Gå til innhold

PCen er blitt utrolig treg. Hva kan gjøres ?

Anbefalte innlegg

Jeg skulle hjelpe en bekjent som hadde en utrolig treg PC. Jeg gikk igjennom de mest kjente prosedyrer som "Defragentering", sletting av filer under Verktøy i Explorer, slettet over 150 filer med Ad-Aware, men maskinen er fremdeles treg.

Bruker Windows XP.

Maskinvare 110 GHz, 256 MB RAM, 6 GB harddisk fordelt på C og D

På C er det 70% ledig, På D er det 35% ledig plass. Her er det lastet ned mye musikk.

Er dette tilstrekkelig info., til å gi noen råd ?

Takknemmelig for alle gode råd.

Med hilsen - Roger :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvordan treig mener du? treig gennerelt eller i oppstart/avsluttning? hvis du mener at den er treig i oppstart/avsluttning så må du sjekke hva som ligger under msconfig. der finner du noe som heter oppstart. der ser du hvilke program som starter når maskina hans starter opp. kan være verd å sjekke en gang i blant etter en Spyware razzia. har du også sjekka for virus? prøv å slå av alt visuelt i XP. dvs. kjøre standard desktop som i Windows 2000. se om den oppfører seg på samme måte da.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hei Wil,

Takk for svaret. Når man starter maskinen så tar en evighet (3-5 min.) før man kommer inn. Deretter er den også treg hver gang man velger program.

Jeg skal prøve det du anbefalte. Takk skal du ha.

Roger

Lenke til kommentar

Hey!

Skaff deg programmet STRUN = Startuprun(forkortelse)

Der får du velge vilke programmer som skal starte nårr maskina starter, veldig viktig å ikke disable noen viktige ting da, men ett glimrende Freeware....

fiksa maskina til en kompis, hans var veldig treg,men etter at jeg disablet mange startupper ble maskina som ny ;)

http://www.nirsoft.net/utils/strun.html

gå helt ned på siden for å finne nelasting.

Lenke til kommentar

Jeg ville heller ha brukt TuneUp Utilities sin startup manager. Den gir deg nemlig en beskrivelse av hva de forskjellige programmene som startes opp faktisk er. Programmet inneholder også en flust med forskjellige funksjoner som høyst sannsynlig vil få ryddet opp litt på din venns PC.

Programmet har en gratis prøveversjon, men koster penger om du vil bruke den lengre enn 30 dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...