangle Pop

Punk Revival

Post-Grunge

Third Wave Ska Revival

Neo-Psychedelia

Riot Grrrl

Space Rock

Adult Alternative Pop/Rock

Alternative Dance

Cocktail

Dream Pop

Punk-Pop

British Trad Rock

Industrial Dance

Madchester

Psychobilly

Ska-Punk

Cowpunk

New Zealand Rock

Chamber Pop

Twee Pop

Emo

Slowcore

Ambient Pop

C-86

Indie Pop

Noise Pop

Math Rock

Queercore

Sadcore

Shibuya-Kei

Skatepunk

Garage Punk

Alternative Folk

Neo-Glam

College Rock

Pop Underground

American Underground

Art-Rock/Experimental

Prog-Rock/Art Rock

Experimental

Kraut Rock

Noise-Rock

Neo-Prog

Experimental Rock

Canterbury Scene

Folk/Country Rock

Country-Rock

Singer/Songwriter

Folk-Rock

British Folk-Rock

Hard Rock

Blues-Rock

Hard Rock

Southern Rock

Thrash

Death Metal/Black Metal

Glam Rock

Grindcore

Heavy Metal

Speed Metal

Hair Metal

Arena Rock

Alternative Metal

British Metal

Boogie Rock

Industrial Metal

Rap-Metal

Guitar Virtuoso

Progressive Metal

Neo-Classical Metal

Album Rock

Aussie Rock

Pop-Metal

Rap-Rock

New Wave of British Heavy Metal

Detroit Rock

Glitter

Punk Metal

Stoner Metal

Scandinavian Metal

Goth Metal

Doom Metal

Symphonic Black Metal

Sludge Metal

Power Metal

Pop/Rock

Pop

Pop/Rock

Girl Group

Bubblegum

Teen Idol

Brill Building Pop

Comedy Rock

Baroque Pop

Sunshine Pop

AM Pop

Celebrity

Punk/New Wave

Synth Pop

Punk

Alternative Pop/Rock

Hardcore Punk

New Wave

Power Pop

Ska Revival

Mod Revival

Post-Punk

New Romantic

No Wave

Proto-Punk

Rockabilly Revival

Oi!

Garage Rock Revival

British Punk

New York Punk

L.A. Punk

American Punk

Straight-Edge

Anarchist Punk

Sophisti-Pop

College Rock

Rock & Roll/Roots

Rock & Roll

Tex-Mex

Instrumental Rock

Rockabilly

Roots Rock

Surf

Pub Rock

Hot Rod

Surf Revival

American Trad Rock

Jam Bands

Heartland Rock

Frat Rock

Hot Rod Revival

Retro-Rock

Latin Rock

Bar Band

Soft Rock

Singer/Songwriter

Adult Contemporary

Soft Rock

Pop/Rock

Psychedelic/Garage

Psychedelic

Garage Rock

Acid Rock

Psychedelic Pop

British Psychedelia

Obscuro

Europop

Euro-Pop

Euro-Rock

Swedish Pop/Rock

Foreign Language Rock

Rock en Español

French Pop

Foreign Language Rock

Italian Pop

Asian Pop

Japanese Pop

Japanese Rock

Hong Kong Pop

French Rock

British Invasion

British Invasion

Psychedelic

Merseybeat

British Blues

Mod

British Psychedelia

Freakbeat

Early British Pop/Rock

Lenke til kommentar

Vitsen var at noen kanskje lurer på hvorfor metall ikke står som grunnsjanger. Noen var uenige i at den listen stemmer, og jeg ønsker å ta opp debatten. Har du ikke noe fornuftig å komme med, så er det ingen som tvinger deg til verken å lese eller svare i denne tråden.

Edit: Kun grunnsjangrer og understiler av rock er nevnt her. Det utgjør få prosenter av alle sjangrer.

Endret av anth
Lenke til kommentar

Den "noen" var nok meg

Det jeg reagerte på var disse under klassisk:

Electronic/Avant-Garde/Minimalist Music

Film Music

Keyboard Music

Under den klassiske eraen eksisterte ikke denne type instrumenter og i det minste ikke Keyboards. Man kan selfølgelig fremføre de gammle synfoniene, menuettene og operaene i ny språkdrakt, men da havner den et helt annet sted på sjanger listen.

Det er selfølgelig en annen ting jeg lurer på, hva er vitsen med så mange båser til musikk?

En ting til, det heter sjanger, og stilart (undersjanger)

- D.J.

Endret av DjSlayer
Lenke til kommentar

grunnsjangrene er ikke de du har listet opp der.

grunnsjangrene er:

gospel

klassisk

opera

blues(rock kom orginalt herifra, og metal kom fra rock igjen)

jazz

når du skriver grunnsjangere regner jeg med at du mener de sjangrene andre sjangere er bygd opp fra, og det er hovedsaklig disse.

Lenke til kommentar

Det er ikke slik. Med ordet grunnsjanger mener jeg en standard. Standarden er den listen.

Edit:

Genre : Keyboard Music

Many people have their first encounters with classical music at the keyboard of a piano. The short piano pieces by nineteenth-century Romantic composers, like Chopin's Mazurka in A minor, Op. 17, No. 4, or Schumann's Kinderszenen (Scenes from Childhood), seem so wedded to the keyboard that they imbue the piano with a sensitive soul of its own. Unlike some of the larger classical forms, they need no special effort to understand or appreciate. Until the advent of mechanical sound reproduction, a piano or another keyboard instrument might be the only way a household could make music for itself -- and in terms of sheer size of the literature, keyboard music is probably the largest subdivision of classical music as a whole.

En annen ting: Den klassiske eraen? Mener du at det ikke lages klassisk musikk lenger?

Endret av anth
Lenke til kommentar
grunnsjangrene er ikke de du har listet opp der.

grunnsjangrene er:

gospel

klassisk

opera

blues(rock kom orginalt herifra, og metal kom fra rock igjen)

jazz

når du skriver grunnsjangere regner jeg med at du mener de sjangrene andre sjangere er bygd opp fra, og det er hovedsaklig disse.

Må si meg mer enig i denne listen...

Og Anth: Det er dumt å blande Metal og Rock... Det har utviklet seg til å bli to helt forskjellige musikksjangre. Og sette opp Black og Death Metal sammen, når du har så mange forskjellige undersjangre, blir også dumt... Kanskje ikke så lett å vite forskjellen hvis man ikke hører så mye på Metal, men forskjellen er stor.

Lenke til kommentar
Det er ikke slik. Med ordet grunnsjanger mener jeg en standard. Standarden er den listen.

Edit:

Genre : Keyboard Music

Many people have their first encounters with classical music at the keyboard of a piano. The short piano pieces by nineteenth-century Romantic composers, like Chopin's Mazurka in A minor, Op. 17, No. 4, or Schumann's Kinderszenen (Scenes from Childhood), seem so wedded to the keyboard that they imbue the piano with a sensitive soul of its own. Unlike some of the larger classical forms, they need no special effort to understand or appreciate. Until the advent of mechanical sound reproduction, a piano or another keyboard instrument might be the only way a household could make music for itself -- and in terms of sheer size of the literature, keyboard music is probably the largest subdivision of classical music as a whole.

En annen ting: Den klassiske eraen? Mener du at det ikke lages klassisk musikk lenger?

1. Hvor har du hentet den listen?

2. Nei, det lages ikke klassisk musikk, musikk blir klassisk, og nei så er det ikke noen sjanger som heter klassisk musikk i prinsippet. Det heter barokk, neo-klassisk, samtidsmusikk (nåtid) osv, alle basert på hvilken tidsalder de ble komponert. Variasjonene i de forskjellige verkene er også variabel i forhold til når den ble inspillt, noen spiller de helt etter notasjonen, mens andre igjen lar musikerene improvisere.

3. Skal man se virkelig grovt på det finnes det kun få grunnstiler, og de er (med forbehold att jeg har glemt noen).

a) Populærmusikk.

b) Folkemusikk

c) Etnisk musikk.

c) Samtidsmusikk (både nyere og eldre).

Aurgjelme: Gospel er egentlig Negro spiritualis, som vil falle under etnisk musikk. Opera vil falle under Samtidsmusikk.

- D.J.

Endret av DjSlayer
Lenke til kommentar
@DjSlayer: Hva mer enn Opera hvil du kalle Samtidsmusikk?

Å dele musikken opp i de fire stykkene er som å dele en kjeks i fire like deler med en slegge, men det mange vil kalle klassisk musikk er samtidsmusikk i den eraen musikken ble komponert. Barokken er en slik era.

Forøvrig er vel allt relativt.

- D.J.

Lenke til kommentar
1. Hvor har du hentet den listen?

2. Nei, det lages ikke klassisk musikk, musikk blir klassisk, og nei så er det ikke noen sjanger som heter klassisk musikk i prinsippet. Det heter barokk, neo-klassisk, samtidsmusikk (nåtid) osv, alle basert på hvilken tidsalder de ble komponert. Variasjonene i de forskjellige verkene er også variabel i forhold til når den ble inspillt, noen spiller de helt etter notasjonen, mens andre igjen lar musikerene improvisere.

3. Skal man se virkelig grovt på det finnes det kun få grunnstiler, og de er (med forbehold att jeg har glemt noen).

a) Populærmusikk.

b) Folkemusikk

c) Etnisk musikk.

c) Samtidsmusikk (både nyere og eldre).

Aurgjelme: Gospel er egentlig Negro spiritualis, som vil falle under etnisk musikk. Opera vil falle under Samtidsmusikk.

- D.J.

1: Listen er hentet fra allmusic. De arkiverer musikken med de sjangrene.

2: Klassisk musikk er en defineret sjanger. Det finnes mange store komponister den dag idag.

3: Jeg ser ikke grovt på det. I listen er alle grunnsjangrene nevnt. Under grunnsjangrene har vi stilartene.

@H4ngm4N: Black og Death Metal er ikke satt sammen. De er to forskjellige stilarter under samme grunnsjanger, nemlig rock. Videre er det to forskjellige stilarter i undergrenen Hard Rock. Hvis du mener at metal er en helt egen grunnsjanger ved siden av rock, så tar du rett og slett grundig feil.

Og ja... Ale vet at det er forskjell på black og death metal. Hvis ikke ville det ikke vært to forskjellige stilarter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...