834HF42F242 Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Noen var ikke enige med meg om listen nedenfor. Derfor tar jeg det opp i en ny tråd, istedet for å ødelegge en annen med ot. Hva er galt med denne listen? For populærmusikk: Avant-Garde Bluegrass Blues Cajun Celtic Comedy Country Easy Listening Electronica Folk Gospel Jazz Latin New Age R&B Rap Reggae Rock Soundtrack Vocal World For klassisk: Ballet Band Music Chamber Music Choral Music Concerto Electronic/Avant-Garde/Minimalist Music Film Music Keyboard Music Musical Theater Opera Orchestral Music Symphony Vocal Music Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 Noen vil kanskje savne noen sjangrer? Vel, dette er den riktige listen. Andre sjangrer kommer inn under en av grunnsjangrene. La oss ta en titt på hva som ligger under foreksempel rock: Alternative/Indie-Rock Industrial Alternative Pop/Rock Goth Rock Lo-Fi Grunge Shoegaze Britpop Post-Rock/Experimental Funk Metal Indie Rock Paisley Underground Jangle Pop Punk Revival Post-Grunge Third Wave Ska Revival Neo-Psychedelia Riot Grrrl Space Rock Adult Alternative Pop/Rock Alternative Dance Cocktail Dream Pop Punk-Pop British Trad Rock Industrial Dance Madchester Psychobilly Ska-Punk Cowpunk New Zealand Rock Chamber Pop Twee Pop Emo Slowcore Ambient Pop C-86 Indie Pop Noise Pop Math Rock Queercore Sadcore Shibuya-Kei Skatepunk Garage Punk Alternative Folk Neo-Glam College Rock Pop Underground American Underground Art-Rock/Experimental Prog-Rock/Art Rock Experimental Kraut Rock Noise-Rock Neo-Prog Experimental Rock Canterbury Scene Folk/Country Rock Country-Rock Singer/Songwriter Folk-Rock British Folk-Rock Hard Rock Blues-Rock Hard Rock Southern Rock Thrash Death Metal/Black Metal Glam Rock Grindcore Heavy Metal Speed Metal Hair Metal Arena Rock Alternative Metal British Metal Boogie Rock Industrial Metal Rap-Metal Guitar Virtuoso Progressive Metal Neo-Classical Metal Album Rock Aussie Rock Pop-Metal Rap-Rock New Wave of British Heavy Metal Detroit Rock Glitter Punk Metal Stoner Metal Scandinavian Metal Goth Metal Doom Metal Symphonic Black Metal Sludge Metal Power Metal Pop/Rock Pop Pop/Rock Girl Group Bubblegum Teen Idol Brill Building Pop Comedy Rock Baroque Pop Sunshine Pop AM Pop Celebrity Punk/New Wave Synth Pop Punk Alternative Pop/Rock Hardcore Punk New Wave Power Pop Ska Revival Mod Revival Post-Punk New Romantic No Wave Proto-Punk Rockabilly Revival Oi! Garage Rock Revival British Punk New York Punk L.A. Punk American Punk Straight-Edge Anarchist Punk Sophisti-Pop College Rock Rock & Roll/Roots Rock & Roll Tex-Mex Instrumental Rock Rockabilly Roots Rock Surf Pub Rock Hot Rod Surf Revival American Trad Rock Jam Bands Heartland Rock Frat Rock Hot Rod Revival Retro-Rock Latin Rock Bar Band Soft Rock Singer/Songwriter Adult Contemporary Soft Rock Pop/Rock Psychedelic/Garage Psychedelic Garage Rock Acid Rock Psychedelic Pop British Psychedelia Obscuro Europop Euro-Pop Euro-Rock Swedish Pop/Rock Foreign Language Rock Rock en Español French Pop Foreign Language Rock Italian Pop Asian Pop Japanese Pop Japanese Rock Hong Kong Pop French Rock British Invasion British Invasion Psychedelic Merseybeat British Blues Mod British Psychedelia Freakbeat Early British Pop/Rock Lenke til kommentar
embark Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Og hva var vitsen igjen? Liste opp alle musikksjangre som finnes? Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 (endret) Vitsen var at noen kanskje lurer på hvorfor metall ikke står som grunnsjanger. Noen var uenige i at den listen stemmer, og jeg ønsker å ta opp debatten. Har du ikke noe fornuftig å komme med, så er det ingen som tvinger deg til verken å lese eller svare i denne tråden. Edit: Kun grunnsjangrer og understiler av rock er nevnt her. Det utgjør få prosenter av alle sjangrer. Endret 27. mars 2005 av anth Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 (endret) Den "noen" var nok meg Det jeg reagerte på var disse under klassisk: Electronic/Avant-Garde/Minimalist Music Film Music Keyboard Music Under den klassiske eraen eksisterte ikke denne type instrumenter og i det minste ikke Keyboards. Man kan selfølgelig fremføre de gammle synfoniene, menuettene og operaene i ny språkdrakt, men da havner den et helt annet sted på sjanger listen. Det er selfølgelig en annen ting jeg lurer på, hva er vitsen med så mange båser til musikk? En ting til, det heter sjanger, og stilart (undersjanger) - D.J. Endret 27. mars 2005 av DjSlayer Lenke til kommentar
Aurgjelme Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 grunnsjangrene er ikke de du har listet opp der. grunnsjangrene er: gospel klassisk opera blues(rock kom orginalt herifra, og metal kom fra rock igjen) jazz når du skriver grunnsjangere regner jeg med at du mener de sjangrene andre sjangere er bygd opp fra, og det er hovedsaklig disse. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 (endret) Det er ikke slik. Med ordet grunnsjanger mener jeg en standard. Standarden er den listen. Edit: Genre : Keyboard Music Many people have their first encounters with classical music at the keyboard of a piano. The short piano pieces by nineteenth-century Romantic composers, like Chopin's Mazurka in A minor, Op. 17, No. 4, or Schumann's Kinderszenen (Scenes from Childhood), seem so wedded to the keyboard that they imbue the piano with a sensitive soul of its own. Unlike some of the larger classical forms, they need no special effort to understand or appreciate. Until the advent of mechanical sound reproduction, a piano or another keyboard instrument might be the only way a household could make music for itself -- and in terms of sheer size of the literature, keyboard music is probably the largest subdivision of classical music as a whole. En annen ting: Den klassiske eraen? Mener du at det ikke lages klassisk musikk lenger? Endret 27. mars 2005 av anth Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 grunnsjangrene er ikke de du har listet opp der.grunnsjangrene er: gospel klassisk opera blues(rock kom orginalt herifra, og metal kom fra rock igjen) jazz når du skriver grunnsjangere regner jeg med at du mener de sjangrene andre sjangere er bygd opp fra, og det er hovedsaklig disse. Må si meg mer enig i denne listen... Og Anth: Det er dumt å blande Metal og Rock... Det har utviklet seg til å bli to helt forskjellige musikksjangre. Og sette opp Black og Death Metal sammen, når du har så mange forskjellige undersjangre, blir også dumt... Kanskje ikke så lett å vite forskjellen hvis man ikke hører så mye på Metal, men forskjellen er stor. Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 (endret) Det er ikke slik. Med ordet grunnsjanger mener jeg en standard. Standarden er den listen. Edit: Genre : Keyboard Music Many people have their first encounters with classical music at the keyboard of a piano. The short piano pieces by nineteenth-century Romantic composers, like Chopin's Mazurka in A minor, Op. 17, No. 4, or Schumann's Kinderszenen (Scenes from Childhood), seem so wedded to the keyboard that they imbue the piano with a sensitive soul of its own. Unlike some of the larger classical forms, they need no special effort to understand or appreciate. Until the advent of mechanical sound reproduction, a piano or another keyboard instrument might be the only way a household could make music for itself -- and in terms of sheer size of the literature, keyboard music is probably the largest subdivision of classical music as a whole. En annen ting: Den klassiske eraen? Mener du at det ikke lages klassisk musikk lenger? 1. Hvor har du hentet den listen? 2. Nei, det lages ikke klassisk musikk, musikk blir klassisk, og nei så er det ikke noen sjanger som heter klassisk musikk i prinsippet. Det heter barokk, neo-klassisk, samtidsmusikk (nåtid) osv, alle basert på hvilken tidsalder de ble komponert. Variasjonene i de forskjellige verkene er også variabel i forhold til når den ble inspillt, noen spiller de helt etter notasjonen, mens andre igjen lar musikerene improvisere. 3. Skal man se virkelig grovt på det finnes det kun få grunnstiler, og de er (med forbehold att jeg har glemt noen). a) Populærmusikk. b) Folkemusikk c) Etnisk musikk. c) Samtidsmusikk (både nyere og eldre). Aurgjelme: Gospel er egentlig Negro spiritualis, som vil falle under etnisk musikk. Opera vil falle under Samtidsmusikk. - D.J. Endret 27. mars 2005 av DjSlayer Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 @DjSlayer: Hva mer enn Opera hvil du kalle Samtidsmusikk? Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 @DjSlayer: Hva mer enn Opera hvil du kalle Samtidsmusikk? Nils Økland, Pierre Boulez, Virpi Pahkinen og ikke minst vår alles helt Arne Nordheim spiller det jeg vil karakterisere som Samtidsmusikk. Lenke til kommentar
DjSlayer Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 @DjSlayer: Hva mer enn Opera hvil du kalle Samtidsmusikk? Å dele musikken opp i de fire stykkene er som å dele en kjeks i fire like deler med en slegge, men det mange vil kalle klassisk musikk er samtidsmusikk i den eraen musikken ble komponert. Barokken er en slik era. Forøvrig er vel allt relativt. - D.J. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2005 1. Hvor har du hentet den listen? 2. Nei, det lages ikke klassisk musikk, musikk blir klassisk, og nei så er det ikke noen sjanger som heter klassisk musikk i prinsippet. Det heter barokk, neo-klassisk, samtidsmusikk (nåtid) osv, alle basert på hvilken tidsalder de ble komponert. Variasjonene i de forskjellige verkene er også variabel i forhold til når den ble inspillt, noen spiller de helt etter notasjonen, mens andre igjen lar musikerene improvisere. 3. Skal man se virkelig grovt på det finnes det kun få grunnstiler, og de er (med forbehold att jeg har glemt noen). a) Populærmusikk. b) Folkemusikk c) Etnisk musikk. c) Samtidsmusikk (både nyere og eldre). Aurgjelme: Gospel er egentlig Negro spiritualis, som vil falle under etnisk musikk. Opera vil falle under Samtidsmusikk. - D.J. 1: Listen er hentet fra allmusic. De arkiverer musikken med de sjangrene. 2: Klassisk musikk er en defineret sjanger. Det finnes mange store komponister den dag idag. 3: Jeg ser ikke grovt på det. I listen er alle grunnsjangrene nevnt. Under grunnsjangrene har vi stilartene. @H4ngm4N: Black og Death Metal er ikke satt sammen. De er to forskjellige stilarter under samme grunnsjanger, nemlig rock. Videre er det to forskjellige stilarter i undergrenen Hard Rock. Hvis du mener at metal er en helt egen grunnsjanger ved siden av rock, så tar du rett og slett grundig feil. Og ja... Ale vet at det er forskjell på black og death metal. Hvis ikke ville det ikke vært to forskjellige stilarter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå