OeO Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Hei, jeg skal lage en sql spørring i access. Databasen er for et it-prosjekt, og er for en nettcafe. Datamodellen er slik: tbl_time inneholder informasjonen om timen kunden sitter på maskinen. hvilken datamaskin, hvilken person, start, slutt, pris. tbl_data er datamaskinen som blir brukt tbl_e_data_spill er entetiseringen mellom datamaskin og spill tbl_spill er alle spill som kan legges inn på maskinene. Jeg har prøvd å lage en spørring som henter ut alle maskiner som ikke er i bruk. Hvis jeg bruker koden: SELECT tbl_data.d_nr FROM tbl_data INNER JOIN tbl_time ON tbl_data.d_nr = tbl_time.t_d_nr WHERE (((Date()+Time()) Between [tbl_time].[t_start] And [tbl_time].[t_slutt])) GROUP BY tbl_data.d_nr; Får jeg opp maskiner som er i bruk. Prøver jeg derimot å putte en NOT forann Between får jeg opp alle maskiner. Dette er sikkert fordi alle maskinene en gang har hatt en time tidligere. Jeg har også prøvd med delspørring, men den godtar ikke at delspørringen returnerer mer enn 1 rad. Noen som kan hjelpe litt her? Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 (endret) Går ut i fra at t_slutt først blir oppdatert hver gang en "økt" blir avsluttet? Har du prøvd å lage spørringen slik at den lister alle maskiner med t_slutt = NULL ?! Endret 28. mars 2005 av trn100 Lenke til kommentar
OeO Skrevet 28. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mars 2005 (endret) Det blir den ikke, t_slutt blir satt samtidig, for å kalkulere priser osv. Litt enklere å gjøre det slik. Finnes det ingen måte? Istedenfor å måtte lage en liste over ledige maskiner, kunne jeg kombinert en kodesnutt som viste om maskinen var ledig. eks: IF "maskin_ledig" THEN something.color = green ELSE something.color = red END IF Jeg vet dessverre ikke hvordan jeg kan kombinere spørring og VB kode, så det beste hadde vært å bare fått en liste over ledige maskiner. Endret 28. mars 2005 av boy2star Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 28. mars 2005 Del Skrevet 28. mars 2005 (endret) *slettet* Endret 28. mars 2005 av trn100 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå